شماره ۱۴۴۹ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
بانك امانات پزشكي ايده خيرخواهانه طبيب اصفهاني

رزمنده و آزاده دفاع‌مقدس كه در ايام جنگ تحميلي براي دفاع از مردم كشورش راهي جبهه‌ها شد، پس از آزادي از زندان رژيم بعث، جامه پزشك داوطلب جمعيت هلال‌احمر را به تن كرد تا در اين جبهه هم پشتيبان باشد كه به دست‌هاي پرتوانش نياز دارند. دكتر يدالله ولي خاني كه اخيرا به‌عنوان پزشك برتر جمعيت هلال‌احمر استان اصفهان معرفي شده است با ارایه ايده و مشاركت در راه‌اندازي بانك امانات پزشكي، خدمات ارزنده‌اي به بيماران و افراد نيازمند استان ارایه كرده است.
 ماجراي آشنايي شما با جمعيت هلال‌احمر به چه زماني بر مي‌گردد؟
در دوران مدرسه بود كه با فعاليت‌هاي بشردوستانه جمعيت هلال‌احمر آشنا شدم. آن زمان در مقطع راهنمايي تحصيل مي‌كردم اما شوق و علاقه زيادي داشتم تا در رشته پزشكي تحصيل كنم. مبحث كمك‌هاي اوليه و فعاليت‌هاي امدادي هلال‌احمر اولين موضوعي بود كه باعث شد به عضويت در فعاليت‌هاي جمعيت علاقه‌مند شوم.
 شما از آزادگان دفاع‌مقدس هم هستيد. روحيه امدادگري را در جبهه‌ها هم با خود به همراه داشتيد؟
با شروع جنگ تحميلي راهي جبهه شدم. اگرچه آنجا به‌عنوان يك رزمنده مسئوليت ديگري داشتم اما هميشه حس كمك به همنوع به‌عنوان فردي كه دوره‌هاي كمك‌هاي اوليه هلال‌احمر را گذرانده و خودش را يك امدادگر مي‌دانست، همراهم بود. اما سال 1361 به اسارت رژيم بعث درآمدم و 8 سال بعد به ميهنم بازگشتم.
 چه زماني تحصيل در رشته پزشكي را آغاز كرديد؟
پس از آزادي از زندان رژيم بعث سراغ تحصيل در رشته مورد علاقه‌ام يعني پزشكي رفتم و سال 1377 هم به‌عنوان پزشك عمومي فارغ‌التحصيل شدم. همان موقع بود كه رسماً براي عضويت در فعاليت‌ها و خدمات درماني و بشردوستانه جمعيت هلال‌احمر داوطلب شدم. به همراه جمعي از ديگر دوستان پزشكم كه تخصص‌هاي مختلفي داشتند در قالب تيم‌هاي پزشكي هلال‌احمر به روستاهاي محروم اصفهان مانند دولت‌آباد مي‌رفتيم و فعاليت‌هايي مانند معاينه رايگان بيماران را برعهده مي‌گرفتيم. هنوز هم يكي از كارهاي مورد علاقه‌ام كه انرژي و روحيه خوبي به من مي‌دهد سر زدن به مناطق محروم و درمان بيماراني است كه توانايي مالي مراجعه به پزشكان را ندارند. همچنين در جمعيت هلال‌احمر به‌عنوان مربي مباحثي مانند كمك‌هاي اوليه و خدمات درماني نيز فعاليت مي‌كنم.
 اخيراً به‌عنوان پزشك برتر جمعيت هلال‌احمر استان اصفهان انتخاب شده‌ايد. عنواني كه نتيجه يك عمر خدمت داوطلبانه و كمك به بيماران و نيازمندان استان اصفهان بوده است. تصور مي‌كنيد از ميان تمام فعاليت‌هايي كه انجام داده‌ايد اين عنوان بيشتر به دليل كدام خدمت داوطلبانه به شما اعطا شده است؟
مسلماً براي يك پزشك تنها سلامت و بهبود بيمارش اهميت دارد و در پي القاب و عناوين نيست. اما تصور مي‌كنم اين عنوان بيش از هر چيزي به دليل ارایه ايده و مشاركت در راه‌اندازي بانك امانات پزشكي جمعيت هلال‌احمر استان اصفهان به من داده شده باشد.
 در بانك امانات پزشكي چه خدماتي ارایه مي‌شود؟
در اين بانك، لوازم و تجهیزاتي مانند تخت، كپسول اكسيژن، دستگاه فوتوتراپي، پروتز و... نگهداري‌شده و به افرادي كه نياز به اين لوازم داشته باشند امانت داده مي‌شود. در حقيقت هر كسي كه اين دستگاه‌ها و لوازم را خريداري كرده و پس از مدتي استفاده ديگر نيازي به آن ندارد، تجهيزات را در اختيار بانك امانات قرار مي‌دهد تا افراد نيازمند بدون هزينه از آن استفاده كنند. گاهي برخي از افراد هم كه از هدف خداپسندانه بانك امانات باخبر مي‌شوند مبلغي در حد توان‌شان مي‌پردازند كه هزينه تعمير و يا نگهداري و شارژ برخي از لوازم و دستگاه‌هاي بانك امانات مي‌شود.

دیدگاه‌های دیگران

ب
بابازاده |
مخالف 0 - 0 موافق
درود بر شما. سلامت باشید.

تعداد بازدید :  478