شماره ۱۴۴۹ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
کوروش لوکس یا اقتصادی

  مغازه‌های کوروش گران است یا نه؟ منظورم این است که معمولا در مراکز تجاری قیمت مغازه‌ها در طبقات مختلف قیمت فاحشی با یکدیگر دارند؛ مثلا در خیلی از مراکز خرید قیمت مغازه‌های طبقه همکف خیلی بیشتر از طبقات پایین یا بالا است؛ در کوروش کدام طبقات گران‌تر هستند؟
ما در طراحی کوروش به این موضوع خیلی توجه کردیم؛ همکف‌ها را زیادکردیم تا قابلیت فروش و ارزش متر مربع بالا برود. بنابراین در طراحی باید ورودی‌های ساختمان به شکلی باشند که وقتی مردم از طبقات مختلف وارد ساختمان می‌شوند، تشخیص اینکه کدام طبقه همکف است، سخت باشد. فکر می‌کنم تا حدی هم موفق شدیم چرا که الان خیلی‌ها می‌گویند که اگر همه ورودی‌ها را ندیده باشند، نمی‌دانند طبقه همکف کدام است. همین هم شده که اگر الان قیمت یک مغازه در طبقه اول متری 100 تا 110‌میلیون تومان است در طبقه همکف هم قیمت همین است.
  کوروش یکی از مجموعه‌هایی است که اقشار مختلف جامعه را به سمت خود کشانده است؛ اما به نظر می‌رسد اوایل کار کوروش کارش را با مغازه‌های لوکس و اجناس گرانقیمت شروع کرد اما کم‌کم این روند تغییر کرد و مغازه‌ها و رستوران‌ها اقتصادی‌تر شدند. خود شما قبل از افتتاح کوروش قصد داشتید این مجموعه، لوکس و مخصوص قشری خاص باشد یا مکانی برای همه اقشار جامعه؟
این موضوع به دیدگاه‌های کارفرما برمی‌گردد و طبیعتا طراح با توجه به نیاز و خواسته سرمایه‌گذار ایده را اجرایی می‌کند. با این حال از ابتدا کوروش برای همه اقشار جامعه ساخته شد؛ یعنی قرار شد که هم فروشگاه‌های کوچک در این‌جا باشد و هم فروشگاه‌هایی بزرگتر برای برندها ساخته شود. الان هم این اتفاق افتاده است و درواقع این مجموعه هویت عمومی پیدا کرده و مورد استفاده همه اقشار جامعه است.
  آقای جاویدی‌نژاد در سال‌های اخیر روند طراحی ساختمان‌ها در ایران بر این اساس است که ظاهر و نمای ساختمان‌ها از داخل آنها شیک‌تر است اما این اتفاق شامل مجتمع کوروش نمی‌شود؛ چرا؟!
اتفاقا این موضوع در طراحی مدنظر ما بود. مردم وقتی وارد کوروش می‌شوند، احساس می‌کنند با بقیه مراکز خرید فرق دارد و حتی احساس رضایت می‌کنند. ما می‌خواستیم کاری کنیم که داخل کوروش از بیرونش باابهت‌تر باشد، یعنی وقتی مردم وارد ساختمان می‌شوند، بگویند چقدر این‌جا بزرگ است، اما از بیرون اصلا معلوم نیست!

 


تعداد بازدید :  331