شماره ۱۴۴۹ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
زیر و بم نجات‌غریقی
شما قرار است ناجی باشید

تابستان است و گرمای هوا بیشتر از همیشه باعث می‌شود تا هوس شنا کردن به سر آدم‌ها بزند و این کار در صورتی که با رعایت اصول ایمنی همراه نباشد غرق‌شدگی دور از ذهن نیست. تا چه اندازه می‌دانید در صورتی که این اتفاق برای یکی از اطرافیانتان بیفتد چه عکس‌العملی صحیح است؟ شنا در قسمت‌هاي ممنوع دريا و استخرهاي خانگي كه نجات‌غريق‌ها حضور ندارند، خطرناك‌تر است و اگر كسي در آب غرق شود، ممكن است زمان زيادي طول بكشد تا نيروهاي امدادي به او برسند، بنابراين ياد گرفتن كمك‌هاي اوليه غرق‌شدگي مي‌تواند در اين مواقع به كارتان بيايد. ‌اگر در ساحل يا استخر فردي را ديديد كه درحال  غرق شدن است، مي‌توانيد تا پيش از رسيدن امدادگرها و نجات‌غريق‌ها اين كارها را براي كمك به او انجام دهيد. البته يادتان باشد كه توصيه‌ها و نكات امدادرساني را دقيقا به‌خاطر داشته باشيد، چون يك اقدام نادرست ممكن است جان غريق را بيش از پيش به خطر بيندازد يا به او آسيب‌هاي جدي‌تري وارد كند.

چند توصیه به دردبخور
در افراد غرق‌شده انقباض عضلات حنجره و در نتيجه بسته شدن مجراي تنفسي، اجازه نمي‌دهد آب چنداني به ريه‌ها وارد شود. بنابراين هيچ اقدامي براي خارج كردن آب از ريه‌ها لازم نيست، چون اين كار باعث مي‌شود زمان باارزشي كه براي نجات زندگي مصدوم در اختيار داريد را از دست بدهيد.
آسيب مغزي در غرق‌شدگي دير اتفاق مي‌افتد، به‌خصوص در آب سرد. بنابراين اگر فرد غرق‌شده 10 تا 20 دقيقه يا حتي 40 دقيقه زير آب باشد، باز هم ممكن است نجات پيدا كند و  بايد عمليات احيا را انجام دهيد، ولي يادتان باشد كه هرگز بعد از شروع عمليات احيا، آن را قطع نكنيد.
در صورت نياز به احياي قلبي - ريوي، اين عمليات را در نخستين فرصت ممكن شروع كنيد. حتي مي‌توانيد اين كار را زماني آغاز كنيد كه بيمار در قايق است و به ساحل آورده مي‌شود.
ورود آب به ريه‌ها، حتي اگر خيلي كم باشد، عوارض خطرناكي به دنبال دارد. به همين دليل افراد غرق‌شده را بايد حتما براي اقدامات حياتي به بيمارستان فرستاد، حتي اگر كاملا هوشيار باشند و احساس بهبود كنند.
اگر بيمار در آب سرد غرق شده او را گرم كنيد.
درمان اصلي غرق‌شدگي، احياي قلبي ـ  ريوي است كه در اينجا خلاصه‌ مراحل آن را آورده‌ايم:
راه تنفسي بيمار را باز كنيد. براي اين كار دندان مصنوعي و هر جسم خارجي ديگري كه راه هوايي او را بسته، خارج كنيد.
مشخص كنيد كه غريق تنفس خودبه‌خود دارد يا نه و اگر تنفس نداشت بلافاصله تنفس مصنوعي را شروع كنيد.
وضعيت گردش خون فرد غرق‌شده را هم تعيين كنيد و اگر نبض نداشت، ماساژ قلبي را هماهنگ با تنفس مصنوعي شروع كنيد.
غريق را از نظر كاهش دماي بدن بررسي كنيد. در صورت امكان لباس‌هاي خيس را درآوريد و او را با پتوهاي خشك بپوشانيد.
اگر فرد غرق‌شده كاملا هوشيار است مقداري نوشيدني گرم به او بدهيد.
در صورتي كه مصدوم حالت تهوع يا استفراغ دارد، به سرعت او را به يك پهلو برگردانيد و روي شكمش فشار وارد كنيد تا از برگشت محتويات معده جلوگيري شود. در اين مواقع صورت بيمار بايد به طرف زمين و دهان او باز باشد تا ترشحات آزادانه بيرون بيايد.
اگر فرد غرق‌شده در آب كم‌عمق شيرجه زده و هوشياري‌اش را از دست داده، مهره‌هاي گردن او به احتمال زياد آسيب ديده است،  بنابراين بايد براي حمل بيمار و باز كردن راه‌هاي هوايي مراقب آسيب‌هاي نخاعي باشيد و طبق دستورالعمل آسيب‌هاي ستون فقرات عمل كنيد.
در همه انواع غرق‌شدگي مصدوم بايد فورا به بيمارستان منتقل شود و تحت نظر پزشك قرار بگيرد، بنابراين با مركز اورژانس 115 تماس بگيريد و آمبولانس درخواست كنيد (حتي اگر به نظر مي‌رسد غريق كاملا بهبود پيدا كرده است). با تلفن همراه مي‌توانيد در تمام نقاط ايران بدون گرفتن كد با 115 تماس بگيريد.
مهمترین عوامل غرق‌شدگی در دریا:  
موج‌های ساحلی، فریبنده ماهر
غرق‌شدگی در دریا عوامل زیادی دارد، اما بیشترین دلیلش به‌خصوص در سواحل شمالی کشورمان بی‌احتیاطی و توجه ‌نکردن به علایم هشدار‌دهنده است. اگر بدانیم که در سواحل دریا چطور شنا کنیم، می‌توانیم به افرادی که می‌خواهند شنا  کنند، کمک کنیم تا دچار مشکل نشوند. شنای مطمئن در دریا مثل شنا در دریاچه، سد یا استخر آب نیست، بلکه باید در کنار مهارت‌های شنا، ویژگی شنا در دریا را هم خوب یاد گرفت. با این جملات به این چند نکته توجه کنید تا مهمترین علت‌های غرق‌شدگی در دریا را متوجه شوید:   
 موج‌ها و جریان‌هایی که به دنبال آن ایجاد می‌شود یکی از دلایل اصلی غرق‌شدگی است.
 از جریان‌های ساحلی دوری کنید، چون گاهی آن‌قدر قوی هستند که حتی شناگرهای ماهر را هم در خود می‌کشد. این جریان و موج‌هایش را می‌توان با رفتن روی تلی از ماسه با ارتفاع 2متر یا رفتن روی یک آلاچیق و سقف خودرو راحت با چشم دید.
 اگر روی برآمدگی از ماسه پایتان را می‌گذارید و تصور می‌کنید که عمق آب کم است، اشتباه می‌کنید، چون ممکن است با کمی جابه‌جایی یک‌دفعه عمق آب بالا برود. برای همین باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید. در ساحل دریای خزر به‌خصوص از آستارا تا نکا ممکن است از این برآمدگی‌های ماسه‌ای زیاد وجود داشته باشد.
 اگر به توان بدنی‌تان برای شنا‌کردن در دریای مواج و شناور نگه‌داشتن خودتان روی موج‌ها اطمینان ندارید، ‌بهتر است وارد دریا نشوید. لازم نیست قدرت‌تان را این‌جا آزمایش کنید.
 اگر در حین شنا در مسیر جریان ساحلی یا شکافنده قرار گرفتید، اول آرامش خودتان را حفظ کنید و دوروبرتان را ببینید و بعد تصمیم‌گیری کنید. شاید با کمک کسانی که اطرافتان هستند نجات پیدا کنید.
 شما قدرت مبارزه با جریان شکافنده را ندارید. بهتر است با آن مبارزه و خلاف جهت جریان به طرف ساحل شنا نکنید. در این موقع آرام باشید و با جریان همراه شوید. لحظاتی خود را روی آب نگه‌دارید یا این‌که به موازات ساحل شنا کنید تا از جریان شکافنده دور شوید، بعد به حالت مورب به طرف ساحل شنا کنید.

كمك‌هاي اوليه براي غرق‌شدگي
  براي كمك به فرد غرق‌شده قبل از هر چيز خونسردي‌تان را حفظ كنيد.
   به هيچ عنوان براي كمك به غريق وارد آب نشويد، چون امكان غرق شدن خودتان هم وجود دارد.
  از نجات‌غريق‌هايي كه در ساحل مستقر هستند يا افراد آموزش‌ديده و شناگر كمك بگيريد.
  اگر شاهد غرق شدن فردي هستيد كه جواب مي‌دهد و نزديك ساحل است، تا رسيدن نيروهاي آموزش‌ديده با پرتاب جليقه نجات، طناب يا هر جسم شناور ديگر مثل الوار و تيوپ او را از آب بيرون بكشيد. اگر احتمال آسيب به ستون فقرات وجود دارد سر و گردن و تنه غريق را در يك امتداد نگه داريد و با كمك يك تخته صاف او را به ساحل منتقل كنيد.
 وقتي غريق را از آب به محل امني منتقل مي‌كنيد، سر او را پايين‌تر از بقيه قسمت‌هاي بدن نگه داريد تا خطر ورود آب به ريه‌ها كمتر شود. در ابتدا، سر بيمار را از آب خارج كنيد و برگردانيد.
  فرد غرق‌شده را به شكم روي فرش يا پتو قرار دهيد.
  براي خروج آب از ريه‌ها نيازي به وارد كردن فشار روي شكم نيست.

 


تعداد بازدید :  984