شماره ۱۴۴۹ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
تلاش جمعیت هلال‌‌احمر برای برگزاری هرچه بهتر مراسم حج امسال
فلسفه حج ایجاد آرامش است

براساس اساسنامه جمعیت هلال‌احمر، ارایه خدمات بهداشتی و درمانی ایرانیان در عتبات عالیات و ایام حج برعهده نیروهای این جمعیت است و همین هم عاملی است تا مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر همراه با کادر پزشکی و درمانی در کنار زائران خانه خدا قرار گیرند. بر این اساس همایشی با عنوان «حضور تیم‌های بهداشتی و درمانی جمعیت هلال‌احمر در حج 97» برگزار شد و  در آن همایش علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد که 52 تُن دارو شامل 400 قلم دارو و 300 قلم تجهیزات پزشکی خریداری و به جده ارسال شده است. همچنین واکسیناسیون حجاج به صورت کامل انجام و ارایه آموزش‌ها هم در جلسات متعدد برای کادر‌های پزشکی و کاروان‌ها ارایه شده است.
او با اشاره به این‌که امسال 82‌هزار زائر خانه خدا به مکه و مدینه اعزام می‌شوند، گفته: 51‌درصد حجاج را زنان و 49‌درصد را مردان تشکیل می‌دهند. امیدواریم امسال حج بی‌حادثه و کم‌حادثه‌ای را شاهد باشیم و همکاران ما در هلال‌احمر برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند تا خدمات بهتر و جامع‌تری به حجاج ارایه دهند.
۵ درمانگاه شبانه‌روزی
 و ۸۰ مطب
سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر می‌گوید در گذشته ارایه خدمات پزشکی به زائران خانه خدا در قالب پزشک کاروان ارایه  و یک پزشک برای یک کاروان در نظر گرفته می‌شد تا تمامی افراد حاضر در آن کاروان برای انجام خدمات پزشکی خود به پزشک کاروان مراجعه کنند، اما حالا دوران هر پزشک یک کاروان را پشت سر گذاشته‌ایم و امسال ۳ درمانگاه شبانه‌روزی در ۳ نقطه از اسکان زائران و یک مطب ۸ساعته در مدینه منوره  فعال خواهد بود و بستری‌های بیماران در بیمارستان‌های مدینه و بیمارستان‌های سعودی هم انجام می‌شود، همچنین پزشک اورژانس، داخلی، زنان و ... در مدینه خواهیم داشت.
علاوه بر این در مکه مکرمه هم بیمارستان داریم و ۵ درمانگاه شبانه‌روزی و ۸۰ مطب برای ارایه خدمات به زائران خانه خدا فعال خواهد بود. از سوی دیگر امسال پرونده الکترونیکی برای زائران خانه خدا وجود دارد که این پرونده به صورت آنلاین و آفلاین قابلیت دسترسی دارد تا اگر زائری دچار مشکل شد به راحتی بتوان به پرونده حجاج دسترسی داشت.
تلاش برای ایجاد آرامش روانی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسگر، سرپرست حجاج ایرانی، در این همایش یکی از اساسی‌ترین مسائل حج برای حجاج را بحث آرامش روانی آنها دانسته و افزود: باید در این زمینه سرمایه‌گذاری جدی کرد و همه تلاش کنیم زائران نشاط روحی داشته باشند. نباید در زمینه انجام مناسک اضطراب ایجاد کرد که کادر پزشکی در این جهت می‌تواند کمک‌حال زائران باشد و باید توجه داشت که فلسفه حج ایجاد آرامش است.
قاضی‌عسگر با ابراز امیدواری از این‌‌که حج امسال بهتر از سال‌های گذشته باشد، گفت: مقام معظم رهبری نسبت به موضوع حج  حساس هستند و در جلسات خصوصی و جمع به من اعلام کرده‌اند که «زمانی که حجاج باز می‌گردند به من حالت وجد و نشاط می‌دهد و در موسم حج دعاگوی حجاج هستم.» بنابراین امیدواریم امسال نیز لبخند رضایت ایشان را ببینیم و برنامه‌ها هرچه بهتر انجام شود.


تعداد بازدید :  301