شماره ۱۴۴۹ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۴ تير
صفحه را ببند
مردانی که ‌سال گذشته از زنانشان کتک خوردند
شجاعت این 4 هزار و 670 نفر را تحسین کنید!

سمیرا زمانی روزنامه‌نگار

صحبت از کتک‌خوردن که به میان می‌آید تصویر زنانی را به یاد می‌آوریم که سال‌هاست از حقوق نابرابری برخوردارند و در مقابل بسیاری از خشونت‌ها چاره‌ای جز سکونت نداشته‌اند. صادق که باشیم بعید است حرف از همسر آزاری به میان بیاید و مردی را در حال کتک‌خوردن از همسرش متصور شویم؛ اما به نظر می‌رسد که این تصور را هم باید تغییر داد.
در تازه‌ترین اظهارنظر رئیس سازمان پزشکی قانونی آمار مراجعان همسرآزاری در ‌سال گذشته 81‌هزار و 729 نفر بوده است که سهم زنان از این نزاع‌ها، 77‌هزار و 59 و سهم مردان 4 هزار و 670 نفر بوده که قربانی خشونت و آزارهای روحی و روانی از سوی همسران‌شان شدند. بر این اساس مردانی که مدعی هستند از طرف همسرشان آزار دیده‌اند در طول یک‌ سال 2‌درصد افزایش یافته‌اند.
حتی بسیاری از کارشناسان معتقدند تعداد مردانی که قربانی این خشونت می‌شوند، بسیار بیشتر از اینهاست. بسیاری از این مردان از ترس اینکه مورد قضاوت قرار بگیرند یا اینکه به سخره گرفته شوند، حاضر نیستند که شکایتی ‌کنند. بخش عمده‌ای از خشونت‌های شهروندان ماهیت پنهانی دارد و هیچ مرجعی ثبت نمی‌شوند. زنان زیادی آزاری که می‌بینند را پنهان می‌کنند و حالا کم‌کم باید به این فکر کنیم که مردان هم به سراغ این پنهانکاری رفته‌اند.
در این یادداشت کوتاه بنا نیست از حقوق نادیده گرفته شده زنان برای سال‌های طولانی صحبت کنیم یا حتی از تعداد کم مردانی که نسبت به زنان قربانی خشونت شده‌اند.
حرف این است که تعداد زنان یا مردانی که شجاعت شکایت‌کردن و یا حتی صحبت‌کردن از خشونتی که در حقشان شده است را داشته‌اند بسیار کمتر از آمار واقعی آن است. این باور را نمی‌توان نادیده گرفت که نخستین قدم برای رسیدن به جامعه‌ای برابر این است که فرد آزاردیده فارغ از جنسیت توان شکایت و مقابله داشته باشد.
پس باید شجاعت 81‌ هزار و 729 نفری که‌ سال گذشته این قدرت را پیدا کرده‌اند که در مقابل آزاری که دیده‌اند قد علم کنند، تحسین کرد. بیایید یاد بگیریم 4‌ هزار و 670 مردی که محکم بر روی پایشان ایستاده‌اند و بدون خجالت‌کشیدن حرف از این زده‌اند که از زنانشان کتک خورده‌اند را به سخره نگیریم. شاید زمان آن رسیده که فکر کنیم نخستین قدم برای رسیدن به برابری رسیدن به همین قدرت است و باید یاد بگیریم فرقی ندارد زنان جامعه به این قدرت رسیده باشند یا مردان. مهم این است که تعداد کسانی که قدم نخست برای رسیدن به جامعه‌ای برابر را برمی‌دارند، هر ‌سال دارد بالاتر می‌رود؛ حتی اگر 2 درصد!


تعداد بازدید :  298