شماره ۱۴۵۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۷ تير
صفحه را ببند
به افتخار ریحانه‌ها
«اسلام» امپراتوری پسران را متزلزل کرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طه موسوی مسئول د‌فتر نمایند‌گی ولی‌فقیه د‌ر موسسه آموزش عالی هلال

«اشک‌های رسول خدا (ص) بر گونه‌هایش جاری شد، هنگامی که پیرمرد اعرابی پرده از جنایت هولناک زنده به گورکردن دخترک شیرین‌زبانش برداشت.» این روایتی است از عصر عبور جامعه اعراب از جاهلیت. گذار از یک سنت، که در آن داشتن دختر را به نقطه تیره در زندگی هر خانواده‌ای بدل کرده و سنتی که از پدر یک جانی سنگدل ساخته است. توجه کنید در چنین زمانه‌ای اسلام طلوع و ظهور کرده است. در این روایت آمده: شانه‌های پیامبر پس از شنیدن این جنایت از شدت اندوه و گریه به حرکت درآمده و درنهایت فرمود: «رحم خدا شامل چنین بی‌رحمی نخواهد شد.»
اما در بیت و سیره رفتاری نبی خاتم اوضاع متفاوت است. زمانی که فاطمه (س) متولد شد، به تعبیری وجود مبارک محمد (ص)  بهترین هدیه‌اش را از خداوند گرفت. او ریحانه و گل خوشبوی خانه رسول اکرم شد. رفتار پدر با فاطمه چنان محبت‌آمیز است که همه را متحیر می‌کرد. در گزارشات معتبر به کرات آمده: که رسول خدا در همه حال به دخترش محبت می‌ورزید. او فاطمه را ام‌ابیها یعنی مادر پدرش می‌خواند و همیشه مانند گل خوشبویی وی را می‌بویید. او ریحانه پدر شد، تا جایی که زنان و دختران عرب جایگاه عظیمی پیدا کنند. بله به حقیقت فاطمه مبنای یک تحول در تغییر نگرش به مادران و دختران در آن دوران شد. جایگاه زن در اسلام تعریف شد؛ دیگر هیچ‌کسی با شنیدن خبر دختردارشدن چهره‌اش از شرم خجالت سیاه نمی‌شد و اسلام امپراتوری پسران را هم متزلزل کرد.
با این مقدمه کوتاه و این تفسیر، ولادت حضرت معصومه کریمه  در کشور روز دختر نامیده می‌شود تا الگویی برای دختران ما باشد.
در عصری که فرهنگ منحط غرب با هر ابزاری تلاش می‌کند از زن سطحی‌ترین بهره‌برداری را نماید و میزانی برای یک دختر مسلمان باشد، چراکه عفاف و حجاب و تعالی‌طلبی و خودباوری و رشادت درس‌هایی است که از بانوی کریمه اهل بیت آموخت.
زن مسلمان  در دنیای امروز باید مظهر عفاف، حجاب و رشادت باشد. باید با حضور در عرصه اجتماعی الگویی از فعالیت یک زن مسلمان در عصر کنونی باشد. بهترین منبع هم برای این الگو سیره و رفتار الگوهای مذهبی ما همچون حضرت زهرا، حضرت زینب و حضرت معصومه است. اسلام امپراتوری و نگاه غلط مردسالارانه عصرجاهلیت را نابوده کرده است و باید ما با الگوبرداری صحیح نگاه آگاهانه برگرفته از منابع دینی را جایگزین کنیم.
آن‌چه مسلم است، این‌که نگاه اسلام به زن و دختران همان دیدگاه پیامبر و اهل بیت و قرآن است که دختران را همیشه در  همه امور مقدم و محترم می‌شمردند و دختران گل‌ها و ریحانه‌های خانه‌هایشان بودند و از همین هدیه‌های الهی مردانی تربیت شدند که پرچم اسلام را به اهتزاز درمی‌آوردند و موجب مباهات و افتخار بودند.


تعداد بازدید :  195