شماره ۱۴۵۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۷ تير
صفحه را ببند
همدستی ترامپ با پوتین برای تحقیر رویای آمریکایی

وقتی توماس فریدمن، ستون‌نویس برجسته روزنامه نیویورک تایمز و برنده جایزه پولیتزر در یادداشت اخیر خود درباره دیدار ترامپ و پوتین، رئیس‌جمهوری کشورش را به نقض سوگند ریاست‌جمهوری و خیانت به آمریکا متهم می‌کند، باید مطمئن شد که یک جای کار در رابطه با ترامپ و نوع رابطه‌اش با روسیه می‌لنگد.
توماس فریدمن در نوشتار خود در نیویورک تایمز نوشت: «رفتار ترامپ چیزی جز خیانت نیست؛ او برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، سوگند ریاست‌جمهوری را زیرپا گذاشته است.»
فریدمن ادامه داد: «هموطنان آمریکایی من امروز با دردسر بزرگی روبه‌رو شده‌ایم و نیازمند تصمیمات بزرگ هستیم. این یک رویداد تاریخی در کل تاریخ ایالات متحده آمریکاست. شواهد قاطعی مبنی بر این‌که رئیس‌جمهوری ما برای نخستین بار در تاریخ عمدا یا به دلیل سهل‌انگاری فاحش یا ویژگی‌های شخصیتی پیچیده درگیر رفتار خیانت‌آمیز است؛ رفتاری که سوگند وی را به «حفظ و دفاع از قانون اساسی ایالات متحده آمریکا» نقض می‌کند. امروز ترامپ این سوگند را زیرپا گذشته و جمهوری‌خواهان دیگر نمی‌توانند از این مسأله فرار کنند.»
ترامپ در دیدارش با پوتین حرف‌های پوتین مبنی بر عدم‌دخالت در انتخابات آمریکا را تایید کرده و گفت که وقتی پوتین این حرف را می‌زند، دلیلی نمی‌بیند این حرف را باور نکند. ترامپ همچنین گفت: «تمام اندیشه مربوط به دخالت روسیه ناشی از این بود که دموکرات‌ها باختند. هیچ تبانی نبود؛ من آن موقع اصلا آقای پوتین را نمی‌شناختم. اتفاقاتی را مطرح می‌کنند که اصلا در ستاد انتخاباتی من نبودند و به من هیچ ربطی ندارند. ما یک مبارزه انتخاباتی درخشان را برگزار کردیم و برای همین من الان رئیس‌جمهوری هستم». این درحالی است که نهاد‌های امنیتی آمریکا با صراحت و اطمینان اعلام کرده‌اند که روسیه به وضوح در نظام انتخاباتی آمریکا دخالت کرده است.
روزنامه گاردین نیز درخصوص این دیدار نوشت: «ترامپ در مذاکراتش با ولادیمیر پوتین با طرح سیگنال‌هایی مانند «چیزهای خیلی زیاد برای گفت‌وگوی مجدد»، «فرصت‌های بزرگتر مشترک»، «رابطه فوق‌العاده»، «جهان خواهان این است که ما را با هم ببیند» بر آمادگی خود برای از سرگیری تجارت با مسکو تاکید کرد. اما در کنار وی، ولادیمیر پوتین چهره سنگی و نگاه سرد خود را کنار نگذاشت و خیلی کم سخن گفت. اما پنج ساعت بعد، پس از دو دور گفت‌وگو بین طرفین، رهبران دوباره ظاهر شدند و این بار آقای پوتین پرحرف بود. مذاکرات موفق‌آمیز و مفید بوده است.

 


تعداد بازدید :  153