شماره ۱۴۵۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۷ تير
صفحه را ببند
فراگیری کمک‌های اولیه به زبان ساده

در ساده‌ترین سفر‌ها هم ممکن است اتفاقاتی پیش بیاید که انتظارش را نداشته باشیم. نمونه‌اش همین زنبورهایی هستند که موقع ناهار سروکله‌شان پیدا می‌شود و شاید از دست آنها بیشتر می‌خندیم تا این‌که بترسیم؛ غافل از این‌که همین موجودات کوچک ممکن است جانمان را تهدید کنند. آب‌بازی‌های بهاری هم یک نمونه دیگر است و خیلی از افرادی که در دریا و رودخانه غرق می‌شوند، فکرش را هم نمی‌کنند که یک تفریح ساده به این‌جا ختم شود. در این دو صفحه چند مورد از حوادثی که ممکن است در سفرهای نوروزی پیش بیاید را بررسی کرده‌ایم.
دو لبه بریدگی را به هم برسانید تا خونریزی قطع شود.
 فشار مستقیم روی نقطه بریدگی و بالا گرفتن عضو از سطح قلب یکی دیگر از راهکارهای کاهش خونریزی است.
 در صورتی می‌توانید زخم‌ها را ببندید که اولا بیش از ۱۲ساعت از ایجاد آنها نگذشته باشد و دوم این‌که به خوبی شست‌وشو داده شده باشند.
 برای شست‌وشوی زخم می‌توان از سرم شست‌وشو یا آب جوشیده شده در دمای ولرم و مناسب استفاده کرد.
 هرگز از الکل و بتادین برای شست‌وشوی زخم استفاده نکنید. زیرا موجب آسیب بیشتر و تأخیر در بهبودی زخم می‌شود.
فشار مستقیم و بالا گرفتن عضو را به این صورت انجام دهید:   
۱- چند گاز استریل (یا چند تکه از یک پارچه تمیز) را روی محل خونریزی بگذارید و با دست روی آن فشار بیاورید.
۲- اگر خونریزی در عضوی اتفاق افتاده که امکان قرار دادن آن در سطحی بالا‌تر از سطح بدن وجود دارد (مثل ساعد دست)، همزمان با فشار دادن محل خونریزی، عضو را بلند کنید و بالا نگه دارید.
۳- درحالی که خونریزی را با واردکردن فشارکنترل می‌کنید، با یک باند دور محل خونریزی را محکم ببندید. البته نه آن‌قدر محکم که باعث قطع گردش خون شود. برای اطمینان از این‌که گردش خون برقرار است نوک انگشتان دست را فشار دهید و‌‌ رها کنید و باید دویدن خون در رگ‌ها و سرخ شدن دوباره پوست را مشاهده کنید. همچنین بررسی کنید که در انگشتان حس لامسه و حرکت وجود داشته باشد.
 نکته مهم: اگر خونریزی ادامه پیدا کرد، گاز استریل یا تکه پارچه تمیز بیشتری به کار ببرید و با یک باند دیگر، زخم را محکم‌تر ببندید و هرگز پانسمان اولیه‌ای را که روی زخم گذاشته‌اید برندارید.

 


تعداد بازدید :  296