شماره ۱۴۵۳ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۸ تير
صفحه را ببند
گفت وگو با مدیر اجرایی خانه‌های هلال مازندران
راه اندازی 221 خانه روستایی

راه‌اندازی خانه‌های هلال روستایی از سال 1394 به منظور کمک به توانمند‌سازی افراد و جوامع محلی برای مواجهه با هر گونه شرایط اضطراری، تأمین سلامت و ایمنی افراد جامعه، ترویج فرهنگ صلح و نوع دوستی، تحقق شعار داوطلب محوری، ارتقای مهارت‌های زندگی روستاییان، تلاش برای ایجاد محیطی ایمن و تاب‌آور و دستیابی به فرهنگ خودامدادی و دگرامدادی انجام شده است. گفت‌وگوی ما با «نرگس دامادی» مدیر اجرایی خانه‌های هلال استان مازندران را درباره عملکرد این خانه‌ها می‌خوانید.
 مهمترین چالشی که خانه‌های هلال روستایی با آن مواجه هستند چیست؟
این سؤال پاسخی چندجانبه دارد. طرح راه‌اندازی خانه‌های هلال با هدف افزایش آگاهی و توانمندسازی جامعه نسبت به حوادث و مخاطرات تهدیدکننده در شهرها و روستاها و واکنش سریع و به موقع در هنگام بروز حوادث و سوانح احتمالی ارایه شد. لازمه موفقیت آن برنامه‌ریزی و تعامل همه دستگاه‌های مرتبط از طریق به کارگیری تمام ظرفیت ها و توان موجود آنهاست. برای تحقق و گسترش این امر لازم است از طریق وزارت کشور نسبت به این موضوع حساس‌سازی شود که تاکنون محقق نشده است. از طرفی یکی دیگر از اهداف راه‌اندازی خانه‌های هلال تجمیع و همسان‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر در حوزه‌های مختلف کاری مربوط به روستاها و شهرها شامل خانه‌های داوطلب، کانون‌های جوانان، طرح‌های امداد و نجات و ... است که تاکنون هیچ یک از سازمان‌های جمعیت هلال‌احمر برنامه‌هایشان را در قالب خانه‌های هلال تعریف نکرده اند. اگر این موارد برطرف شود طرح بسیار خوب خانه‌های هلال روستا تأثیرات مثبتی خواهد داشت.
 هر واحد روستایی تا چه اندازه می‌تواند در کاهش حوادث و سرعت بخشیدن به امدادرسانی مؤثر باشد؟
با توجه به موقعیت جغرافیایی استان بسیاری از روستاها در مناطق کوهستانی حادثه‌خیز با دسترسی دشوار قرار دارند که در صورت بروز حادثه، امدادرسانی و ارایه خدمات با مشکل مواجه می‌شود. هر یک از این خانه‌های هلال که خود نوعی هلال احمرکوچک به شمار می‌روند بی‌شک اثرات ناشی از حوادث در ساعات اولیه و تا رسیدن تیم‌های امدادی را کاهش می‌دهد. این مکان‌ها براساس کارشناسی توسط افراد متخصص دستگاه‌های مرتبط با مدیریت بحران و دهیار روستاها تهیه شده است.
  تاکنون چه تعداد امدادگر را جذب کرده‌اید؟
تاکنون 3هزار و 800 عضو خانه‌های هلال شده‌اند. برای جذب برحسب جمعیت هر روستا سرانه جذب تعریف شده است. با برگزاری جلسات متعدد با دهیاران، بخشداران، فرمانداران و افراد بانفوذ و تأثیرگذار روستاها خانه‌های هلال را معرفی کرده‌ایم.
 چه تجهیزات امدادی در این خانه‌ها وجود دارد؟
امسال نخستین‌بار در استان تفاهم نامه ای بین جمعیت هلال‌احمر با اداره‌های کل امور روستایی و شوراها، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران منعقد و قرار شد تجهیزات 131 خانه هلال مراکز دهستان‌ها هر یک به ارزش صد میلیون ریال توسط اداره کل امور روستایی و شوراها تأمین شود که تاکنون بخشی از آن از جمله موتور برق، لباس شبرنگ‌دار امدادی، کیف کمک‌های اولیه و کلاه کاسکت ایمنی تهیه شده است. تجهیزاتی مانند موتور لجن‌کش، اره موتوری و موتور کف کش نیز نیاز داریم.
  با توجه به اهمیت و تأثیر فعالیت خانه‌های روستایی هلال‌احمر در کاهش آثار حوادث چه تعداد از این مراکز در استان مازندران ساخته خواهد شد؟
اولین خانه هلال در روستای خطیرکلا شهرستان قائمشهر راه اندازی شد. درگام نخست اولویت با 131 مرکز دهستان‌های استان است که از این تعداد تاکنون90 خانه هلال، تأسیس و راه اندازی بقیه تا پایان سال در دستور کار این جمعیت است و قرار است در تمام روستاهای مازندران که قابلیت راه اندازی خانه‌های هلال را دارند این خانه‌ها
تأسیس شود.


تعداد بازدید :  613