شماره ۱۴۵۳ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۸ تير
صفحه را ببند
چند می‌گیری تبلیغ کنی؟!
درآمدهای سرسام‌آور ستارگان در فضای مجازی

پولاد امین| شاید وقتش رسیده که نگاهی نو داشته باشیم به اتفاقاتی که رخ می‌دهد. به جنجال‌ها و هیجانات آنی رایج در لحظه‌به‌لحظه زندگی‌های تب‌زده‌مان. اصلا شاید باید ضرب‌المثل‌هایمان را هم تغییر دهیم تا تحلیلی از اوضاع به دست آید. تاکنون صحبت از این بوده که «همیشه پای یک زن در میان است»؛ حالا اما شاید بهتر باشد بگوییم: همیشه پای صداوسیما در میان است و به‌خصوص برنامه خبری 30: 20...  

دیروز بخش خبری 30: 20 دوباره یک جنجال رسانه‌ای جدید را استارت زد. با گزارشی عجیب درباره فعالیت‌های تبلیغی سلبریتی‌ها در فضای مجازی. البته نگاه برنامه فقط هم تبلیغات کالایی نبود و دیدگاه‌های سلبریتی‌ها را نیز شامل بود. از این‌رو هم بود که چنان به پرویز پرستویی تاخته بودند که او واکنش‌لازم شد! پرویز پرستویی در واکنش گفت که تنها هدفش کنار مردم بودن است و هیچ هدفی جز نشان‌دادن درد و رنج هم‌میهنانش ندارد. این هنرپیشه محبوب دلیل حضورش در فضای مجازی را «بازتاب دغدغه‌ها و گرفتاری‌های مردم در این روزگار سخت اقتصادی» عنوان کرد: در این مدت بارها برای گذاشتن پست‌های تبلیغاتی از جانب برندهای معتبر پیشنهادهای آنچنانی داشتم، اما هیچ‌وقت بازگوکردن درد دردمندان کشورم را با مال‌اندوزی عوض نکرده و نخواهم کرد.
چند می‌گیری تبلیغ کنی؟!
اشاره پرستویی به پیشنهادات تبلیغاتیش اگرچه در ظاهر ربط چندانی به انتقاد صداوسیما ندارد، اما می‌تواند آغازگر بحثی رسانه‌ای در این موضوع باشد. به‌هرحال فضای مجازی و به‌ویژه اینستاگرام به‌عنوان یک پدیده جهانی با شمار غیرقابل باور مخاطبان و کاربرانی تشنه بهترین امکان را برای چهره‌های پرطرفدار برای تبلیغ کالا یا حتی نگاه و نگرشی خاص ایجاد می‌کند. از این‌رو است که ستارگان فضای مجازی، حتی آنهایی که سلبریتی هنری یا ورزشی حساب نمی‌شوند، ارقام حیرت‌انگیزی را برای تبلیغات مطالبه می‌کنند. همین چند وقت پیش بود که روزنامه ایندیپندنت و بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشتند که ستارگان اینستاگرام برای هر پست ٢٠‌هزار پوند دریافت می‌کنند. سلبریتی‌های واقعی اما ارقام بالاتری مطالبه می‌کنند و مثلا سلنا گومز برای یک پست بیش از نیم‌میلیون دلار می‌گیرد. کیم کارداشیان هم ارقامی در همین حدود می‌گیرد و دریافتی کریستیانو رونالدو هم 400‌هزار دلار است.
قیمت‌های ایرانی‌
این اوضاع در ایران نیز صادق است. مثلا فردی به نام محمد‌امین. ک که سلبریتی هم نیست، اما به‌ اعتبار یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار نفر فالوورش برای هر پست تبلیغاتی ٨‌میلیون تومان درخواست می‌کند. یک ورزشکار کمتر شناخته‌شده نیز صفحه‌ای با ٢٢٦هزار فالوور دارد که او نیز همین مبلغ را برای هر پست دریافت می‌کند. محسن. ا با یک‌میلیون و 200‌‌هزار فالوور پست تبلیغاتی صفحه‌اش ٦میلیون تومان و صبا. ص با ١٩٨‌هزار فالوور پست‌های تبلیغاتیش ٥‌‌میلیون تومان است.
تبلیغات ستارگان!
ستارگان فضای مجازی البته فقط چهره‌های خلق‌الساعه اینستاگرامی نیستند و ستارگان واقعی نیز حضور پررنگی دارند. در بین ستارگان ایرانی بهنوش بختیاری، الناز شاکردوست، محمدرضا گلزار، بهاره رهنما، مهراب قاسمخانی، رضا عطاران، رامبد جوان، مهناز افشار، شهاب حسینی، حمید فرخ‌نژاد و البته امیر تتلو حضور پررنگ‌تری در فضای مجازی دارند. در این بین با این‌که این ستارگان ادعا می‌کنند حضورشان نه با محوریت تبلیغات بلکه بیشتر به واسطه استفاده از قابلیت رسانه‌ای این شبکه است، اما شنیده‌ها خبر از ارقامی شوکه‌کننده برای فعالیت‌های تبلیغی می‌دهند. درواقع از آن روزی که دیوار بلند ممنوعیت تبلیغات از پیش‌روی ستاره‌ها برداشته شده، دیده‌ایم که ستارگان در این بازار پرهیاهو چه عرصه‌ها که فتح نکرده‌اند.
چه ستاره‌ای؟ چه محصولی؟
حالا دیگر در عرصه تبلیغ فقط رضازاده و جمشید مشایخی نداریم که عکسشان پای تبلیغ‌های روغن‌موتور و کولر جنجال به‌پا کند. حالا بهاره رهنما و بهنوش بختیاری عطر و ادکلن تبلیغ می‌کنند. علی کریمی و مهدوی‌کیا را در تبلیغ شیر و دوغ می‌بینیم و رامبد جوان هم در صفحه‌اش تبلیغی طول‌ودراز از یک برند روغن نباتی می‌گذارد. رضا کیانیان و مهران مدیری عکس‌های تبلیغاتی چای و دمنوش خوردنشان را منتشر می‌کنند و مهناز افشار نیز یک برند ساعت خارجی و البته پوشک بچه را تبلیغ می‌کند.  بهرام رادان و چند تن دیگر در بازار چرم و جیر فعالند و ستاره‌ای چون گلزار در بازار پوشاک؛ که او البته خمیر دندان و دیگر محصولات بهداشتی دهان و دندان، ساعت و نوشابه‌های انرژی‌زا را نیز تبلیغ می‌کند. نیکی کریمی هم مدل تبلیغاتی یکی از اپراتورهای تلفن همراه است. بعضی‌ها چون لیلا حاتمی، هدیه تهرانی و لیلا اوتادی نیز در این بین عطرهای خودشان را تبلیغ می‌کنند.


تعداد بازدید :  999