شماره ۱۴۵۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۳۰ تير
صفحه را ببند
دنیای وارونه‌ی وارونه‌ی وارونه

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی طنزنویس [email protected]

دوستی برای باغشان یک سگ بزرگ به قیمت 15میلیون تومان خریده بود. شب‌ها شیفتی در باغ نگهبانی می‎دادند که یک وقت کسی سگ را ندزدد!
این را عرض کردم که بگویم نمی‌دانم چرا این روزها همه چیزمان وارونه شده. فکر می‌کردم وارونگی هوا معمولا در فصل زمستان رخ می‌دهد، اما حالا فهمیدم پدیده‌ای است که در هر فصل قابل شکل‌گیری است. مثلا وارونگی تاریخی داریم به چه شیکی. قبلا وقتی دشمنان به کشور ما حمله می‌کردند، دستور می‌دادند سربازان، شهر را به آتش بکشند. نمونه‌اش هم روایت آتش‌زدن تخت‌جمشید توسط اسکندر مقدونی. (حالا بماند تازگی در روایت پیروزی اسکندر هم شبهاتی ایجاد شده) حالا در دوران وارونگی دیگر ما نیازی به دشمن فرضی هم نداریم و خودمان بدون دخالت خارجی در امرِ آتش زدنِ بناهای مهم تاریخی، مستقل شده و به خودکفایی رسیده‌ایم. شما به فهرست دو ماه اخیر بناهای تاریخی‌ای که در آتش سوخت نگاه کنید:   خانه تاریخی دریابیگی در لنگرود، کاخ سرهنگ آباد زواره، پل سیاه اهواز، مسجد جامع ساری و سرانجام خانه طباطبایی‌ها
در کاشان.
خوشبختانه تقریبا عدالت جغرافیایی را هم رعایت کرده‌ایم که مو لای درزش نرود. می‌بینید که از شمال تا جنوب در آتش سوخت تا به دنیا بفهمانیم حواسشان باشد. وقتی ما با خودمان این کار را می‌کنیم، شما که دیگر حسابتان با کرام‎الکاتبین است.
اما وارونگی فقط در امر آتش و البته باد (هوا) که بحث از وارونگی‌اش شروع شد، خلاصه نمی‌شود. از عناصر چهارگانه این بار سراغ آب می‌رویم. حتما شما هم می‌دانید که آبشار مارگون در استان فارس توقیف شده. خب حالا آبشار را نمی‌شود توقیف کرد، اما می‌شود او را ممنوع‌الملاقات کرد که. بازدید از مارگون ممنوع شده، چون عده‌ای از گردشگران عزیز در کنار مارگون حرکات موزون انجام داده‎اند. یعنی نتیجه می‌گیریم اگر یکی در بانک اختلاس کرد، بانک را باید بست. اگر در ورزشگاه می‌رقصیدند، فوتبال تعطیل می‌شد و ... من با این حساب به دوستان توصیه می‎کنم بشدت از اماکن سیاسی مثل مجلس و ساختمان پاستور و ... محافظت کنند. شاید یک عده «تروریست رقاص» قصد کنند جلوی مجلس قر بریزند و آن وقت مجبور شویم در مجلس را ببندیم. لیاخوف اگر عقلش قد می‌داد مجلس را به توپ نمی‌بست و تعدادی بالرین روس را جهت تعطیلی مجلس به ایران
 اعزام می‌کرد.
از عناصر چهارگانه خاک را یادمان نرفته. پس می‌رویم سراغ زمین خاکی یا چمن.  با استناد به آموزه‌های امروز ما از اصل وارونگی، از ادعاهای مسئولان باشگاه استقلال این طور فهمیدیم که اگر شما به یک مجلس عروسی دعوت شدید و آن روز در سفر تفریحی به آلمان تشریف داشتید و به عروس خانم یا داماد اعلام کردید نمی‌توانید در جشنشان حضور داشته باشید، این به معنای انصراف شما از حضور در مراسم نیست و درواقع شما درخواست کرده‌اید زمان عروسی این عزیزان تغییر کند و هروقت شما وقت داشتید آنها عروسی کنند. اصلا به جای ایران در آلمان عروسی کنند! نخندید. دوستی که دکترای وارونگی دارد می‌گفت حالا کجایش را دیده‌ای؟ وقتی پرسپولیس 3 بر صفر بازنده اعلام شد، به اصل وارونگی کاملا اعتقاد پیدا خواهی کرد. خدا می‎داند!


تعداد بازدید :  373