شماره ۱۴۶۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ مرداد
صفحه را ببند
حقایقی درباره المپیک نازی‌ها
از اولین مراسم حمل مشعل تا اولین پخش زنده

بیش از 8 دهه از برگزاری المپیک تابستانی 1936 برلین می‌گذرد و هنوز پس از سال‌ها حواشی و ماجراهای این همایش ورزشی جالب توجه می‌نماید. شاید مهم‌ترین نکته این دوره از المپیک برگزاری آن در آلمانِ تحت سیطره نازی‌ها بود. آدولف هیتلر رهبر آلمان سه سال قبل از آغاز جنگ جهانی دوم این مسابقات را در ورزشگاه المپیک برلین افتتاح کرد؛ مسابقاتی که در پایان با قهرمانی کشور میزبان به پایان رسید. در این مطلب قصد داریم برخی نکات قابل توجه این دوره از مسابقات المپیک را با شما مرور کنیم.
ورزشگاه بزرگ المپیک برلین
ورزشگاه المپیک برلین که هم اکنون نیز از آن استفاده می‌شود با مساحتی برابر 325 هکتار و گنجایش110 هزار نفر، با هزینه‌ای معادل 42 میلیون مارک ساخته شد. بعد از پایان جنگ جهانی دوم تغییراتی در ورزشگاه ایجاد کردند تا آن را به مجموعه‌ای چند منظوره تبدیل کنند.
تولد مراسم حمل مشعل المپیک
در بازی‌های المپیک ۱۹۳۶ مراسم روشن کردن مشعل المپیک برای اولین بار اجرا شد. این مراسم در ادامه به یک سنت محبوب در مسابقات المپیک تبدیل شد. هیتلر می‌خواست این مشعل را یک ورزشکار آریایی از کوه المپ به ورزشگاه برلین حمل کند تا این تصویر در اذهان تمام حضار ثبت شود.
خودکشی سازنده دهکده المپیک
ولفگانگ فوئرستنر از افسران ارتش آلمان مدیریت ساخت دهکده المپیک برلین را بر عهده داشت اما بعد از پایان پروژه او را که مشکوک به داشتن اصل و نسب یهودی بود از مقامش برکنار کردند. فوئرستنر که تحمل چنین تحقیری را نداشت، در ۱۹ آگوست سال ۱۹۳۶، درست چند روز بعد از اختتامیه بازی‌های المپیک، با اسلحه به زندگی خود پایان داد.
درخشش جسی اونز سیاهپوست
جسی اونز، ستاره تیم دوومیدانی آمریکا در المپیک برلین تاریخ‌ساز شد و ۴ مدال طلا کسب کرد. رسانه‌های آن دوران اینطور وانمود کردند که هیتلر از درخشش یک سیاهپوست که خون آریایی در رگ‌هایش نیست منزجر شده است اما اونز بعد از بازگشت از آلمان در مصاحبه‌ای تاکید کرد که هیتلر به او احترام گذاشته و بعد از پایان مسابقه برایش دست تکان داده است.
اولین پخش زنده تلویزیونی
مسابقات المپیک سابقه پخش زنده از رادیو را داشتند اما در برلین برای اولین بار از تلویزیون نیز به صورت زنده پخش شدند. در واقع هر کسی که در آلمان تلویزیون داشت، می‌توانست ۷۰ ساعت فیلم زنده بازی‌های المپیک را تماشا کند.
تنها ورزشکار یهودی نازی‌ها
ایراد اتهام یهودی ستیزی به دولت آلمان نازی در جریان مسابقات المپیک نیز ادامه داشت اما جالب است بدانید در تیم ملی شمشیربازی آلمان ورزشکاری یهودی به نام هلن مایر حضور داشت که در مسابقات المپیک برلین نیز شرکت کرد.   
نجات المپیک توسط گوبلز
شایع است که آدولف هیتلر اشتیاق چندانی برای میزبانی بازی‌های المپیک نداشت، اما یوزف گوبلز وزیر تبلیغات آلمان نازی با بر شمردن مزایای تبلیغی برگزاری این مسابقات در آلمان نظر هیتلر را تغییر داد.

 

 


تعداد بازدید :  469