شماره ۱۴۶۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ مرداد
صفحه را ببند
خطرناک‌ترین فرودگاه‌های جهان
فرودگاه یا دروازه جهنم!

سوانح هوایی هر ساله جان تعداد زیادی از ساکنان کره زمین را می‌گیرند. معمولاً عواملی چون بروز نقص فنی، خطای انسانی یا حتی اصابت موشک‌های ضدهوایی در مناطق جنگی این حوادث را رقم می‌زنند. اما جالب است بدانید دلیل برخی سوانح هوایی به مشکلات فرودگاه‌ها بر می‌گردد. ما در این مطلب قصد داریم تعدادی از فرودگاه‌های خطرناک جهان را که ریسک بروز سانحه در آن‌ها بالاست به شما معرفی کنیم.
فرودگاه پارو | بوتان
فرودگاه پارو در میان رشته‌کوه‌های هیمالیا و ارتفاع 6 هزار متری واقع شده ‌است. فقط یک خلبان ماهر و کارآزموده می‌تواند هواپیما را تحت کنترل کامل بگیرد و به طور امن از میان دامنه‌های پوشیده با درختان مرتفع عبور دهد و در عین حال با قله‌های کوه برخورد نکند و آن را به سلامت بر روی باند فرود بنشاند.
فرودگاه شاهزاده جولیانا | سنت مارتین
طول باند فرود این فرودگاه ۲۱۸۰ متر است که برای هواپیماهای کوچک و متوسط مطلوب است، اما برای بوئینگ‌ها‌ و ایرباس‌های پر از مسافر مناسب نیست. خلبان‌ها مجبور هستند هواپیما را به گونه‌ای بر زمین بنشانند که تقریباً با حصار باند فرودگاه مماس باشد.
فرودگاه ریگان | واشنگتن
این که فرودگاهی بزرگ و عظیم نامش در میان سه فرودگاه خطرناک جهان قرار بگیرد کمی عجیب به نظر می‌رسد. این فرودگاه بین دو منطقه بسته واقع شده، به همین دلیل خلبان‌ها باید به قدری مهارت داشته باشند که از نزدیک شدن به ساختمان‌های اطراف پرهیز کنند.
فرودگاه جبل‌الطارق | جبل الطارق
این فرودگاه باند فرودی به طول ۱۸۳۰ متر دارد. ویژگی این باند، وجود یک بزرگراه به سمت اسپانیا است که آن را قطع می‌کند. در طول پرواز و هنگام فرود، پلیس بشدت مراقب است که هیچ راننده بی‌احتیاطی به وسط جاده و در مسیر هواپیما متمایل نشود.
باند فرود ماتاکین | لسوتو
باند فرود این فرودگاه با ۴۱۶ متر طول بر لبه یک دره کوهستانی در ارتفاع 2300 متری واقع شده ‌است. در واقع هواپیماهایی که روی باند این فرودگاه می‌نشینند یا بر می‌خیزند با خطراتی چون برخورد با کوه یا سقوط از باند فرودگاه دست به گریبانند.   
فرودگاه تان‌کونتین | هندوراس
این فرودگاه در ارتفاع ۱۰۰۵ متر بالاتر از سطح دریا ساخته شده و قادر نیست به هواپیماهای بزرگتر از بوئینگ ۷۵۷ خدمات‌رسانی کند. فرودگاه تان‌کونتین به خانه‌‌های مسکونی، جاده‌ها، رستوران‌ها و ایستگاه‌های پمپ‌بنزین بسیار نزدیک است.
فرودگاه جان اف کندی | نیویورک
هواپیماهایی که مقصدشان این فرودگاه است، باید دقت کنند با هواپیماهایی که از دو فرودگاه دیگر یعنی لاگواردیا و نیوآرک در همسایگی فرودگاه کندی بلند شده‌اند برخورد نکنند. وجود این همسایه‌ها، خلبان‌ها را مجبور می‌کند تا قبل از فرود بر روی باند اطراف را به دقت چک کنند.
فرودگاه مادیرا | پرتغال
خلبان‌هایی که قصد نشاندن هواپیما در فرودگاه مادیرا را دارند، باید از میان کوه‌ها و اقیانوس اطلس، همگام با جهت عقربه‌های ساعت به این فرودگاه نزدیک شوند. خلبان باید ابتدا هواپیما را به سمت کوه‌ها برده و در لحظه آخر به سرعت دماغه آن را به سمت راست متمایل کند. مسیر فرود با ۲۸۰۰ متر طول شبیه یک پل عظیم است که بر روی ستون‌هایی به ارتفاع ۸۰ متر ساخته شده‌ است.


تعداد بازدید :  266