شماره ۱۴۶۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ مرداد
صفحه را ببند
شورش تاکسیران‌های اسپانیا علیه اوبر

رانندگان تاکسی در بارسلونا، مادرید و سایر شهرهای اسپانیا در اعتراض به «رقابت نابرابر» تاکسی‌های اینترنتی مثل «اوبر» و «کبیفای» با آنها، خیابان‌ها را بسته‌اند و به این وضع معترضند. رانندگان در شهر بارسلونا اعتصاب خود را از روز شنبه 28 جولای آغاز کردند و پس از آنها، رانندگان شهرهای مادرید، سویا، والنسیا، آلکانته، مالاگا و لاریوا نیز به نشانه همبستگی به سرعت به آنها
ملحق شدند.
در شهر بارسلونا، رانندگان تاکسی، خیابان‌های اصلی شهر و مسیر فرودگاه را در فصل توریسم بستند. عکس‌های منتشرشده نشان می‌دهد که آنها در کنار خودرو‌هایشان روی صندلی نشسته‌اند و برخی دیگر نیز شب را در خودرو یا چادرهایشان در وسط خیابان سر می‌کنند.
صدای این اعتراض‌ها از هفته پیش شنیده شد که مخالفت خود را با تصمیم یک قاضی نشان می‌دادند که تاکسی‌های اینترنتی را بدون هیچ محدودیت و مجوزی، مجاز به فعالیت در شهر کرد.
شرکت «آئنا» که مسئول تعداد زیادی از تاکسی‌های فرودگاهی در اسپانیاست، هشدار داده که بسیاری از فرودگاه‌ها، ازجمله فرودگاه ال‌پرات بارسلونا به دلیل اعتصاب رانندگان، تاکسی برای حمل‌ونقل
مسافران ندارند.
مشخص نیست که اعتصاب رانندگان به این وضع تا کی ادامه خواهد یافت. مسافران فرودگاهی مجبور شده‌اند برای رفتن به فرودگاه یا آمدن از فرودگاه، سوار متروی «رنفه» شوند که آن هم هر 30 دقیقه یک‌بار حرکت می‌کند. فرودگاه «بارایاس» مادرید هم به سیستم متروی مرکزی متصل است.
در حالی که اعتراض‌ها عمدتا مسالمت‌آمیز بوده‌است، گزارش‌هایی شنیده می‌شود که برخی از مردم، شروع به محاصره و ضربه زدن به خودرو‌های اوبر و کبیفای در بارسلونا کرده‌اند. در ویدیویی که در اینستاگرام ال‌اکونومیستا منتشرشده یک خودرو متعلق به شرکت اوبر توسط مهاجمانی محاصره شده که با مشت و لگد به آن ضربه می‌زنند و با اسپری روی آن خودرو رنگ می‌ریزند.
به همین دلیل، شرکت‌های اوبر و کبیفای، تمام خدمات خود را در بارسلونا به حالت تعلیق درآورده‌اند. در بیانیه‌ای، شرکت «اوبر اسپانا» گفته است: «ایمنی مسافران و رانندگان، نخستین و مهمترین اولویت ما است. بنابر تجاوز و تهاجم‌های صورت گرفته، ما تمامی خدمات خود را موقتا در بارسلونا متوقف  می‌کنیم.»
روز جمعه اما خدمات آنها از سر گرفته شد.
دیروز سه‌شنبه، «پدرو سائورا»، وزیر زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل و مسکن، با نمایندگان تاکسی‌دارهای اسپانیا ملاقات کرد. قرار است او با نمایندگان شرکت‌های اوبر و کبیفای نیز دیدار داشته باشد.
کنفرانس حمل‌ونقل ملی که معمولا در ماه سپتامبر برگزار می‌شد، حالا قرار است در این هفته برگزار شود. انتظار می‌رود دولت، پیشنهاداتی را به مقامات محلی بدهد تا آنها قدرت مدیریت شرکت‌های اینترنتی را داشته باشند و این شرکت‌ها ذیل آنها فعالیت کنند.
وزارت امور خارجه بریتانیا در وب‌سایت خود خطاب به شهروندان انگلیسی نوشته است: «گردهمایی‌ها و تجمعات زیادی در بارسلونا و سایر مناطق کاتالونیا در جریان است و احتمال تشدید این اعتراض‌ها وجود دارد. ممکن است هشدارهایی وجود داشته یا نداشته باشد؛ حتی اگرچه اعتراض‌ها صلح‌آمیز هستند، ممکن است به خشونت کشیده شوند، بنابراین اگر در مجاورت این اعتراض‌ها حضور دارید، باید احتیاط کنید، همچنین این اعتصاب‌ها، اختلالات و تاخیرهایی در خدمات حمل‌ونقلی به وجود آورده‌اند که باید آنها را مدنظر قرار دهید.»
بیش از 19‌میلیون شهروند بریتانیایی‌ سال گذشته از اسپانیا دیدن کرده‌اند و اکثر آنها بدون هیچ مشکلی به اسپانیا رفته و بازگشته‌اند.


تعداد بازدید :  406