شماره ۱۴۶۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ مرداد
صفحه را ببند
عدد روز

160 دلار میانگین قیمت خانه ایرانی‌ها در ترکیه

رضا کامی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه گفت: آمارهای غیررسمی حکایت از این دارد که از ابتدای امسال‌ هزار واحد ساختمانی اعم از آپارتمان و ویلا توسط ایرانیان در ترکیه خریداری شده که متوسط قیمت آنها 160‌هزار دلار بوده و در شهرهای مختلف ترکیه قرار دارند. کامی تصریح کرد: در اوج تحریم‌های بین‌المللی ما بهترین روابط را با ترکیه داشتیم و حجم مبادلات به 22‌میلیارد دلار رسید، این درحالی است که ‌سال گذشته 7.5‌میلیارد دلار به ترکیه صادرات و 3.5‌میلیارد دلار واردات داشتیم. رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد:   فعالان ترکیه از سال‌ها پیش در بخش‌های مختلف و در نقاط مختلف کشور ما سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این سرمایه‌گذاری‌ها محدود به یک صنعت خاص نبوده، به‌طوری که حتی در بخش خدمات نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند و درحال حاضر نزدیک به 100 شرکت به صورت رسمی در ایران فعالیت می‌کنند.

20 درصد موبایل‌فروش‌ها از دور خارج می‌شوند

محمدمهدی غفوریان، رئیس کمیته تخصصی تلفن‌همراه کشور و رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی البرز گفت: مصرف تلفن‌همراه در کشور ماهی یک‌میلیون دستگاه است. غفوریان در این زمینه معتقد است: وضع بازار موبایل اصلا خوب نیست؛ اگر شرایط به همین منوال پیش برود تا چندماه آینده بیش از 20‌درصد مغازه‌داران از دور خارج می‌شوند، چون کالایی وجود نخواهد داشت که نیاز به عرضه‌کننده داشته باشد.

1600 هزار‌میلیارد تومان پول نقد در دست مردم

 حمید حاج‌اسماعیلی کارشناس بازار معتقد است: سرمایه‌ها در شرایط کنونی به سمت بازار کار و تولید نخواهد رفت و افراد آن را به جایی می‌برند که بیشترین سودآوری و ارزش افزوده را برایشان داشته باشد. حاج‌اسماعیلی درعین حال میزان نقدینگی موجود در دست مردم را براساس آمارهای بانک مرکزی، ۱۶۰۰‌هزار‌میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: چنین سرمایه‌ هنگفتی در دسترس تولیدکنندگان نیست و بازار بشدت با کمبود سرمایه در گردش مواجه است؛ از سوی دیگر، بانک‌ها هم به چنین نقدینگی دسترسی ندارند، چون منابع صرف ساخت‌وساز و خرید املاک یا کارهایی شده که تأثیر مستقیمی در بازار کار کشور نداشته است؛ لذا تسهیلاتی که دولت می‌خواهد در قالب طرح اشتغال روستایی هزینه کند، جز اینکه بازار را محدودتر و میزان نقدینگی را بیشتر کند، آثار دیگری در بازار کار ندارد.

 


تعداد بازدید :  200