شماره ۱۴۶۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ مرداد
صفحه را ببند
زنبیل

موز وارداتی کیلویی چند؟
ایسنا|  بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی چهارماهه نخست سال جاری، در این مدت ۱۸۰ هزار و ۷۰۶ تن موز سبز تازه یا خشک‌کرده به ایران وارد شده که ارزش این حجم از موز وارداتی به ۱۷۶ میلیون و ۲۳۱ هزار دلار می‌رسد. در سال جاری، موز در میان مهمترین اقلام وارداتی ایران قرار گرفته و رتبه هشتم از نظر ارزش واردات را در میان کل کالاهای وارداتی به کشور به خود اختصاص داده است. به این‌ترتیب، واردات موز از نظر وزنی، ۱.۵۶ و از نظر ارزش ۱.۱۶ درصد از کل واردات انجام‌شده به کشور را شامل می‌شود. از سوی دیگر، هر کیلو موز وارداتی در چهارماهه نخست سال گذشته ۷۶ سنت بوده، اما قیمت هر کیلو موز وارداتی در سال جاری ۹۷ سنت است، بنابراین قیمت هر کیلو موز وارداتی ۲۱ سنت افزایش پیدا کرده است.

گوشت 56 هزار تومانی شد
مهر| رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به افزایش قیمت این نوع گوشت به ۵۶ هزار تومان، خواستار برخورد جدی مسئولان با قاچاق دام شد. علی‌اصغر ملکی از افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار طی هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: «قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه در حال حاضر برای مغازه‌داران بین ۵۰ تا ۵۱ هزار تومان و با ۱۰ درصد سود برای مصرف‌کنندگان حدود ۵۶ هزار تومان است. با اینکه برای صادرات دام مجوز صادر نمی‌شود، اما قاچاق دام از کشور همچنان ادامه دارد. همچنین واردات گوشت ادامه دارد، اما با توجه به نزدیکی عید قربان، کمبود دام و رشد قیمت دلار که منجر به افزایش قاچاق دام زنده از کشور شده است، نوسانات بازار گوشت تداوم پیدا کرده است.

سکه یک میلیون تومان ارزان تر شد
سکه که دوشنبه رکورد 4 میلیون و 800 تومان را به ثبت رساند دیروز روند نزولی به خود گرفت. بهای هر قطعه  سکه تمام بهار آزادی  در حالی دیروز با یک میلیون تومان کاهش به 3 میلیون و 900 هزار تومان رسید که کارشناسان بازار اظهارات ترامپ  و دولتمردان  را دلیل افت قیمت این فلز زرد می دانند. آنگونه که سهراب اشرفی تحلیل گر بازار طلا و ارز می گوید: پس از آنکه مسئولان دولتی اعلام کردند، بسته جدید ارزی در راه است و خبرهایی از توافق دولت و مجلس برای کنترل بازار ارز و قیمت سکه و دلار منتشر شد، تعداد فروشنده های طلا و ارز در بازار افزایش یافت و همین امر موجب شد تا سیر نزولی قیمت ها از همان  دوشنبه شب آغاز شود و امروز هم ادامه داشته باشد.به گفته او، به دلیل جو روانی ایجاد شده در اقتصاد امروز بیشتر مشتریان خانه دار فروشنده شدند و همین مساله به افت یک میلیون تومانی قیمت سکه منجر شده است.   آنگونه که این فعال بازار می‌گوید: در حال حاضر هر مثقال طلای آب شده حدود یک میلیون و 297 هزار تومان است در حالیکه هر مثقال طلا دیروز به قیمت یک میلیون و 480 هزار تومان معامله می شد. اشرفی که معتقد است افزایش قیمت روزهای اخیر ناشی از جو روانی حاکم بر بازار است ، می گوید:  در روز گذشته بسیاری از مردم معمولی وارد بازار شده و تقاضای خرید به شدت بالا رفته بود همین مساله موجب شد که قیمت سکه در یک روز بیش از یک میلیون تومان گران شود. اشرفی ادامه می دهد: خرید و فروش سکه در بازار جریان دارد اما تعداد خریداران طلای ساخته شده به دلیل اختلاف قیمت خرید و فروش به شدت کاهش پیدا کرده و جز تعداد معدودی که ناچار به خرید هستند کسی خرید و فروش نمی کند. به گفته او ،  حباب سکه در دوشنبه نزدیک به دو میلیون تومان رسیده بود اما در حال حاضر حباب سکه چیزی حدود یک میلیون و 60 هزار تومان است و خریداران سکه باید در خرید خود در این ایام نهایت دقت خود را داشته باشند.

 


تعداد بازدید :  194