شماره ۱۴۶۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ مرداد
صفحه را ببند
کمی بیشتر درباره نقل و انتقال امن پول
بلاک‌چین افسانه‌ای در ایران

شهروند| نقل و انتقال پول اعم از سنتی یا دیجیتال نیاز به یک بستر اینترنتی بسیار امن دارد. بستری که تا پیش از این فراهم نبود و معاملات پولی در فضای مجازی را بیشتر به کیف پول الکترونیک محدود می‌کرد که تنها قابلیت جابه‌جایی مبالغ کم پول را دارد. با این وجود به تازگی یک فناوری نوپای اینترنتی به نام «بلاک‌چین» سر زبان‌ها افتاده است. فناوری مهمی که می‌تواند امکان نقل و انتقال بسیار امن داده‌ها و پول را فراهم کند و گفته می‌شود یکی از لوازم ضروری برای تولید و انتقال پول مجازی است. حالا خبرهایی مبنی بر ظهور بلاک‌چین در ایران به گوش می‌رسد و دیروز حتی یک کیف پول الکترونیکی با فناوری بلاک چین در ایران بهره‌برداری آزمایشی شد. کیف پول الکترونیک در تمام دنیا برای معاملات خرد و کوچک انجام می‌شود. علت هم آن است که بسیاری امنیت معاملات الکترونیکی را چندان بالا نمی‌دانند و معتقدند نباید پول زیادی در بستر اینترنت جابه‌جا شود. با این وجود فناوری بلاک‌چین که یک فناوری تازه و نوپاست، امیدهای تازه‌ای برای معاملات گسترده‌تر در سطح اینترنت فراهم کرده است؛ زیرا بلاک‌چین می‌تواند امنیت محیط‌های اینترنتی را در سطح بسیار بالایی تقویت کند.کیف پول مبتنی بر زنجیره بلاک‌چین، دیروز به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. صادق نجفی، معاون وزیر صنعت که دیروز در این مراسم حضور داشت، اعلام کرد: کیف پول بلاک چین برای «تقویت بنگاه‌های متوسط و کوچک» بسیار موثر است و این اتفاق می‌تواند یکی از معضلات جدی بنگاه‌های اقتصادی را برطرف کند و معاملات اعتباری این بنگاه‌ها را نه‌تنها توسعه خواهد داد بلکه بر شتاب و حجم سرمایه در گردش آن می‌افزاید.
حالا بسیاری از مدیران ایرانی می‌گویند باید این پدیده جدید را جدی بگیرند. پدیده‌ای که گفته می‌شود قابلیت فیلتر و هک را بسیار ضعیف می‌کند.
حالا با این اتفاق گویا فناوری بلاک‌چین آهسته‌آهسته به ایران وارد می‌شود. فناوری مهمی که می‌تواند بسترهای اینترنتی در ایران را متحول کند.


تعداد بازدید :  338