شماره ۱۴۶۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ مرداد
صفحه را ببند
«نیما جواهری»، رتبه ۸ کنکور علوم انسانی از کامیاران:
مطالعات غیردرسی به آرامش من کمک می‌کرد

متولد و ساکن کامیاران در استان کردستان و یکی از معدود رتبه‌های تک‌رقمی کنکور از منطقه ۳ است؛ «نیما جواهری» می‌توانست این روزها خود را یکی از رتبه‌های برتر تجربی ببیند و برای پوشیدن روپوش سفید پزشکی آماده شود اما او سال دوم دبیرستان به سمت علاقه‌اش رفت. رتبه ۸ کنکور علوم‌انسانی امسال، علاقه‌مند به موسیقی، هنر و علوم‌انسانی است و امیدوارم است که دانشگاه زمینه را برای رسیدن به اهداف‌اش فراهم کند. او در این گفت‌و‌گو از سال کنکور و برنامه‌اش برای آینده سخن می‌گوید.
 متولد چه سالی هستید و وضعیت خانواده تان چطور است؟
متولد سال ۷۹ هستم و سال اول کنکورم بود. اهل کامیاران در جنوب استان کردستان هستیم. تک فرزند هستم. مادرم معلم ابتدایی یک مدرسه خصوصی است و پدرم شغل آزاد دارد. وضعیت مالی خانواده هم متوسط است.
 از اول، انتخاب خودت رشته علوم انسانی بود؟ چون الان بیشتر خانواده‌ها علاقه دارند که فرزندشان در رشته تجربی یا ریاضی درس بخواند؟
نه من سال دوم رشته تجربی بودم و تابستان سال دوم، رشته ام را تغییر دادم. دلیل‌اش علاقه بود هرچند که علاقه اصلی من موسیقی و هنر است. قصد دارم موسیقی را هم به طور جدی ادامه دهم.
 از کی شروع به درس‌خواندن برای کنکور کردید و روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟
من از اول تابستان شروع کردم و کم کم زمان را بیشتر کردم تا به ۱۲ ساعت رسید. روی کیفیت خیلی دقت داشتم و سعی می‌کردم تحلیل دقیقی از کتاب و مفهوم داشته باشم. به جز تعدادی جلسات که با معلم خوب ریاضی‌ام آقای ندیمی داشتم هیچ کلاس دیگری نرفتم.
  نوازندگی هم می‌کنید؟
بله، من ویولن کار می‌کنم و یکی از تفریحاتم در این سال هم تمرین ساز بود.
  قصد دارید چه رشته‌ای را انتخاب کنید؟
می خواهم حقوق را در دانشگاه تهران بخوانم تا الان تصمیم این است ولی باید مشورت کنم و نظر چند نفر دیگر را هم بپرسم.
  از رتبه‌های برتر کنکور در سال‌های گذشته هم برای شیوه مطالعه مشورت می‌گرفتید؟
بله، کامیاران سال قبل رتبه 6  آقای فرید صابری بود که دوست نزدیک من هم بود، چه قبل از کنکور خودش و چه بعد از کنکور. الان دانشجوی فلسفه دانشگاه تهران است. من از فرید کمک می‌گرفتم.
  بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور در سال‌های گذشته، این روزها خارج از ایران مشغول تحصیل یا کار هستند. شما هم چنین برنامه‌ای برای سال‌های آینده دارید؟
فکر من این است که تا حد ممکن اینجا باشم و به همین مردم اگر بتوانم کمک کنم ولی اگر فرصت تحصیلی پیش بیاید امتناع نمی‌کنم. با این حال سعی می‌کنم اینجا باشم.
  در کنار درس، در این یک سال چه تفریح یا سرگرمی‌ای ‌ داشتید؟
به همان اندازه که درس خواندن مهم است ساعت استراحت هم مهم است. برای استراحت من اغلب ساز می‌زدم و علاوه براین مطالعات غیردرسی هم خیلی به آرامش من کمک می‌کرد. چون باعث می‌شد که از فضای کنکوری خارج شوم. زمینه مطالعه من کتاب‌های فسفه و هنر بود.


تعداد بازدید :  1350