شماره ۱۴۶۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۰ مرداد
صفحه را ببند
آمادگی شهرداری، خانه موسیقی و دفتر موسیقی برای کنسرت رایگان شجریان
همه‌با هم برای اجرای خیابانی همایون

نیره خادمی| همه دست به دست هم داده‌اند برای یک اتفاق خوب، برای مردم تهران به‌ویژه آنهایی که کم‌درآمدند. از وزارت ارشاد، خانه موسیقی گرفته تا شهرداری تهران، از تصمیم همایون شجریان برای اجرای کنسرت رایگان در تهران حمایت کرده‌اند. البته محمدعلی کریمی که به تازگی بر کرسی ریاست مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نشسته است، به «شهروند» می‌گوید؛ همه چیز بعد از جلسه روز چهارشنبه همایون شجریان با مسئولان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران مشخص خواهد شد. او با اشاره به تجربه‌هایی که شهرداری تهران در برگزاری برخی مراسم در برخی نقاط تهران داشته است، توضیح می‌دهد: «آمادگی داریم در برگزاری این کنسرت خیابانی کنار آقای شجریان باشیم تا در نقاط مختلف شهر از شمال تا جنوب تهران و همچنین بوستان‌های مختلف، هماهنگی‌های لازم برای برگزاری کنسرت انجام شود.» ظاهرا شهرداری به همراه همایون شجریان به ‌زودی در این‌باره به نتیجه می‌رسند: «اعلام آمادگی مدیریت شهری تهران از سوی روابط عمومی به همایون شجریان اعلام شده است. ایشان موافقت کرده‌اند که در روز چهارشنبه با حضور مسئولان فرهنگی شهرداری تهران جلسه‌ای داشته باشیم تا جوانب آن بررسی شود. همچنین در این جلسه موضوع تأمین و تمهید ضرورت‌های اجرایی کنسرت هم بررسی و بعد نتایج اعلام
 خواهد شد.»
آرزویی که از ‌سال 92 به واقعیت تبدیل می‌شود
اگر در روزهای آینده اتفاق خاصی نیفتد، شاهد اجرای کنسرت همایون شجریان در خیابان‌های تهران خواهیم بود. همایون شجریان دو روز قبل اعلام کرد که اگر مشکل مجوز نباشد، درخدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای مردم اجرا کنیم آن‌هم درحالی ‌که هفته‌های قبل اجرای کنسرت نمایش سی را به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی لغو کرده بود. همین شد که دفتر موسیقی برای صدور سریع مجوزهایی برای این کنسرت‌ها آمادگی خود را اعلام کرد، با این امید که از حمایت نهادهای دیگر ازجمله شهرداری‌های کشور و نیروی انتظامی هم برخوردار باشد. بعد هم از سوی حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی اعلام شد که خانه موسیقی آمادگی دارد برای همایون شجریان و سایر هنرمندان دیگر با مسئولان وزارت ارشاد و شهرداری تعامل و این موضوع را پیگیری کند تا آنها کنسرت خیابانی برگزار کنند؛ البته ارایه مجوز کنسرت موسیقی به ما مربوط نمی‌شود و باید مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مجوز را بدهد، جز همه اینها حجت نظری، مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم اعلام کرد:  «هرچه در توان داشته باشیم، برای برگزاری این کنسرت انجام خواهیم داد تا همایون شجریان مجوزهای لازم را برای آن دریافت کند. ظاهرا همایون شجریان که از ‌سال 92 برای اجرای خیابانی اعلام آمادگی کرده بود، بالاخره قرار است با همکاری بقیه دستگاه‌ها به آرزوی خود برسد.

 پیشنهادهایی برای اجرای خیابانی
با این قیمت‌های سرسام‌آور کنسرت‌های موسیقی بیشتر از 80‌درصد مردم تهران قادر نیستند حتی یک‌بار در طول عمرشان به کنسرت بروند، حتی آنهایی که بالانشین هستند. حالا اگر کنسرتی رایگان در چند نقطه از شهر تهران برگزار شود، احتمالا خیلی از مردم این شانس را پیدا می‌کنند که حداقل یک‌بار آن را تجربه کنند، آن‌هم اجرای کسی چون همایون شجریان. بنابراین «شهروند» چند بوستان و فضای شهری را به مسئولان معرفی می‌کند.
 بوستان ولایت در جنوب‌غربی و بوستان آزادگان در جنوب‌شرقی تهران نخستین گزینه‌های پیشنهادی برای کنسرت است؛ اولی با 300 هکتار و دومی با 112 هکتار امکان یک اجرای موفق و پربازدید را فراهم خواهد کرد.
 با توجه به اینکه شهرداری در سال‌های گذشته تجربیات موفقی در اجرای موسیقی اقوام و آیین‌های نوروزی در میدان مشق داشته است، بنابراین، این میدان در منطقه 12 تهران، دومین گزینه‌ای است که احتمالا افراد زیادی را در مناطق مرکزی تهران برای شرکت در یک اتفاق مهم فرهنگی دور هم جمع خواهد کرد.
 بوستان آب و آتش با مساحت 24‌هزار مترمربع در شمال تهران، پل طبیعت در تپه‌های عباس‌آباد و بوستان ملت با مساحت 34 هکتار هم پیشنهادات خوبی در محدوده‌های شمالی شهر تهران است.


تعداد بازدید :  285