شماره ۱۴۶۵ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
سخنگوی ثبت احوال در گفت‌وگو با «شهروند»:
قبل از ما فقط یک کشور تکنولوژی تولید کارت ملی را داشت

اوایل هفته، سخنگوی سازمان ثبت احوال در جواب اینکه چرا تحویل کارت ملی با تاخیر مواجه است، گفته بود که تحریم‌ها باعث شده واردات بدنه کارت ملی هوشمند با وقفه مواجه شود و این موضوع برنامه‌ها را به‌هم ریخته است. حرف‌های .... ابوترابی با واکنش‌های تندی مواجه شد و درباره اینکه چرا ایران باید بدنه کارت ملی هوشمند را هم وارد کند انتقادهای تندی روانه مسئولان شد.
حالا ابوترابی اعلام کرده که از حرف‌هایش سوءاستفاده شده و بخشی از حرف‌هایش که به تولید کارت هوشمند از ابتدای سال در داخل ایران بوده، اشاره‌ای نشده است.
 او به «شهروند» می‌گوید: «بعضی‌ها چنان واردات بدنه کارت ملی را مسخره کردند که انگار این کارت یک کاغذ معمولی است. در حالی که چیپ پشت کارت را فقط یک کشور در دنیا تولید و به کشورهایی که بخواهند صادر می‌کند. جنس خود کارت هم شاید شبیه بقیه کارت‌ها باشد اما آنها .... هستند اما این کارت از چنان حساسیتی برخوردار است که آلیاژش پلی‌کربنات است و کشور فرانسه آن را می‌سازد.»
او ادامه می‌دهد:«متاسفانه کسانی که اطلاعات درستی از تکنولوژی و حساسیت ساخت کارت ملی هوشمند ندارند به راحتی در این مورد اظهارنظر می‌کنند. البته اعلام کرده‌ایم که با وجود پیچیده بودن تکنولوژی ساخت بدنه و چیپ کارت ملی، از زمانی  که تاکیدات رهبری درباره توجه به تولید داخلی اعلام شد، سعی کردیم آن را در داخل کشور تولید کنیم.»
طبق حرف‌های ابوترابی از آنجایی که کارت ملی نوعی اوراق بهادار محسوب می‌شود، سازمان ثبت احوال با چاپخانه دولتی وارد تفاهمنامه شده و آنها هم ساخت کارت را به عهده گرفته‌اند.
 او در مورد اینکه چطور شد  ما دومین کشوری شدیم که توانایی تولید این کارت را دارد، می‌گوید: «ما نشان داده‌ایم که همیشه محدودیت برایمان شکوفایی به همراه می‌آورد. شما به دوران جنگ هم که نگاه کنی می‌بینی شرایط بحرانی و سخت چنان خلاقیت ما را شکوفا کرد که الان در زمینه مسائل مربوط به جنگ در سطح جهان حرف زیادی برای گفتن داریم. این اتفاق در مورد مسائل دیگر هم افتاده است. الان هم کارت ملی هوشمند را خودمان خواهیم ساخت، آن هم بدون یک ریال افزایش قیمت. در طول سه سال گذشته با وجود تمام اتفاقاتی که در زمینه ارز رخ داده، کارت ملی اصلا افزایش قیمت نداشته است و این رویه ادامه‌دار خواهد بود.»

 


تعداد بازدید :  452