شماره ۱۴۶۵ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
103 سرنشین از سقوط هواپیمای مسافربری در مکزیک جان سالم به در بردند
نجات دسته جمعی از پرواز جهنمی

شهروند| یک هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی مکزیک اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه سقوط کرد. این هواپیما به شماره 2431 با 103 سرنشین در 10 کیلومتری باند  فرودگاه بین‌المللی ژنرال گوادالوپ ویکتوریا به دلیل نامعلومی به زمین خورد. هر چند در این حادثه 85 نفر زخمی و برخی از آنها هم دچار مصدومیت‌های جدی شدند و حتی اعلام شده حال دو نفر از مصدومان وخیم است، اما با وجود این همه سرنشینان این هواپیما به طرز معجزه‌آسایی زنده ماندند و از این حادثه جان سالم به در بردند. این حادثه ساعت 4 بعدازظهر به وقت محلی رخ داد. به گفته مقامات مکزیکی این هواپیما از ایالت «دورانگو» عازم مکزیکو سیتی بوده که دقایقی بعد از برخاستن از باند فرودگاه با دماغه به زمین برخورد می‌کند. این هواپیما مدل «امبرائر ئی-جت» متعلق به شرکت هوایی «آئرومکزیکو» بوده است. به گفته مقامات مکزیکی بسیاری از مسافران پس از این حادثه موفق شدند که خودشان را از هواپیما خارج کنند و بیشترین آسیب به خلبان این هواپیما وارد شده که به کمک نیروهای امدادی از کابین خارج شد. این حادثه عجیب و زنده‌ماندن همه 101 سرنشین این هواپیمای سقوط‌کرده در حالی رخ داد که ‌سال گذشته یک هواپیمای مسافربری کوچک با 25 مسافر و خدمه در کانادا سقوط کرد اما همه سرنشینان آن هواپیما زنده از آن خارج شدند.  
نخستین خبر در خصوص این حادثه را شرکت «آئرومکزیکو» در حساب رسمی‌اش توییت کرد. این شرکت هوایی وقوع حادثه‌‌ای را در «فرودگاه بین‌المللی ژنرال گوادالوپ ویکتوریا» واقع در شهر «دورانگو» برای پرواز شماره 2431 این شرکت تأیید کرد؛ اما در توییتش اعلام کرد که تحقیقات درباره جزییات حادثه آغاز شده و هنوز هیچ اطلاعی از وضع سرنشینان این هواپیما در دست نیست. پس از آن رسانه‌های مکزیکی شمار سرنشین‌های حادثه را بیش از 80 نفر تخمین زدند؛ اما اطلاعات تکمیلی نشان داد که هواپیما با 101 سرنشین عازم پایتخت این کشور بوده است. به دنبال آن مشخص شد که این هواپیما از نوع «امبرائر ئی-جت» بوده که ظرفیت حمل 100 مسافر را دارد. «خوزه روساس»، فرماندار ایالت «دورانگو» در مکزیک ساعتی بعد در تلویزیون مکزیک اعلام کرد که هیچ‌کدام از سرنشین‌های هواپیما جان نباخته‌اند و همه زنده هستند. او همچنین درباره وضع مصدومان این حادثه توضیح داد: «در این هواپیما در میان 97 فرد بالغ، 2 کودک و 4 خدمه حضور داشتند که کسی جان خود را از دست نداده است؛ اما 85 نفر در این حادثه زخمی شده‌اند و برخی مصدومیت جدی دارند.» در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت ایالت دورانگو اعلام کرد که حال دو نفر از مصدومان وخیم است.
هوا و طوفان متهم ردیف اول
اما درباره چگونگی وقوع این حادثه و علت سقوط این هواپیما هم اظهارنظرهای متفاوتی مطرح شده است. سخنگوی سازمان حفاظت شهری ایالت «دورانگو» در شرح جزییات سقوط به خبرگزاری رویترز گفت که این هواپیما از زمین بلند شده، اما حدود 10 کیلومتر بعد از ترک باند فرودگاه با دماغه به زمین برخورد کرده است؛ اما دماغه هواپیما شدت ضربه را گرفت. خلبان بیش از همه زخمی شده است و اکثر مسافران خودشان از هواپیما بیرون آمدند. از سوی دیگر آسوشیتدپرس به نقل از برخی شاهدان عینی نوشته که هواپیما بدون برخاستن از زمین از باند فرودگاه خارج شده است. هر دو روایت اما اینکه هواپیما در شرایط طوفان قصد برخاستن داشته را تأیید می‌کنند. در همین حال به گزارش روزنامه گاردین، شرکت آئرومکزیکو پس از ساعتی بررسی حادثه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که طبق گزارشات رسیده، هواپیما بلافاصله پس از تیک‌آف به توده فشار هوا برخورد کرده که موجب شده هواپیما به سمت پایین کشیده شود و با بال سمت چپ به زمین برخورد کند و موتورهایش جدا شوند. هواپیما از مسیر خود خارج شده و سپس حدود 300 متر سقوط ناگهانی داشته است.» مسئولان این شرکت اعلام کردند که نمی‌خواهند در مورد جزییات تکنیکی این حادثه و علت دقیق سقوط هواپیما اظهار نظری بکنند، چراکه هنوز هیچ اطلاعات دقیقی وجود ندارد اما به احتمال زیاد سقوط هواپیما به دلیل همان توده هوای فشرده و طوفانی بوده که در همان لحظه در حال عبور از آن منطقه بوده است.  
روایت مسافران نجات‌یافته
اما روایت مسافران نجات‌یافته از این پرواز نافرجام هم نامساعدبودن شرایط جوی هنگام برخاستن هواپیما از زمین را تأیید می‌کند. ژاکلین فلورز که اصلیتی کلمبیایی دارد، یکی از مسافران این پرواز بوده که همراه دخترش موفق شد که خودش را نجات دهد. او درباره این حادثه می‌گوید: «زمانی که هواپیما از زمین بلند شد، باران و طوفان شدیدی در بیرون جریان داشت. من و دخترم پس از سقوط هواپیما از حفره‌ای که در بدنه ایجاد شده بود، بیرون آمدیم و از میان شعله‌ها و دود خود را نجات دادیم. وقتی از هواپیما خارج می‌شدیم، دخترم گریه می‌کرد، چراکه پاهایش سوخته بود.» یکی دیگر از نجات‌یافتگان این حادثه می‌گوید که وقتی هواپیما تیک‌آف کرد، «شاید به دلیل طوفان شدید یا شاید به خاطر وزن زیاد آن» نتوانست خیلی اوج بگیرد و به پایین سقوط کرد. «رومولو کامپوزانو» یکی از فعالان سیاسی مکزیک است که در این پرواز حضور داشت. او درباره جزییات سقوط این هواپیما می‌گوید: «هواپیما از زمین بلند شد و در حال سرعت گرفتن و افزایش ارتفاع بود که ناگهان نمی‌دانم به چه دلیل به پایین سقوط کرد. من دو صدای مهیب شبیه انفجار را شنیدم و سپس هواپیما شروع کرد به لرزش شدید و سقوط ناگهانی. خدا را شکر که کسی در این حادثه جان خود را از دست نداد.»

 


تعداد بازدید :  953