شماره ۱۴۶۵ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
برگزاری سومین دوره اردوهای دوستی ویژه دبیران برتر کانون‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر
تکرار مشق دوستی در هلال

سمیه شیخ‌محمدی|  با عنایت به رسالت خطیر جمعیت هلال‌احمر در امر ترویج و نشر فرهنگ بشردوستی در میان اقشار جامعه، سازمان جوانان هلال احمر به عنوان رکن اصلی جذب مخاطب در جمعیت هلال‌احمر با در نظر گرفتن راهبرد سازمانی و برنامه 5 ساله جمعیت اقدام به اجرای طرح «مدارس بشردوستی» در میان اعضای کانون‌های دانش‌آموزی خود در سطح مدارس کرده است. در این طرح «کانون دانش‌آموزی هلال‌احمر» به عنوان یکی از 4تشکل فعال در مدرسه برای گسترش هنجارهای اجتماعی به ویژه صلح، دوستی و مهربانی برنامه‌ریزی و اقدام می‌کند. در همین راستا و به منظور تقویت ارکان مدیریتی ساختار تشکیلاتی مدارس بشردوستی «اردوهای دوستی» ویژه دبیران برتر کانون‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر توسط اداره دانش‌آموزی معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان برگزار می‌شود.

اهداف «اردوهای دوستی»
توانمندسازی دبیران منتخب کانون‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر
افزایش نشاط و سلامت اجتماعی با ترویج کارگروهی
ترویج صلح و دوستی با تکیه بر گفت‌وگو
 ارتقای اعتماد به نفس در میان دانش‌آموزان
شرایط شرکت‌کنندگان
فرد شرکت‌کننده باید دبیر یا عضو شورای اجرایی کانون دانش‌آموزی یکی از مدارس مرکز استان باشد.
از یک مدرسه نباشند.
در سال تحصیلی گذشته، دانش‌آموز پایه هفتم یا هشتم باشد.
در طرح ملی دادرس آموزش دیده باشد.
دارای توانایی بدنی مناسب جهت شرکت در برنامه‌های کوه‌پیمایی، جنگل‌نوردی و... باشد.
عضو تیم اعزامی به مرحله کشوری ششمین المپیاد آماده نباشد.
دارای فعالیت شاخص و برتر نسبت به سایر دبیران باشد.
ترجیحا دبیر کانون دانش‌آموزی هلال احمر مدارس برتر استان (تیزهوشان و...) با معدل بالا باشد.
زمان‌بندی اردوها
15 تیر ماه لغایت 20 مرداد 1397
این دوره از اردوها در 4 استان، طی 8دوره و با حضور 1200دانش‌آموز برگزار شد و روزهای پایانی آن نزدیک است.
برنامه‌هایی که در اردوها برگزار شدند:
  برگزاری مسابقات «اتاق معما» با محوریت مباحث مطرح شده در کارگاه‌ها
  کارگاه توانمندسازی دبیران کانون‌های دانش‌آموزی
  برنامه‌های ورزشی- امدادی
    نشست آموزشی سرپرستان
  بازدید فرهنگی- تاریخی
  کارگروهی با موضوع گفت‌وگوی بشردوستی
  آموزش جهت‌یابی و زندگی در طبیعت
  تهیه برخی وعده‌های غذایی توسط دانش‌آموزان شرکت‌کننده
  برگزاری انتخابات نمایندگان منطقه در کنگره دانش‌آموزان هلال‌احمر
کلیه برنامه‌ها و فعالیت‌های اردوی امسال در راستای برگزاری «اردوی دوست‌دار محیط‌زیست» بودند و رعایت کامل قوانین حفاظت از محیط‌زیست برای شرکت‌کنندگان الزامی بود. ضمنا ارایه برنامه‌ها و خلاقیت‌های مرتبط توسط گروه‌ها پیشنهاد شد.

به دنبال میرزاکوچک خان در گیلان
اردوی اول و دوم در اردوگاه شاخه زیتون منجیل در استان گیلان برگزار شد. در این اردو دانش‌آموزان استان‌های گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، زنجان، قزوین قم و کردستان حضور یافتند. نماز صبح، ورزش و صبحانه پای ثابت  روز اول دوره‌ها بود. روز اول در گیلان با کارگاه‌های آموزشی و جذاب آشنایی با ساختار کانون‌های دانش‌آموزی، گیلان‌شناسی و خودمراقبتی به بعدازظهر رسید. مسابقات بومی و ورزشی پایان روز را برای دانش‌آموزان در حالی که از شدت بادهای منجیل کاسته شده بود، جذاب و پرهیجان کرد. در طول برنامه‌ها بچه‌ها در قسمت ساخت اریگامی تهیه درنا را فراگرفتند و در کنار هم ده‌ها درنا ساختند به نشانه صلح. روز دوم از موزه میراث روستایی گیلان بازدید کردند تا بیشتر با فرهنگ زندگی روستایی گیلان آشنا شوند. پارک جنگلی و بسیار زیبای سقالکسار مقصد بعدی بود. در این محل با نقشه‌خوانی، GPS  و جهت‌یابی آشنا شدند. ناهار هم توسط دانش‌آموزان تهیه شد و خودشان دست به‌کار شدند. بعد هم به زیارت امامزاده هاشم(ع) رفتند و آن روز با یک برنامه جذاب شب فرهنگی به پایان رسید. در شب فرهنگی بچه‌ها خودشان مجری برنامه‌ها بودند.
روز سوم با کوهپیمایی و بازدید از سروهرزویل و صبحانه دست‌پخت خودشان آغاز شد و در ادامه از سد منجیل و توربین‌های بادی بازدید کردند تا با صنایع در گیلان هم آشنا شوند. در ادامه مسابقه بسیار هیجان‌انگیز و سه‌ساعته اتاق معما (گنج‌یابی) را تجربه کردند. موضوع گنج‌یابی در گیلان نشانه‌هایی از یار همیشگی میرزا کوچک‌خان، کاظم مژده‌ای بود و به یک نامه زیبا از میرزا درخصوص اتحاد و یکپارچگی به‌عنوان گنج دست یافتند. برنامه آن روز با حضور در مزار درگذشتگان زلزله رودبار و منجیل و فاتحه‌خوانی برای آنان ادامه یافت.  انتهای برنامه‌ها یک مراسم اختتامیه خاطره‌انگیز بود.
دکتر صابونچی، رئیس سازمان جوانان، بابایی، معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان و ولی‌پور، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان میهمانان ویژه این دوره‌ها بودند و در بخشی از برنامه‌ها حضور یافتند.

انتخابات منطقه‌ای کنگره دبیران کانون‌های دانش‌آموزی سراسر کشور
انتخابات منطقه ای اولین کنگره دبیران کانون های دانش آموزی هلال‌احمر سراسر کشور همزمان با اردوهای دوستی برگزار شد. در این انتخابات که با برگزاری مجمع عمومی دبیران کانون‌های دانش‌آموزی انجام شد، کاندیداهایی از هر استان معرفی شدند و پس از انجام تبلیغات انتخابات برگزار شد. در هر دوره 7 دبیر به عنوان عضو شورای منطقه‌ای کنگره مشخص شدند که یک نفر دبیر، یک نفر نایب‌دبیر و دو نفر عضو علی‌البدل معرفی شدند.

رفتن به شهر بلقیس در خراسان شمالی
اردوی سوم و چهارم در روستای گردشگری رویین در اسفراین استان خراسان شمالی و با حضور دانش‌آموزان استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، مازندران، تهران و سمنان برگزار شد؛ در آب و هوایی مطلوب در فضایی زیبا و مطبوع. چارچوب کلی برنامه‌ها در 8 اردو یکسان است. در خراسان شمالی بچه‌ها کارگاه‌های آشنایی با تشکیلات دانش‌آموزی، خلاقیت و آشنایی با خراسان شمالی را تجربه و از آیینه‌خانه و عمارت مفخم به عنوان یک مکان تاریخی بازدید کردند. پارک تفریحی بش قارداش محل طبخ غذا و تفریحگاه بعدی بود. امامزاده سیدعباس(ع) را زیارت کردند و آش محلی به‌عنوان عصرانه صرف کردند. شهر تاریخی بلقیس نیز در بازدیدهای دوره وجود داشت. در مسابقه گنج‌یابی معمای محیط زیست را تجربه کردند و در یک رقابت جذاب به یک گنج زیست‌محیطی دست یافتند. رصد ستارگان و آسمان رویین هم تجربه جالب این دوره بود. بابایی، معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان و نجات، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان شمالی میهمانان و همراهان ویژه این دوره از اردوها بودند.

و اما کرمان
اردوی هفتم و هشتم در اردوگاه شهید باهنر شهرستان ماهان استان کرمان با حضور استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان، فارس و خراسان جنوبی برگزار می‌شود. آشنایی با ساختار تشکیلاتی کنگره دانش‌آموزی، کرمان‌شناسی و مهارت‌های روبه‌رویی با آسیب‌های اجتماعی کارگاه‌های استان کرمان است. بازدید از باغ شاهزاده، کوه‌های سه کنج، حرم امامزاده حسین(ع)، رصد ستارگان، آیین پهلوانی، بازار قدیمی کرمان، حمام گنجعلی‌خان و باغ موزه دفاع مقدس از جمله برنامه‌های استان کرمان در کنار سایر برنامه‌های اردوهای دوستی است.

ستاره شناسی در لرستان
اردوی پنجم و ششم در دهکده فرهنگی - تربیتی مقاومت حمزه سیدالشهداء(ع) در خرم‌آباد استان لرستان و با حضور دانش‌آموزان استان‌های لرستان، ایلام، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، مرکزی و همدان برگزار شد.
آشنایی با ساختار تشکیلاتی کنگره دانش‌آموزی، بهداشت فردی و آشنایی با فضای مجازی از موارد کارگاه‌های آموزشی در استان لرستان بود. دانش‌آموزان ضمن آشنایی با مفاخر، مشاهیر، آثار تاریخی و منابع طبیعی استان لرستان در رصدخانه لرستان به ستاره‌شناسی پرداختند و از بام خرم‌آباد به رصد اجرام آسمانی پرداختند؛ در منطقه زیبا و خوش‌آب و هوای کهمان با نقشه‌خوانی و جهت‌یابی آشنا شدند و به طبخ غذا پرداختند و از چشمه‌های آب منطقه بهره بردند؛ از دریاچه دیدنی کیو بازدید کردند؛ به کوهپیمایی و تهیه صبحانه پرداختند؛ از قلعه تاریخی فلک‌الافلاک بازدید کردند و در موزه مردم‌شناسی با اقوام و آداب و رسوم لرستان آشنا شدند؛ به زیارت امامزاده زیدبن‌علی(ع) رفتند و بازی جذاب گنج‌یابی را با موضوع  دهکده مقاومت با دستیابی به گنج ارزشمند اتحاد اقوام مختلف کشور زیر سایه پرچم سه‌رنگ جمهوری اسلامی ایران تجربه کردند.
شب‌های فرهنگی در لرستان با اجرای دانش‌آموزان استان‌های مختلف نشاط و جذابیت صدچندان داشت. تجربه خوردن نان داغ محلی و آش دوست‌داشتنی و منحصربه‌فرد بود. دکتر صابونچی، رئیس سازمان جوانان، بابایی، معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان و رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان میهمانان ویژه این دوره‌ها بودند و در بخشی از برنامه‌ها حضور یافتند. معاونین امور جوانان استان‌های گیلان و خوزستان نیز از نزدیک شاهد این برنامه بودند.

 


تعداد بازدید :  916