شماره ۱۴۶۵ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
وزارتخانه بی‌اثری به اسم گردشگری

روز گذشته طرح یک‌فوریتی تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مجلس تصویب شد تا این سازمان هم به لیست سازمان‌هایی که در صف تبدیل به وزارتخانه‌اند، اضافه شود. بعد از آن مرتضی شکوهی، مدیرکل امور مجلس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که پیش از این کلیات طرح تصویب شده بود و حالا مجلس به بررسی جزییات پرداخته است.
 این طرح یک ماده واحده و سه تبصره دارد و روز گذشته بالاخره جزییات آن رأی آورد. حالا این طرح به شورای نگهبان خواهد رفت تا پس از بررسی و اعلام نظر که معمولا ۱۵ روز طول می‌کشد، به تأیید برسد اما ایجاد وزارتخانه‌های جدید مخالفان و موافقان بسیاری دارد. یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد تشکیل وزارت ورزش و جوانان در ‌سال ۱۳۸۹ و پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در مجلس هشتم است. وزارتخانه‌ای که حالا بعد از گذشت هشت‌ سال از تشکیل آن، بسیاری آن را یکی از ناکارآمدترین وزارتخانه‌ها می‌دانند که مسائل جوانان در حاشیه‌اش قرار گرفته و به ورزش هم آن طور که باید و شاید توجه نشده است؛ چرا که بعد از تبدیل‌شدن سازمان تربیت بدنی به وزارتخانه، این مجموعه درگیر و دار لابی‌گری‌ها قرار گرفت و چندین‌بار سکان اداره آن تغییر کرد. بسیاری از فعالان این عرصه معتقدند زمانی که سازمان
 تربیت بدنی وجود داشت، چون رئیسش را رئیس‌جمهوری تعیین می‌کرد و معاون او بود، قدرت عملیاتی بیشتری داشت اما بعدها این مجموعه در بحث‌های حاشیه‌ای گرفتار شد و نتوانست عملکرد مناسبی داشته باشد؛ چنانکه بحث جوانان به صورت تقریبی از دستور کار خارج شد.
طرح بی‌اثر
مهدی حجت از مدیران ارشد و بنیان‌گذاران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به «شهروند» می‌گوید که تغییر عنوان سازمان به وزارتخانه هیچ اثری در وضع میراث فرهنگی و گردشگری کشور نخواهد داشت. «چه فرقی می‌کند دستگاهی با آدم‌هایی مشخص و اعتباری ثابت عنوان سازمان داشته باشد یا وزارتخانه؟ تنها فرق این است که بعد از تصویب این طرح، در انتخاب رئیس این سازمان مجلس نظارت خواهد داشت و آنها هم فقط می‌خواهند این سازمان از مجلس حرف‌شنوی داشته باشد و موارد‌ دیگر اهمیتی ندارد.» او در ادامه می‌گوید که کاش به جای پرداختن به این موارد می‌دانستیم چه توقعی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داریم و براساس آن راه را هموار می‌کردیم و نقشه راه می‌کشیدیم.
«باید بدانیم تبدیل سازمان به وزارتخانه در مسأله دریافت بودجه هم تغییری ایجاد نخواهد کرد. بودجه براساس عملکرد هر مجموعه تعیین می‌شود.» او در ادامه درخصوص افزایش هزینه‌ها بعد از تبدیل‌شدن سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه می‌گوید که «قانون مقید کرده هزینه‌ای افزایش نیابد اما در عمل غیرممکن است. حداقل سربرگ‌ها باید از عنوان سازمان به وزارتخانه تغییر کنند و این ابتدای هزینه‌ها خواهد بود.»


تعداد بازدید :  252