شماره ۱۴۶۵ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۱ مرداد
صفحه را ببند
زمان نامناسب برای طرح سوال از رئیس جمهوری
چو دانی و پرسی سوالت خطاست!

روز گذشته سوال از رئیس‌جمهوری اعلام وصول شد. بر این اساس، 80 نماینده سوال اقتصادی نمایندگان مجلس از رئیس‌جمهوری را امضا کرد بودند؛ هرچند تعدادی پیش از اعلام وصول امضای خود را پس گرفتند.  بر این اساس علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام وصول سوال ۸۰ نماینده از رئیس‌جمهوری را قرائت کرد و گفت: «قبلا ۹۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضای سوال از رئیس‌جمهوری را به هیأت رئیسه ارایه کردند که به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. کمیسیون اقتصادی با حضور نمایندگان رئیس‌جمهوری این موضوع را بررسی کرد که در نهایت ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای این سوال باقی مانده است، یعنی بیش از یک چهارم از نمایندگان تقاضای سوال از رئیس‌جمهوری را دارند.» رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سوالی که بر محور پنج مولفه مطرح شده گفت: «این پنج محور شامل عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی است.» او در پایان گفت: «رئیس‌جمهوری موظف است طبق ماده ۲۱۳ آیین‌نامه حداکثر تا مدت یک ماه برای پاسخ به سوالات در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کند.» بسیاری بر این باورند که در شرایط موجود کشور و نیاز به وحدت و همکاری همه جانبه بین قوا ، طرح سوال از رئیس‌جمهوری اشتباه، بی مبنا و حتی غیرقانونی است.
چه کسانی امضا را پس گرفتند؟
در این میان اعتمادآنلاین نیز روز گذشته اسامی کسانی را که امضا را پس گرفتند اعلام کرد. این چهره ها عبارت بودند از اقبال محمدیان (نماینده رامهرمز)، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه (نماینده اسلام‌آباد)، ولی نانواکناری (نماینده بابلسر)، محمد دامادی (نماینده ساری و میان درود)، هدایت‌الله خادمی (نماینده ایذه)، عبدالحمید خدری (نماینده بوشهر و گناوه)، مهرداد لاهوتی (نماینده لنگرود)، خدیجه ربیعی (نماینده بروجن)، شهاب نادری (نماینده پاوه)، همایون هاشمی(نماینده میاندوآب) و سیدجواد حسینی کیا (نماینده سنقر).
این اقدام غیرقانونی است
پس از اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهوری، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: «هر حقوقدان و هر حقوق‌خوانی در کشور می‌داند که انکار بعد از اقرار، مسموع نیست؛ هر کسی که از سوال از رئیس‌جمهوری انصراف داد مجددا انصراف از انصراف دادنش در هیچ کجای قانون پیش‌بینی نشده است.» او با تاکید بر لزوم استفاده قانونی از حق طرح سوال از رئیس‌جمهوری، استیضاح وزرا و تحقیق و تفحص از سوی نمایندگان مجلس، تأکید کرد: «آنچه که در جریان اعلام وصول طرح سوال از رئیس‌جمهوری دیروز اتفاق افتاد، خلاف اصول مسلم حقوقی، خلاف قانون اساسی و خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی است.»
حاضرم مناظره کنم
امیری گفت: «رئیس‌جمهوری و اعضای کابینه سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص را از حقوق مجلس می‌دانند اما باید از این حق به شکل قانونی استفاده شود، بنابراین برای آن چه که اتفاق افتاده من حاضرم در تلویزیون مناظره کنم و بگویم که طرح سوالات متعدد از رئیس‌جمهوری جز هدف سیاسی، هدف دیگری ندارد.
همنوایی با دشمن خارجی؟
در این شرایط حساس کشور به نظر می رسد این حرکت تعدادی از نمایندگان مغایر با خط و منش رهبری است و در ادامه فشار به دولت و برخورد جناحی است. مجلس اکنون پس از مزاحمت برای لوایح دولت و فشار بر وزارتخانه ها،امروز در شرایط فشارهای خارجی سراغ منتخب مردم آمده؛ چرا عده ای هنوز با پایان دوران انتخابات، رقابت های حزبی و باندی خود را رها نکرده اند؟آیا در این شرایط، طرح سوال از رییس جمهور همنوائی با دشمن خارجی تلقی نمی شود؟ به نظر می رسد در این مساله کسی دنبال جواب نیست؛ فقط اصل سوال مهم است!


تعداد بازدید :  1103