شماره ۱۴۶۶ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
فیلم‌های علمی‌ تخیلی که دانشمندان پسندیدند (1)
تعظیم واقعیت به تخیل

آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید دانشمندانی که از فرق سر تا نوک پا با واقعیت سر و کار دارند به فیلم‌های علمی تخیلی چگونه نگاه می‌کنند؟ ما قصد داریم در یک گزارش دو قسمتی 10 فیلم علمی تخیلی برتر تاریخ سینما که نظر دانشمندان را نیز به خود جلب کرده‌اند با شما مرور کنیم.  
سفر خارق‌‌العاده (1966) | Fantastic Voyage
در «سفر خارق‌العاده» یک سفینه فضایی مینیاتوری و خدمه‌اش، به بدن دانشمندی تزریق می‌شود تا یک لخته‌ خونی را از بین ببرند. دیوید کرول، مسئول مرکز نانوتکنولوژی دانشگاه Wake Forest درباره «سفر خارق‌العاده» چنین می‌گوید: «این دقیقاً چیزی است که ما درصدد انجام آن هستیم؛ تزریق روبات‌هایی در ابعاد نانو که به‌دنبال سلول‌های سرطانی بگردند و وقتی آن‌ها را یافتند نابودشان کنند. در واقع این چیزی است که می‌توان به آن گفت: شگفت‌انگیز»!
بیگانه (1979) | Alien
سری فیلم‌های «بیگانه» را که حتماً دیده‌اید. سفینه‌ای فضایی و فضانوردانی که اسیر موجوداتی وحشتناک می‌شوند. موجوداتی که از بدن انسان به عنوان میزبان جنین خود استفاده می‌کنند. پروفسور تری جانسون، محقق مهندسی زیستی دانشگاه بارکلی کالیفرنیا درباره این فیلم چنین نظر می‌دهد: «چرخه زندگی کاراکتر پلید این فیلم بسیار شبیه زندگی انگل‌وار نوعی زنبور روی زمین است. در واقع این باعث افتخار است فیلمی را تماشا کنی که تصدیق می‌کند زندگی تا چه حد می‌تواند عجیب و متفاوت باشد.»
برزیل (1985) | Brazil  
در «برزیل» ما با آینده‌ای عجیب رو به رو هستیم که در آن سیستم اجتماعی مکانیزه همه چیز را کنترل می‌کند. در واقع نکته‌ای  که باعث شد فیلم با محققین ارتباط برقرار کند، وفاداری آن به علم نیست بلکه ترسیم آن از آینده است. میچل یوشم، استاد دانشگاه نیویورک نظر خود درباره این فیلم را چنین بیان می‌کند: «برزیل دورنمایی بی‌نظیر از شهرهای آینده به ما عرضه می‌کند که در آن هر بنا و ساختمانی خاص به نظر می‌رسد و هویت منحصربفرد خود را نشان می‌دهد. این همان چیزی است که من را تحت تأثیر خود قرار داده است.»
ماتریکس (1999) | The Matrix
رسیدیم به یکی از مشهورترین فیلم‌های این فهرست. داستان «ماتریکس» درباره هکری است که در می‌یابد انسان‌ها در جهانی مجازی که توسط ماشین‌ها کنترل می‌شود زندگی می‌کنند. جرمی بلنسون  از موسسین آزمایشگاه برهم کنش‌های مجازی انسانی دانشگاه استنفورد در خصوص «ماتریکس» چنین عقیده‌ای دارد: «این فیلم کار من را برای ارتباط برقرار کردن با عامه مردم وقتی می‌خواهم درباره آواتارها، ایجنت‌ها و در کل واقعیت مجازی با آن‌ها صحبت کنم، بسیار راحت کرد.»
2001: اودیسه فضایی (1968) | 2001: A Space Odyssey
یکی از اولین و مشهورترین فیلم‌های کارگردان نامی سینمای جهان یعنی استنلی کوبریک پایان دهنده بخش اول این گزارش است. داستان فیلم پیرامون ماموریتی فضایی به سیاره مشتری است. لروی شیائو، فضانوردی که هفت ماه بر روی ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی کرده درباره فیلم کوبریک چنین می‌گوید: «تصویری که اودیسه از سفرهای فضایی، ابزارهای مورد استفاده در آن و شرایط زندگی در فضا ارایه می‌کند، بهترین چیزی است که تاکنون ساخته شده است.»

 


تعداد بازدید :  288