شماره ۱۴۶۶ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
سریع‌ترین آسانسورهای دنیا کدامند؟
سه سوت تا ورای ابرها

با رونق بلندمرتبه سازی در اقصی نقاط جهان، یکی از چالش‌های پیش روی صنعت ساختمان‌سازی ساخت بالابرها یا به تعبیر مشهورتر آسانسورهایی است که بتواند همپای دیگر پیشرفت‌های این صنعت جلو آمده و نیازها را بر اساس توقعات موجود پاسخگو باشد. در این مطلب قصد داریم تعدادی از مشهورترین آسانسورهای جهان به لحاظ سرعت حرکت را به شما معرفی کنیم.
 برج تایپه ۱۰۱
آسانسور برج تایپه ۱۰۱ به عنوان سریع‌ترین آسانسور دنیا قادر است فاصله زمین تا بام این برج را در عرض تنها ۳۰ ثانیه طی کند. این برج با ۵۰۹ متر ارتفاع، بلندترین ساختمان تایوان است که تا سال ۲۰۱۰، بلندترین ساختمان جهان به‌شمار می‌رفت. برج تایپه ۱۰۱، درحال‌حاضر هشتمین ساختمان بلند دنیاست. ساخت‌ این برج در سال ۲۰۰۴ به اتمام رسید.
 برج یادبود یوکوهاما
دومین آسانسور سریع دنیا در برج یادبود یوکوهاما تعبیه شده و قادر است فاصله زمین تا بام برج مذکور را در عرض ۲۴ ثانیه طی کند. این برج با ۲۹۶ متر ارتفاع، دومین ساختمان بلند ژاپن است که تا سال ۲۰۱۴، عنوان بلندترین ساختمان این کشور را در اختیار داشت. ساخت‌ این برج در سال ۱۹۹۳ به اتمام رسید.
 برج خلیفه
مشهورترین برج خاورمیانه سومین آسانسور سریع دنیا را در خود جای داده است. این آسانسور می‌تواند فاصله زمین تا بام برج خلیفه را در عرض یک دقیقه و ۲۴ ثانیه طی کند. برج خلیفه دوبی با ۸۲۸ متر ارتفاع، درحال‌حاضر بلندترین ساختمان دنیا محسوب می‌شود. ساخت‌وساز این برج، در شب سال نو ۲۰۰۹ به اتمام رسید.
 ساختمان ۶۰ سان شاین
آسانسور ساختمان ۶۰ سان شاین می‌تواند مسافت از زمین تا بام این ساختمان را در عرض ۲۴ ثانیه طی کند. این برج با ۲۳۹ متر ارتفاع، هم‌اکنون دهمین ساختمان بلند ژاپن است که تا سال ۱۹۸۵ بلندترین ساختمان آسیا و تا سال ۱۹۹۱، بلندترین ساختمان کشور محسوب می‌شد. ساخت‌ این برج در سال ۱۹۷۸ به پایان رسید.
 مرکز مالی جهانی شانگهای
آسانسور این برج می‌تواند مسافت زمین تا بام آن را در عرض ۴۹ ثانیه طی کند. این برج، با ۴۹۰ متر ارتفاع، سومین ساختمان بلند چین و نهمین ساختمان بلند دنیا محسوب می‌شود. ساخت‌ این برج در سال ۲۰۰۸ به اتمام رسید که متشکل از یک مرکز خرید در طبقه همکف، دفاتر اداری و دومین هتل مرتفع دنیاست.
 برج شماره ۳ تجارت جهانی چین
آسانسور برج شماره ۳ تجارت جهانی چین قادر است فاصله از زمین تا بام این ساختمان را در عرض ۳۳ ثانیه طی کند. این برج با ۳۳۰ متر ارتفاع، بیست و سومین ساختمان بلند چین و شصت و سومین ساختمان بلند دنیا محسوب می‌شود.
 مرکز جان هنکاک
آسانسور این مرکز فاصله از زمین تا بام را در مدت زمان ۳۸ ثانیه طی می‌کند. مرکز جان هنکاک با ۳۴۴ متر ارتفاع، هشتمین ساختمان بلند آمریکا و پنجاهمین ساختمان بلند جهان است. این ساختمان در سال ۱۹۶۹ ساخته ‌شده و دارای دفاتر اداری، رستوران و بلندترین استخر سرپوشیده آمریکاست.
 برج جین مائو
آسانسور این برج می‌تواند فاصله از زمین تا بام برج را در عرض ۴۶ ثانیه طی کند. برج جین مائو با ۴۲۰ متر ارتفاع، نهمین ساختمان بلند چین و هجدهمین ساختمان بلند دنیا محسوب می‌شود. این برج در سال ۲۰۰۸، بلندترین ساختمان چین بود ولی اکنون به رتبه نهم تنزل پیدا کرده است. ساخت‌ این برج در سال ۱۹۹۹ به اتمام رسید.

 


تعداد بازدید :  354