شماره ۱۴۶۶ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
ایده‌های هیجان‌انگیز در نمایشگاه الکامپ 97
شاید که آینده، از آن ما

مهرنوش گرکانی| نمایشگاه الکامپ امسال با حضور شرکت‌های خصوصی و خصولتی و بخش دولتی بعد از سه روز به پایان رسید. وجه تمایز این الکامپ پررنگ‌تر شدن کلماتی مثل اینترنت اشیا، حباب دات کام، خوش‌بینی زیاد به کسب‌وکارهای دیجیتال، کلان‌داده‌ها، فین تک، هوش مصنوعی و مواردی از این دست بود. اما این موضوعات فقط در حد ایجاد گفتمان، نمایش چشم‌انداز و معرفی تلاش‌های کوچک به چشم آمد. آن‌چه بیش از اینها فضای واقعی نمایشگاه را تشکیل می‌داد، حضور قوی‌تر بازی‌سازها بود و البته چشمه‌های کوچک و درخشانی از ایده‌های کوچک و نو در فضای کسب‌وکار دیجیتال ایران که شاید بعضی از آنها به‌خودی‌خود نتوانند بزرگتر شوند و به موفقیت در بازار برسند، اما امید به آینده‌ ایده‌محور را در فضای جدید کسب‌وکار زنده نگه خواهند داشت.

با هم 6 ایده هیجان‌انگیز در الکامپ 97 را بررسی خواهیم کرد

زیست‌اپ، اپلیکیشن تفکیک زباله
مسأله اجرایی تفکیک زباله در اجرا با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. از عدم وجود فرهنگ‌سازی مناسب تا عدم وجود سازوکار اجرایی تفکیک زباله در منازل و تحویل گرفتن توسط شهرداری. زیست‌اپ با راه‌اندازی یک سرویس آزمایشی آنلاین برای دریافت کیسه‌های زباله تفکیک‌شده از خانه‌ها به صورت هوشمند و در منازل قدم نخست را برای آسان‌کردن موضوع تفکیک زباله انجام داده است. قراردادن امکانات تشویقی مانند درآمدزایی، قرعه‌کشی و تحویل کیسه‌ زباله رایگان ماجرا را جذاب‌تر کرده است. زیست‌اپ توسط شهرداری منطقه 2 تهران طراحی و اجرا شده است.

کارنو، خودآزمایی در حوزه رانندگی
در حوزه حمل‌ونقل و رانندگی غیر از اپلیکیشن‌های متعدد انجام سفرهای درون‌شهری با تاکسی و موتور و باربری و اپلیکیشن‌های نقشه و ناوبری، یک اپلیکیشن متفاوت در حوزه فرهنگ‌سازی رانندگی به اسم کارنو پایش را در الکامپ گذاشته بود. کارنو اپلیکیشنی است که با استفاده از سنسورهایی که در دستگاه موبایل شما وجود دارد، رفتار رانندگی شما را ارزیابی می‌کند و بعد از پایان هر مرحله از رانندگی و سفر، کیفیت رانندگی را به شما نمایش می‌دهد. امکانات تجاری جانبی مانند بیمه خودرو و تعمیرگاه هم در کنار این ایده در دسترس کاربر خواهد بود. در کارنو چالش‌هایی بین رانندگان هم برگزار می‌شود که در میان آنها کسانی که رانندگی بهتری دارند، امتیاز خواهند گرفت و از جوایز و امتیازهای تشویقی کارنو برخوردار خواهند شد.

سه‌بعدی شو، پلاستیکی و فلزی
سه، چهار شرکت در نمایشگاه امسال، در حوزه پرینت سه بعدی فعالیت‌هایشان را به نمایش گذاشتند. برخی از آنها مانند «سه‌بعدی شو» این امکان را فراهم کردند که شما با ارسال طرح سه‌بعدی خودتان از طریق وب‌سایت بتوانید مجسمه و پرینت سه‌بعدی طرح خودتان را در منزل تحویل بگیرید یا با ارتباط با بخش طراحان، طرح سه‌بعدی مدنظر خود را طراحی کرده و به چاپ برسانید؛ از صورت و مجسمه خودتان و اطرافین‌تان گرفته تا اسباب‌بازی و قطعه‌های ناقص محصولات صنعتی.

اینترنت اشیا، قدم‌هایی خوب اما قدیمی
دو، سه شرکت در نمایشگاه امسال در حوزه اینترنت اشیا محصولات کاربردی را عرضه کردند که در حد حرف باقی نمانده بود. تمرکز آنها روی خانه هوشمند بود و عملی‌ترین محصول عرضه شده آنها در بازکن هوشمند پارکینگ و سیستم کنترل خاموش و روشن کردن لامپ اتاق با اپلیکیشن موبایل بود. هر دوی این محصولات جذاب بودند و قیمت مناسبی هم داشتند، اما نکته این است که در دنیای حاضر این جنس از محصولات نسل اولیه و پیش‌پاافتاده‌ اینترنت اشیا محسوب می‌شوند و درحال حاضر تصوری که از اینترنت اشیا در جهان تکنولوژی وجود دارد، دیوایس‌هایی مثل ماشین و یخچال هستند که با استفاده از سیستم‌عامل، سرویس‌های مختلفی را ارایه می‌کنند.

تاکسی‌چی، ارزان‌ترین کدام است؟
آنها یک سرویس حمل‌ونقل درون‌شهری نیستند و خودشان سامانه ارسال خودرو ندارند، اما وقتی شما به‌عنوان مسافر مبدا و مقصد سفر خود را در سامانه تاکسی‌چی مشخص کنید، آنها لینک و قیمت تمام سامانه‌های معروف حمل‌ونقل مانند تپ‌سی، اسنپ، دینگ، ماکسیم و کارپینو را به شما نمایش خواهند داد تا بتوانید سرویس خود را از سامانه‌ای بگیرید که ارزان‌تر است. ایده‌ای جالب که درنهایت به نفع مشتری و کاربر خواهد بود و پول کمتری از کارت مسافر خارج خواهد شد.

کتابخانه‌های خانگی، عمومی می‌شوند
کتاب‌پاس، یک استارت‌آپ فرهنگی عام‌المنفعه غیرتجاری است که به کاربرانش یک امکان جالب ارایه می‌کند. شما یک کتاب را در پارک، مترو یا خانه دوستتان می‌گذارید. مشخصات کتاب و کد آن را در کتاب‌پاس و کد یکتای کتاب‌پاس را هم در کتاب ثبت می‌کنید. این کتاب خوانده خواهد شد و دست‌به‌دست در شهر خواهد چرخید. اهالی کتاب‌پاس هر جا کتاب‌ها به دستشان برسد، آن نقطه را در برنامه ثبت خواهند کرد و یک دایره وسیع از کتاب‌هایی تشکیل خواهد شد که به‌طور رایگان دست‌به‌دست در شهر چرخیده و آدم‌های بسیاری آن را مطالعه کرده‌اند. ایده‌ای بسیار جذاب که راه زیادی را تا فراگیر شدن پیش‌روی خود دارد.


تعداد بازدید :  179