شماره ۱۴۶۶ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
سقوط لیر ترکیه به دلیل بازداشت یک کشیش

پس از تحریم دو وزیر ترکیه توسط دولت آمریکا، ارزش لیر ترکیه بشدت سقوط کرد. این تحریم‌ها به دنبال بازداشت اندرو برونسان، کشیش آمریکایی در ترکیه اعلام شده است. دونالد ترامپ دو وزیر دولت رجب طیب اردوغان را به دلیل نقششان در بازداشت این کشیش آمریکایی تحریم کرد. ترکیه این کشیش را به حمایت از تروریسم متهم کرده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه می‌گوید: «تحریم‌های آمریکا بدون پاسخ نخواهند ماند.» از سوی دیگر وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در سنگاپور و در حاشیه پنجاه‌ویکمین اجلاس وزرای خارجه اتحادیه آ.سه.آن با یکدیگر دیدار کردند. دو طرف توافق کردند برای رفع تنش‌ها همکاری نزدیکی با هم داشته باشند.
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در سنگاپور اعلام کرد که نشست روز جمعه او و همتای آمریکایی‌اش در سنگاپور سازنده بوده است. با این حال تاکید کرد که تهدیدهای مایک پمپئو همتای آمریکایی وی و تحریم‌ها علیه ترکیه نتیجه‌ای نخواهد داشت. مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده،‌ هم اعلام کرد که کشورش در اجرای تحریم‌ها علیه ترکیه کاملا قاطع است. ارزش لیر، واحد پول ترکیه پس از اجرایی‌شدن تحریم‌های آمریکا علیه این کشور به پایین‌ترین حد خود در یک دهه اخیر رسیده است. هر دلار ۵.۰۳ لیر در بازارهای ارز این کشور معامله شده است.
اندرو برانسون، کشیش آمریکایی پس از کودتای نافرجام ترکیه در‌ سال ۲۰۱۶ بازداشت شد. وی از سوی دستگاه قضائی ترکیه متهم به همکاری با گروه‌های به گفته دولت ترکیه «تروریستی» ازجمله حزب کارگران کردستان شده است. برانسون، کشیش اوانجلیست (کشیش کلیسای انجیلی) آمریکایی ۵۰ ساله و از اهالی ایالت کارولینای شمالی است. برانسون به دلیل بیماری پس از تحمل کمتر از یک‌سال زندان در ترکیه به حصر خانگی درآمد. گفته می‌شود در صورتی که اتهامات او در دادگاه عالی ترکیه تایید شود، این شهروند آمریکا به ۱۵ تا 20‌سال زندان محکوم خواهد شد.


تعداد بازدید :  327