شماره ۱۴۶۶ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
شرایط تازه پرداخت تسهیلات خرید خانه
اوراق مسکن 160‌میلیون تومانی ، چشمک زد

شهروند| محدودیت وام صندوق یکم برای واحدهای با عمر زیر ۱۵‌سال برداشته می‌شود،‌ سقف وام اوراق حق تقدم نیز افزایش می‌یابد. مدیرعامل بانک مسکن در حالی این دو خبر خوش مسکنی را اعلام کرد که گزارش‌های بانک مرکزی از افزایش 35‌درصدی قیمت مسکن در دو ماهه نخست امسال خبر می‌دهد. حالا بانک مسکن سعی دارد تا به قدرت خرید خانوار کمی کمک کند.   آن‌گونه که ابوالقاسم رحیمی‌انارکی می‌گوید: این افزایش سقف برای سراسر کشور است و همین رقم وامی که در صندوق پس‌انداز یکم پرداخت می‌شود، در روش تأمین وام از طریق اوراق حق تقدم پرداخت خواهد شد؛ به‌ عنوان مثال در تهران برای خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم 60‌میلیون تومان وام به متقاضی پرداخت می‌شود و در صندوق یکم 80‌میلیون تومان. به بانک مرکزی پیشنهاد داده‌ایم سقف وام اوراق نیز به 80‌میلیون تومان افزایش یابد. این مقام مسئول بر این باور است که بخشی از قدرت خرید از دست‌رفته را با این دو برنامه بازیابی کنند. به گفته  رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن ‌پرداخت 20‌میلیون تومان وام جعاله مسکن (تعمیر) بدون دریافت اوراق همچنان تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت و تداوم آن به منابع و مصارف بانک بستگی دارد.  صندوق پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن در حال انجام یک اقدام است؛ در این صندوق افزایش سقف تسهیلات مستلزم چند محدودیت است؛ نخستین محدودیت توانایی پرداخت اقساط از سوی متقاضیان وام است.
این مقام مسئول در بخش دیگری از گفته‌هایش افزود: محدودیت بعدی در ارتباط با تأمین کسری منابع احتمالی است که به وجود می‌آید. در این زمینه نخستین اقدام این بوده که حداقل مدت صدور پروانه ساختمانی را به بانک مرکزی پیشنهاد داده‌ایم که  بر اساس آن از 15 ‌سال به 20‌سال افزایش یابد.
او با بیان اینکه با این کار دامنه واحدهای مسکونی که می‌توانند از وام صندوق یکم استفاده کنند، افزایش می‌یابد در پاسخ به تسنیم که این پیشنهاد چه زمانی به بانک مرکزی ارایه شده و آیا اقدامی روی آن صورت گرفته است، افزود: اخیرا این پیشنهاد را به این بانک داده‌ایم و هنوز اطلاعی از سوی بانک مرکزی درباره موافقت یا عدم موافقت- این پیشنهاد به بانک مسکن داده نشده است.
مدیرعامل بانک مسکن تأکید کرد: ‌این کار به بخشی از مردم کمک می‌کند تا واحدهای با طول عمر بیشتر و با قیمت‌های مناسبت‌تری خریداری کنند.
رحیمی‌انارکی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با افزایش مدت صدور پروانه ساختمانی برای دریافت وام صندوق یکم این احتمال وجود دارد که با افزایش تقاضا قیمت واحدهای زیر 20‌سال افزایش یابد، اظهار کرد: تفاوت قیمتی خیلی چشمگیر افزایش نمی‌یابد؛ چراکه دامنه وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم خیلی وسیع‌تر می‌شود؛ به عبارت دیگر عرضه بیشتری صورت می‌گیرد و به بازار کمک می‌کند.


تعداد بازدید :  152