شماره ۱۴۶۶ | ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ مرداد
صفحه را ببند
شایعه قحطی بنزین و افزایش قیمت آن عامل احتکار و حادثه در شهرهای شمالی شد
چالش بنزین را تمام کنید لطفا

آتش‌سوزی از موتورسیکلتی که در پارکینگ بود، شروع و در مجاورت آن پیت‌های ۶۰ و ۲۰ لیتری ذخیره بنزین هم طعمه حریق شدند. پیت‌های بنزینی که از ترس قحطی یا افزایش قیمت بنزین در خانه‌ای در جاده دریای روستای فرح‌آباد ساری ذخیره شده بودند، عاملی شدند تا با گسترش آتش‌سوزی و بالاآمدن ارتفاع شعله، آتش به سرعت به طبقه اول برسد و همچنین موجب دودگرفتگی ساختمان در طبقه دوم شود و یک‌نفر هم آسیب جدی ببیند. این اتفاق دو روز گذشته رخ داد و زنگ خطری بود برای کسانی که بنزین احتکار می‌کنند.  
هرچند پیش از این و در سال‌های گذشته هم احتکار بنزین عامل حوادث بسیاری شده بود. پیرمردی در مشهد بیش از 100 لیتر بنزین در داخل حمام و سرویس بهداشتی محل مسکونی‌اش احتکار کرده بود که درنهایت به دلیل روشن‌بودن بخاری، شرایط ایجاد حریقی وسیع را ایجاد کرد و خودش هم در آتش سوخت. نمونه دیگر این نوع حوادث در تبریز بود که وجود مقادير زيادي بنزين در مغازه تعويض روغني، موجب آتش‌سوزي و مجروح‌شدن چهارنفر و از بين‌رفتن يك خودروي سمند در آن شهر شد. حالا با بالاگرفتن شایعاتی نظیر کمبود بنزین، قحطی آن و بالارفتن قیمت بنزین، نگرانی‌ها از افزایش تعداد محتکران در شمال کشور بیشتر شده است.
ماجرا چه بود؟
ماجرای کمبود بنزین و صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌های شمال کشور از حدود دوهفته قبل خبرساز شد. عباسی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گیلان همان زمان گفت: پخش شایعه و خبرهای کذب درخصوص کمبود، گرانی و سهمیه‌بندی بنزین در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای معاند موجب نگرانی شهروندان و تشکیل صف‌های طولانی خودروها در پمپ‌بنزین‌های گیلان شده است.
وضعیت در پمپ‌ بنزین‌های مازندران دشوارتر بود. شنیده‌ها می‌گفت؛ برخی از صاحبان پمپ بنزین‌ها و عرضه‌کنندگان سوخت، با وجود داشتن بنزین در مخازن خود، از فروش آن ممانعت می‌کنند و عده‌ای هم معتقدند که آنها خواستار گران‌شدن قیمت سوخت هستند. این نگرانی سبب شد مردم علاوه بر تلاش برای پرکردن باک خودرویشان به ذخیره‌سازی سوخت در خانه‌شان اقدام کنند و در این میان برخی آژانس‌های مسافربری از این موضوع سوءاستفاده کرده و بنزین را با گاهی ۲برابر بیش از قیمت جایگاه‌ها به فروش برسانند. این اخبار عاملی بود تا در شهرستان‌های فریدونکنار، نور، تنکابن، سرخرود، بابلسر، قائمشهر و برخی دیگر از شهر‌های استان مازندران، بعضی پمپ‌های بنزین تعطیل شوند. اما فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم روز گذشته بر اینکه هیچ کمبودی در عرضه سوخت نداریم، تأکید کرد و افزود: فقط ترافیک و افزایش تقاضا منجر به صف‌های طولانی در جایگاه‌های عرضه سوخت در شهرهای شمالی شده است. بعد هم علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: تولید و توزیع مستمر بنزین در سراسر کشور وجود دارد و دولت و مجلس هم تاکنون تصمیمی درباره تغییر قیمت بنزین نگرفته‌اند. او همچنین گفته؛ هم‌اکنون تأمین بنزین مورد نیاز استان‎های شمالی با خطوط لوله سراسری از پالایشگاه‎های تولیدی کشور به ساری و رشت منتقل می‌شود و با نفتکش‌های جاده‌پیما به انبار نفت چالوس در غرب مازندران حمل می‌شود و به این ترتیب هیچ‌یک از جایگاه‎های عرضه سوخت در غرب مازندران و گیلان تعطیل نیست و حتی ۴۰‌میلیون لیتر بنزین مازاد هم از طریق خطوط لوله سراسری به انبارهای ساری و رشت تزریق شده و احتکار روش مناسبی برای مواجهه با چنین اتفاقاتی نیست.


تعداد بازدید :  145