شماره ۱۴۶۷ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
پیش‌بینی یک زلزله به وقوع نپیوسته

با تمام اینها بد نیست که قبل از وقوع زمین‌لرزه هم به آن فکر کرده باشید و آماده باشید.
 هنگامی که می‌خواهید خانه‌ای بخرید یا اجاره کنید، نقشه سازه و تأسیسات را از مالک دریافت کنید و   از یک مهندس ساختمان بخواهید تا ساختمان را از نظر مقاومت در برابر زلزله بررسی کند. اگر قبلا هم منزلی را تهیه کرده‌اید، می‌توانید از یک مهندس ساختمان در مورد میزان مقاومت منزلتان یا امکان مقاوم‌سازی آن در برابر زلزله مشاوره بگیرید.
 عیوب سیم‌کشی ساختمان‌، نشت لوله‌های گاز و ‌ترکیدگی لوله‌های آب و فاضلاب را رفع کنید. برای این کار حتما از یک متخصص کمک بگیرید.
 آبگرمکن‌، یخچال‌، فریزر، اجاق گاز و اشیای بلند و بسیار سنگین ‌باید با بست یا تسمه‌های مناسب به کف و دیوار منزل محکم شوند. همچنین کمد لباس، قفسه‌ها، بوفه‌ها، آینه‌ها و تابلوهای دیواری منزل باید ‌به خوبی در جای خود محکم شوند. برای انجام این کارها از یک فرد صلاحیت‌دار کمک بگیرید.
 اشیای بزرگ یا سنگین و همچنین ظروف شیشه‌ای‌، ظروف چینی و سایر اشیای شکستنی و ظروف حاوی مواد خوراکی و شیمیایی‌ را در قفسه‌های پایین کابینت و کمد قرار دهید.
 لوسترها را در جای خود محکم کنید.
 در هر اتاقی‌ محل‌های امن را مشخص کنید‌؛ مثلا زیر یک میز محکم یا کنار ستون‌ها یا دیوارهای مجاور آنها. در هر بار تمرین پناهگیری، در این محل‌ها پناهگیری کنید تا انجام این عمل در زمان وقوع زلزله نیاز به صرف وقت نداشته باشد.
 به طور مرتب با اعضای خانواده‌ مراحل پناهگیری را به نحو زیر تمرین کنید:    
 روی زانوهای خود بنشینید! سر و گردن خود را با دست و بازوانتان بپوشانید! اگر محل امنی که از قبل معلوم کرده‌اید، فاصله زیادی با شما ندارد، در همان حالت نشسته روی زانوها، در حالی ‌که با یک دست از سر و گردن خود محافظت می‌کنید، به آن نقطه امن بروید و صبر کنید تا لرزه‌ها تمام شود.
 بعد از زلزله ممکن است سیستم‌های ارتباطی دچار اختلال شود و امکان ارتباط وجود نداشته باشد. بنابراین با افراد خانواده قرار بگذارید که اگر هنگام وقوع زلزله، بیرون از خانه بودید، کجا همدیگر را پیدا کنید. این محل باید جای امنی باشد که بر اثر زلزله احتمالی کمتر صدمه ببیند؛ مثلا پارک نزدیک محل سکونت‌تان.
 کیف شرایط اضطراری (شامل جعبه کمک‌های اولیه، مقداری پول نقد، کپی کارت شناسایی اعضای خانواده و اسناد مهم، آب بسته‌بندی شده، غذای خشک و فاسد نشدنی، رادیو باتری‌خور با باتری اضافه، چراغ‌قوه با باتری اضافه، مقداری طناب، کنسرو بازکن، سوت، وسایل بهداشت شخصی، لباس مناسب، کفش، زیرانداز پلاستیکی، داروهای مورد نیاز بیماران در خانواده و…) را برای شرایطی که مجبور به ترک منزل هستید، تهیه کنید.
 کمک‌های اولیه و مهارت‌های خودامدادی را بیاموزید.


تعداد بازدید :  216