123 سال پیش، برابر با پنجم آگوست 1895 میلادی، رودلف دیزل، مهندس آلمانی، مدل اولیه موتور دیزل را اختراع کرد. دیزل در آرزوی ساخت موتوری با حداقل هدر رفت انرژی بود و تلاشهایش در این راه به اختراع موتور درونسوزی که به احترام مخترعش «دیزل» نام گرفت انجامید. در توضیح تفاوت نحوه کارکرد موتور بنزینی و موتور دیزل به زبان ساده میتوان گفت در موتورهای بنزینی، هوا و سوخت در داخل سیلندر فشرده شده و جرقهای که توسط شمعها زده میشود آن را محترق میکند. اما در موتورهای دیزل هوای داخل سیلندر متراکم شده و در اثر همین تراکم به شدت گرم میشود؛ در این حالت سوخت به روی این هوای گرم پاشیده شده و عمل احتراق انجام میشود.