شماره ۱۴۶۷ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
۴ ماده‌ شگفت‌انگیزی که به دست انسان ساخته شدند
مغناطیسی‌ترین، سخت‌ترین، انعطاف‌پذیرترین و سبک‌ترین

ساخت مواد جدید با خاصیت‌هایی که تا قبل از این در هیچ ماده دیگری مشاهده نشده، یکی از چالش‌هایی است که انسان همواره با آن دست به گریبان بوده و اشتیاقش را داشته است. در این مطلب قصد داریم 4 ماده عجیب را که ساخت آن دستاوردی قابل توجه برای بشر به شمار می‌رود به شما
 معرفی کنیم.
فروفلوئید  
مایعی مغناطیسی است که پس از قرار گرفتن در میدان مغناطیسی شکل‌های حیرت‌انگیزی به خود می‌گیرد. حرکت این ماده در میدان مغناطیسی موزون و به نوعی شبیه رقص است. فروفلوئید در سال ۱۹۶۳ توسط یکی از دانشمندان ناسا به نام استیو پاپل به عنوان نمونه اولیه برای سوخت موشک ساخته شد. در واقع قرار بود این ماده فضاپیماها را پس از قرار گرفتن در میدان مغناطیسی به سمت جلو پیش ببرد. ویژگی جالب فروفلوئیدها این است که در آنِ واحد، هم رفتارهای مایعات و هم رفتارهای جامدات را دارند.
الیاف نانو الماس
این ماده که از آرایش اتم‌های کربن به صورت زیگزاگی در کنار هم تشکیل شده‌ احتمالاً سخت‌ترین و مقاوم‌ترین ماده ساخته ‌شده به دست بشر تا به امروز است. بر اساس یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ مقاومت این مواد حتی از مقاومت الیاف نانو کربنی هم بیشتر است. این ماده به طرز شگفت‌آوری نازک است و ضخامت آن فقط به اندازه سه‌اتم کربن است یعنی حتی از یک تار مو هم نازک‌تر است. اگر همه فرضیات کنونی در مورد نانوالیاف‌های الماس درست باشد این مواد از نظر تئوری می‌توانند برای ساختن یک آسانسور از سطح زمین تا فضا استفاده شوند.
گالیوم
فلزی است که در دمای اتاق حالت مایع و براق دارد. گالیوم در دمای پایین به صورت یک جسم ترد و سخت است ولی وقتی در دمای اتاق قرار می‌گیرد تبدیل به یک ماده گِل مانند و براق می‌شود. کاربرد اصلی گالیوم در زمینه ساخت گوشی‌های هوشمند، صنایع هوافضا و صنایع مخابراتی است. نام گالیوم در جدول تناوبی ثبت شده‌ است اما در طبیعت به فراوانی یافت نمی‌شود. مقادیر کمی از گالیوم را می‌توان از سنگ معدن قلع یا بوکسیت استخراج کرد. جالب است بدانید این ماده را می‌توان از سایت آمازون خریداری کرد که قیمت مقدار کمی از آن حدود 10 دلار است.
هواژل
هواژل را شاید بتوان سبک‌ترین ماده جامد کشف شده تا به ‌امروز لقب داد. این ژل که توسط دانشمند آمریکایی ساموئل کیستلر ساخته شده در صنایع هوافضا، همچنین برای ساخت چادرهای ضدآب و تولید لباس‌های عایق گرما کاربرد دارد. ناسا از اسم مستعار دود آبی Blue Smoke برای این ماده استفاده می‌کند. بخش عمده ساختار تشکیل دهنده‌ این ماده هواست که همین باعث می‌شود به رغم جامد بودن فوق‌العاده سبک باشد. این ماده را می‌توان به یونولیت یا ماد سبزرنگ مورد استفاده در گلسازی که گل‌های مصنوعی درونش کاشته می‌شود، تشبیه کرد.

 


تعداد بازدید :  355