شماره ۱۴۶۷ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
مشهورترین تونل‌های زیرزمینی جهان کجا هستند؟
شهرهایی در اعماق

واژه تونل بیش از هر چیزی ما را به یاد معبری زیرزمینی برای عبور و مرور وسایل نقلیه می‌اندازد اما تونل تاریخچه‌ای بس قدیمی‌تر دارد خصوصاً در تمدن‌ها و شهرهایی که عمری طولانی به خود دیده‌اند. در این مطلب قصد داریم شما را با مشهورترین تونل‌های جهان که زمانی زندگی در آن‌ها همپای زندگی در روی زمین جلو می‌رفت آشنا کنیم.  
راه‌آهن متروک | سیدنی، استرالیا
شبکه راه‌آهن متروک شهر سیدنی کل شهر را دور می‌زند، اما به شکل زیرزمینی. تصور اینکه این مکان متروک زمانی محل رفت و آمد مسافران زیادی بوده بسیار عجیب است. افسانه رایج در مورد این تونل این است که ارتش، سربازان خود را شبانه به این ناحیه می‌فرستاد تا در تاریکی تمرین کنند.
مسیل | کیپ تاون، آفریقای جنوبی
شهر کیپ تاون مترو ندارد، اما دارای یک نظام
پیچ در پیچ بسیار در زیر ساختمان‌های خود است. این مسیل تخلیه آب طوفان‌ها، در سال ۱۶۰۰ میلادی ساخته شده و برای تأمین آب تازه موردنیاز شهرک‌ها و کشتی‌های هلندی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در فصل‌های خشکِ سال بازدیدکنندگان می‌توانند از این مکان بازدید کنند.
تونل  چوچی | هوشی مین، ویتنام
این تونل در طول ۲۵ سال ساخته شده است و مجموعه‌ای از پناهگاه‌ها، مسیرهای پشتیبانی و تله‌های انفجاری مرگبار بود که از ویت‌کُنگ‌ها در مقابل نیروهای آمریکایی در دوران جنگ ویتنام محافظت می‌کرد. امروزه این تونل‌های باریک مقصد محبوب گردشگران است.
 کانال تخلیه | توکیو، ژاپن
پایتخت ژاپن همواره در معرض خطر سیل و طوفان‌های گرمسیری است و با مجهز کردن خود به یک نظام پیچیده از تونل‌ها توانسته این بحران و فاجعه را به خوبی مدیریت کند. آب حاصل از سیلاب‌ها از طریق این تونل‌های زیرزمینی هدایت شده و در رودخانه تخلیه می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند با تور‌های عمومی از این شبکه زیرزمینی بازدید کنند.
موزه زیرزمینی | برلین، آلمان
بازدیدکنندگان از این موزه زیرزمینی، دخمه‌های پرپیچ و خمی که پناهگاه‌های حملات هوایی و حتی کارخانه‌های  هواپیماسازی آلمان نازی را به هم متصل می‌کرد باید پشت سر بگذارند. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند یک بزرگراه زیرزمینی که در زمان نازی‌ها در دست ساخت و طراحی بود را مشاهده کنند.
تونل‌های قاچاق | تیخوانا، مکزیک
شهر مرزی تیخوانا به خاطر تونل‌های زیرزمینی که توسط کارتل‌های مکزیکی برای قاچاق مواد مخدر به ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، مشهور و شناخته شده است. این تونل‌ها ۱۰ متر زیر زمین ساخته شده‌اند.
خطوط مترو | مسکو، روسیه
این تونل‌ها در خطوط مختلف پراکنده شده‌اند و مکان‌های مختلفی از قبیل پناهگاه‌های نظامی و حتی خانه‌های قدیمی را در بر می‌گیرند. مکان های مخفی زیادی در طول این خطوط وجود دارند که به نظر می‌رسد در زمان استالین ساخته شده باشد.
معادن و غارها | پاریس، فرانسه
این مکان یکی از قدیمی‌ترین و وحشتناک‌ترین شبکه‌های زیرزمینی جهان است که از صدها کیلومتر غار قدیمی، تونل و معدن در زیر پایتخت فرانسه تشکیل شده است. یکی از بخش‌های این شبکه زیرزمینی یک آرامگاه است که در دسترس تورهای عمومی گردشگری قرار دارد. در این مکان می‌توانید استخوان‌های ۶ میلیون انسان را در سراسر دیوارها، پشت حفاظ‌های شیشه‌ای و حتی طرح‌هایی با جمجمه و استخوان پای مرتب ‌شده را مشاهده کنید.


تعداد بازدید :  295