شماره ۱۴۶۷ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
پرتقال کوهی وجود خارجی ندارد

حتما هنگام عبور از جاده‌های مازندران پلاکاردهایی را دیده‌اید که روی آنها نوشته شده: «پرتقال کوهی». این اسم تاکنون خیلی‌ها را وسوسه کرده که طعم پرتقال کوهی را بچشند، چون تصور می‌کنند این میوه از دامنه‌های کوهستان‌های شمال کشور چیده شده، اما در حقیقت اینطور نیست و پسوند کوهستانی هیچ ربطی به محل و نحوه رشد و پرورش این پرتقال‌ها ندارد. برای این‌که در جریان چند و چون این میوه خوشمزه تابستانی قرار بگیرید، با ما همراه باشید.
پرتقال کوهی یا پرتقال والنسیا؟
پرتقال کوهی برای مسافران مازندران بیشتر از سایر استان‌های شمالی آشناست و طعم آن حداقل یک بار بر دهانشان نشسته است. اگر در تابستان یا هر شرایط زمانی، به‌خصوص از محورهای مواصلاتی مازندران به سمت پایتخت عبور کنید، وانت‌بارهایی را خواهید دید که پرتقال‌هایی با نام پرتقال کوهی می‌فروشند. قطعا چشیدن مزه پرتقال آن هم در روزهای گرم تابستانی شما را وسوسه خواهدکرد که پا روی ترمز بگذارید و سراغ فروشندگان این پرتقال‌ها بروید. جالب است بدانید که این پرتقال‌ها برخلاف نامشان کوهستانی نیستند و فروشندگان تنها برای جذب مشتری و تاکید بر سلامت محصولاتشان این نام را روی چنین پرتقال‌هایی گذاشته‌اند. در واقع دلیل استفاده از پسوند کوهستانی برای این پرتقال‌ها این است که اغلب مردم باور دارند محصولاتی که از دل کوهستان می‌آیند از سلامت و خاصیت زیادی برخوردارند، به همین دلیل است که برای این میوه‌ها هم نام کوهستانی انتخاب شده است. در واقع نام اصلی پرتقال‌های کوهستانی والنسیاست و فروشندگان این محصولات در کنار بی‌خبری مسافران و برخی مردم بومی و برای تقویت برچسب کیمیا بودن پرتقال والنسیا به آن لقب کوهستانی می‌افزایند تا فروش بهتری داشته باشند.
همه چیز درباره پرتقال‌های والنسیا
پرتقال والنسیا یا تابستانه از خانواده مرکباتی است که اندازه آن متوسط با جثه‌ای سفت، گوشتی و پرآب بوده، دارای پوستی نسبتا کلفت، معطر و خوش‌طعم است.
به گزارش ایرنا، کاشت و پرورش پرتقال والنسیا به دلیل این‌که باید تمام طول زمستان روی درخت بماند، در نقاط سرد و کوهپایه‌ای معقول نیست.


تعداد بازدید :  332