شماره ۱۴۶۷ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
پدیده کنکور ۹۷ در گفت‌و‌گو با «شهروند» از برنامه‌هایش برای آینده می‌گوید
به تهران نمی‌آیم، از ایران هم نمی‌روم

محمد باقرزاده| پدیده کنکور سراسری امسال از یکی از شهرهای کوچک و محروم ایران آمده است؛ «علی عبدالله‌زاده» که امسال رتبه یک زبان خارجی و دو علوم تجربی را کسب کرده، متولد و بزرگ‌شده شهری است در فاصله ۱۵۰ کیلومتری مشهد با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت. او معتقد است که درباره کمبود امکانات در شهرهای کوچک اغراق می‌شود و زندگی در چنین شهرهایی را واجد خصوصیات مثبت فراوانی می‌داند و شاید به همین دلیل انتخاب اولش برای ادامه تحصیل در دانشگاه، نه تهران که مشهد است. جوان ۱۸ساله خراسانی می‌گوید که علاقه‌ای به مهاجرت از ایران ندارد و می‌خواهد به مردمی که این روزها از موفقیت او خوشحال شدند، خدمت کند. عبدالله‌زاده در این گفت‌‌و‌گو از جنبه‌های مختلف زندگی و خانواده‌اش و همچنین برنامه‌اش برای آینده می‌گوید.
  متولد چه سالی هستید و چندبار کنکور را تجربه کردید؟
متولد دی‌ماه 1378 هستم و امسال نخستین‌بار بود که کنکور می‌دادم.
 از وضعیت مالی خانواده و تعداد اعضای خانواده هم بگویید؛ شغل پدر و مادر؟
 خانواده‌ای چهارنفره‌ایم و یک برادر کوچکتر دارم. پدرم کارمند بانک و مادرم کارشناس مامایی است. البته مادرم بعد از تولد من خانه‌دار شد. از لحاظ اقتصادی، فکر کنم در سطح متوسط رو به بالا حساب شویم. زندگی ساده‌ای داریم و خدا را شکر کمبودی احساس نکرده‌ایم؛ چه مادی و چه معنوی.
 در چه مدرسه‌ای درس خوانده‌اید و تا چه اندازه از کلاس‌های خصوصی و موسسات غیر انتفاعی استفاده می‌کردید؟
 در مدرسه استعدادهای درخشان شهر خودمان (تربت حیدریه) هر دو دوره راهنمایی و دبیرستان را درس خواندم. از کلاس یا معلمی خارج از مدرسه خودمان استفاده نکردم، ولی در آزمون‌های آزمایشی موسسات شرکت می‌کردم.
 درس خواندن برای کنکور را از چه تاریخی شروع کردید و روزانه چندساعت مطالعه داشتید؟
 از همان سال دوم درس‌ها را می‌خواندم، ولی به‌طور جدی از تابستان قبلِ سال سوم دبیرستان درس‌خواندن برای کنکور را شروع کردم. درباره ساعت مطالعه باید بگویم که یک موضوع کاملا شخصی و منحصر به فرد است و ممکن است مقداری که من می‌خواندم برای عده‌ای فراتر از حد نیاز باشد و برای عده دیگری کافی نباشد، در نتیجه اگر ساعت گفته نشود بهتر است.
  کمتر اتفاق می‌افتد که فردی از شهرهای کوچک رتبه برتر کنکور شود. دلیل این موفقیت را چه می‌دانید؟
 البته طبیعی است که با توجه به اینکه نصف جمعیت کشور در کلانشهرها زندگی می‌کنند، نصف رتبه‌ها متعلق به کلانشهرها باشد، ولی خودباوری‌ای را که در دو، سه سال اخیر با موفقیت‌های همشهری‌ها رقم خورد، یکی از عوامل مهم می‌دانم.
  به نظرتان تا چه اندازه کمبود امکانات در شهرهای کوچک و مناطق محروم، امکان موفقیت را از بچه‌های این مناطق می‌گیرد؟ چگونه می‌شود این کمبود امکانات را جبران کرد؟
 کمبود امکانات به آن شکل اغراق‌شده‌‌ای که گفته می‌شود، به نظر من وجود ندارد. از لحاظ امکانات حداقل من کمبودی احساس نکردم. مهمترین کمبود در شهرهای کوچکتر این است که احتمال هم‌مدرسه بودن با رفیق‌هایی که رقیب‌های خوبی در درس‌ها باشند، کمتر است. اتفاقا شهرهای کوچکتر این مزیت را دارند که هوای بهتری دارند و به دلیل آلودگی مدارس تعطیلی ندارند و زمان رفت‌وآمد درون‌شهری هم کمتر است که فرصت مناسبی برای مطالعه به وجود می‌آورد.
   دوست دارید مثلا ۵ سال دیگر چه شرایطی داشته باشید و کجا قرار بگیرید؟
 قطعا دوست دارم که این موفقیت سرآغازی باشد برای موفقیت در دانشگاه که اصل کار هم آنجا اتفاق می‌افتد.
  فکر می‌کردید رتبه‌‌‌تان تک‌رقمی شود؟ چطور از این رتبه باخبر شدید و موقعی که خبر را شنیدید، چه حس و حالی داشتید؟
 در گروه زبان خارجه انتظار رتبه زیر 3 کشور را داشتم ولی در تجربی انتظار رتبه خوب را داشتم ولی نه در حد رتبه 2! امسال مثل اینکه آقای حسینی بای مکه بودند و با نفرات برتر قبل از اعلام رسمی و عمومی نتیجه تماس گرفته نشد و خودم از طریق اعلام رسمی شبکه خبر متوجه نتیجه شدم. وقتی متوجه رتبه 2 تجربی شدم تا چند ثانیه شدیدا تعجب کردم و خانواده هم خیلی واکنش احساسی‌ای نشان دادند.
  شما رتبه یک زبان و ۲ علوم تجربی هستید؛ چه رشته و دانشگاهی را برای ادامه تحصیل انتخاب خواهید کرد؟
 ان‌شاءالله در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحصیل را ادامه خواهم داد.
  معمولا انتخاب اول رتبه‌های برتر، دانشگاه‌های تهران است. شما چرا قصد دارید دانشگاه مشهد را انتخاب کنید؟
 این انتخاب چند دلیل دارد. یکی به  اهداف شخصی‌ای که دارم برمی‌گردد. مورد دیگر، راحت‌تر بودن شرایط در مشهد برای خودم است. در این بین یک‌سری مسائل شخصی هم وجود دارد، ضمن اینکه من با چندین فرد کارشناس هم مشورت کردم و پیشنهاد آنها هم همین انتخاب بود.
  از سرنوشت رتبه‌های برتر کنکور در سال‌های گذشته خبر دارید؟ بسیاری از این افراد، از ایران خارج شدند و تعدادی از آنهایی هم که در ایران ماندند، شرایط چندان مساعدی ندارند. برنامه شما برای آینده چیست؟ ممکن است برای ادامه تحصیل یا زندگی از کشور خارج شوید؟
 در رشته تجربی معمولا نفرات برتر شرایط نامساعدی ندارند، مگر اینکه در دانشگاه مشکلی برایشان پیش بیاید. هرچند مشکلات فرهنگی و باور عمومی را نمی‌شود نادیده گرفت که البته فرهنگ، نیاز به تلاش برای تغییر دارد. البته در رشته ریاضی به محصلان حق می‌دهم که مهاجرت یکی از گزینه‌های اصلی‌شان باشد. من خودم تمایلی به مهاجرت چه برای زندگی و چه برای تحصیل ندارم ولی از مسافرت و دیدن کشورهای دیگر بدم نمی‌آید.
  در این یک سال، غیر از درس‌خواندن چه تفریح یا سرگرمی‌ای داشتید؟
 در کنار درس خواندن، داستان می‌خواندم و گاهی فیلم هم می‌دیدم که البته به زبان انگلیسی بود و در نتیجه کنکور زبان هم موثر بود. در مدرسه هم با دوستانم همیشه موقع زنگ تفریح، پینگ‌پنگ بازی می‌کردیم.
  تجربه این سال کنکوری شما، چه نکات متفاوتی برای دانش‌آموزان دارد و اگر بخواهید توصیه‌ای داشته باشید، چه می‌گویید؟
 سطح سوالات کنکور امسال نشان داد که داوطلبان همیشه باید انتظار هر چیزی را داشته باشند. همچنین سوالاتی مثل ساعت مطالعه، ساعت خواب و بیداری و نحوه مطالعه افراد به درد هیچ‌کس نخواهد خورد چون افراد ویژگی‌های منحصر به فرد دارند و هر کس باید با شناختی که از خودش به‌دست می‌آورد برای خودش تصمیم بگیرد و راه مناسب خودش را برای موفقیت پیدا کند، هر چند مشورت کردن در این مسیر راهگشاست ولی اصل برنامه‌ریزی باید براساس خود‌شناسی باشد و مشورت با فاصله زیاد در درجه بعد قرار می‌گیرد.
 علی عبدالله‌زاده با رتبه دو تجربی و یک زبان از شهری کوچک را به‌عنوان پدیده کنکور امسال می‌شناسند. این چه حسی به شما می‌دهد و چه مسئولیتی ایجاد می‌کند؟
 احساس می‌کنم مردم شهر از خودم بیشتر خوشحالند و این چند روزه خیلی ابراز محبت کردند که بزرگترین مسئولیتی که ایجاد کرده، جبران این همه ابراز خوشحالی و لطف مردم
 شهر است.
  با رتبه برتر کنکورهای گذشته هم ارتباط داشتید و مشورت   می‌گرفتید؟
 بله، بچه‌های سال‌های قبل مدرسه خودمان هم از بهترین‌ها بودند که هرازگاهی که به مدرسه می‌آمدند به بچه‌ها مشورت می‌دادند؛ از جمله آقای روانبخش که از رتبه‌های تک‌رقمی سال 95 بود و آقای برادران شرکا که باز هم از کسانی بودند که رتبه خوبی در سال 95 داشتند.
  غیر از این موارد، اگر موضوعی هست که مطرح نشده، توضیح دهید.
 درباره بحث تاثیر قطعی معدل برای سال بعد چندین نفر از دوستانم خواستند تا حتما مطرحش کنم، با توجه به اینکه قبلا اعلام نشده و ناگهان تصمیم به تاثیر قطعی گرفته شده برای سال بعد و همین‌طور اینکه نحوه تصحیح و نمرات امتحانات نهایی جوری نیست که عادلانه باشد، خیلی‌ها مخالف این مصوبه برای سال بعدند.

 


تعداد بازدید :  1153