شماره ۱۴۶۷ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۴ مرداد
صفحه را ببند
پيشكسوتان هلال‌احمر گلستان ورزش باستاني را بهانه‌ای براي کار خیر کرده‌اند
امدادگران در گود جوانمردی بازنشسته نمی‌شوند

 علی جواهری- خبرنگار| سال‌هاي زيادي از زماني كه ورزش قهرماني را رها کرد و به جمعيت هلال‌احمر پیوست مي‌گذرد. ملاكش در زندگي چيزي فراتر از قهرماني بود. «مسعود دادور» امدادگر داوطلب 83ساله هلال‌احمر قهرمان چند دوره وزنه‌برداري و ورزش باستاني است. او همچنان روي سكوي اول زندگي ايستاده و قهرمانانه راهي را ادامه مي‌دهد كه در دوران جواني واردش شده است. دادور تيم باستاني‌كاران پيشكسوت هلال‌احمر در استان گلستان را تشكيل داده و تاكنون كمك‌هاي زيادي براي زلزله‌زدگان كرمانشاه و نيازمندان و محرومان جمع‌آوري كرده است. او و دوستان ورزشكارش قصد دارند سنت‌هاي ورزش باستاني را در جهت اهداف هلال‌احمری به كار گيرند. اين هلال‌احمر پيشكسوت پیش از انقلاب و دوران دفاع‌مقدس در هلال‌احمر حضور فعال دارد و به‌عنوان مديرعامل بندر تركمن درخشيده است. دادور مي‌گويد: «تا زماني كه جان در بدن دارم لباس مقدس هلال‌احمر را براي خدمت به تن مي‌كنم.» در گفت‌وگو با اين پيشكسوت هلال‌احمري اهداف و نحوه شكل‌گيري تيم پيشكسوتان هلال‌احمر را بررسي كرده‌ايم.

  چه اتفاقي باعث شد ايده راه‌اندازی تيم باستاني‌كاران پيشكسوتان هلال‌احمر شكل بگيرد؟
از دوران جواني، آن زماني كه وارد هلال‌احمر شدم تصميم داشتم چنين‌كاري را انجام دهم. اما به دلايل مختلف امکان‌پذیر نشد. گاهي وقت‌ها‌كاري را كه در جواني به دنبالش هستي در پيري به سرانجام مي‌رسد. خوشحالم از اينكه بالاخره اين كار را انجام دادم. زلزله كرمانشاه جرقه‌هاي اوليه را زد. در آن زمان اتحاد عجيبي بين هلال‌احمر و ورزشكاران زورخانه شكل گرفته بود. در كوتاه‌ترين زمان مقدار زيادي از كمك‌هاي مردمي جمع شد كه در اختيار هلال‌احمر گذاشتيم. بعد از زلزله دوستان ورزشكارم از من خواستند آنها را عضو هلال‌احمر كنم. آنها فكر مي‌كردند عضويت در جمعیت شرايط سني مي‌خواهد. ولي وقتي آنها را با فعاليت‌ها و شرايط هلال‌احمر آشنا كردم تصميم گرفتيم با عنوان تيم باستاني جمعیت فعاليت‌هايمان را دنبال كنيم.
  آيا فعاليت‌هايتان نمي‌توانست در قالب كانون بازنشستگان يا داوطلبان انجام گيرد كه تصميم به تشكيل تيم باستاني‌كاران هلال‌احمر گرفتيد؟
خير. ما براساس فعاليت كانون بازنشستگان هلال‌احمر اين تيم را تشكيل داديم. چون ماهيت ورزش، سازگاري زيادي با عملكرد هلال‌احمر دارد. تصور من اين است كه زورخانه و پيشكسوتان هلال‌احمر نسبت گود و پهلوان را دارد. هلال‌احمري‌ها پهلواناني هستند كه در حساس‌ترين مواقع با دستان خالي در گود حاضر مي‌شوند و با تلاش‌هاي مداوم رنگ اميد را به زندگي حادثه‌ديدگان مي‌دهند.
  چه برنامه‌هايي براي اين تيم مدنظر داريد؟
به‌طوركلي در اين تيم دو هدف دنبال مي‌شود. اول اينكه بازنشستگان هلال‌احمر را به ورزش تشويق كنيم. من بيش از 50سال است كه ورزش باستاني انجام مي‌دهم و سلامتي و تندرستي‌ام را از اين ورزش دارم. برايم خوشايند است كه همكارانم با ورزش حال خوبي پيدا كنند. دومين هدف ما اين است كه بتوانيم فرصتي براي فعاليت‌هاي بشردوستانه پيدا كنيم. در اين ورزش جوانمردي و ازخودگذشتگي حرف اول را مي‌زند و ورزشكاران اين عرصه در سخت‌ترين شرايط همراه آسيب‌ديدگان و محرومان هستند. سنتي مثل گلريزان در زورخانه مي‌تواند يكي از برنامه‌هاي اين تيم را تشكيل دهد. اما برنامه‌هاي فرهنگي براي آشنايي مردم با فعاليت‌هاي جمعيت و جذب داوطلبان از اقشار مختلف جامعه به‌خصوص ورزشكاران باستاني از برنامه‌هاي ماست. در واقع اين تيم خيّران هلال‌احمري هستند كه در زمينه‌هاي مختلف به كمك مردم مي‌آيند و دستاوردهايي را در تمام زمينه‌ها خواهند داشت.
  آيا در اين رابطه كارهايي هم انجام داده‌ايد؟
تيم ما تازه شكل گرفته است. دامنه كارهايمان را با فراخواني به تمام ورزشكاران باستاني كار گسترش داده و افراد زيادي را عضو كرده‌ايم. البته كارهايي كوچكي براي افراد نيازمند و كم‌توان انجام شده است و در زمينه جذب خيّران براي هلال‌احمر تلاش‌هایی كرده‌ايم. اما با تداوم فعاليت‌ها مي‌تواند دستاوردهاي بسيار خوبي به همراه داشته باشد.
  فكر مي‌كنيد چقدر فعاليت پـيشكسوتان ورزشكاران باستاني و هلال‌احمر بتواند در پيشبرد اهدافي كه درباره‌اش صحبت كرده‌ايد مؤثر باشد؟
پيشكسوتان هلال‌احمر اعتبار زيادي بين مردم دارند و مي‌توانند در مواقع حساس و بحراني ياري‌رسان باشند. پيشكسوتان باستاني كار كه پهلوانان هستند تأثير و اعتبار زيادي بين مردم دارند. هلال‌احمر به‌عنوان يك ارگان محبوب در بين مردم تلاش كرده است كه در بين اقشار مختلف نفوذ كند. به همين دليل هم در تمام عرصه‌ها از دوران دفاع‌مقدس گرفته تا حوادث اخير موفق بوده است.
  به نظر شما پيشكسوتان هلال‌احـمر در چه عرصه‌هايي مي‌توانند تأثيرگذار باشند؟
پيشكسوتان بخش جدانشدني از هلال‌احمر هستند. تجربه اين افراد در عرصه‌هاي مختلف مي‌تواند تأثيرگذار باشد. از تجربه اين امدادگران باسابقه مي‌توان در ايده‌پردازي‌هاي نو براي جلب مشاركت بيشتر در جمعيت استفاده كرد. پيشكسوتان مي‌توانند در ارتقاي سطح آموزشي، ارتباط با اقشار مختلف اجتماعي و بسياري از عرصه‌ها مؤثر باشند.
  آيا در اين باره پيشنهادي برای مسئولان ارشد هلال‌احمر داريد؟
براي پيشكسوتان هلال‌احمر بايد سازماندهي و برنامه‌ريزي ويژه انجام دهند تا بتوانند فعاليت‌هاي داوطلبانه‌شان را بعد از بازنشستگي ادامه دهند. تصور كنيد داوطلب امدادگري كه سال‌ها در مجموعه هلال‌احمر پويا بوده است يكباره كنار گذاشته شود. اين موضوع آسيب‌هاي زيادي به آن فرد مي‌زند. مسئولان هلال‌احمر بايد تمام تلاششان براساس حفظ ارزش‌هاي فعاليت داوطلبانه باشد و مادي‌گرايي را تا جايي كه مي‌توانند در مجموعه هلال‌احمر كاهش دهند. معتقدم در روحيه داوطلبان اراده و همتي هست كه اگر ماديات واردش شود ريشه كار خراب مي‌شود. قبول دارم در بحث سازماندهي نيازمند صرف بودجه و به كارگيري نيروهاي ثابت هستيم ولي نبايد اجازه دهيم ماديات، قالب كار هلال‌احمر شود و در فرهنگسازي كار داوطلبي بين مردم بايد تلاش كنيم. به اين شكل اگر گام‌هايمان را بلند برداريم مي‌توانيم به دستاوردهايي برسيم كه باعث شكوفايي خدمت‌رساني هلال‌احمر خواهد شد.
  فكر نمي‌كنيد سن و سالتان ديگر براي اين كارها مناسب نباشد و بهتر است دوره بازنشستگي‌تان را در آرامش سپري كنيد.
پوشيدن اين لباس به من انرژي مي‌دهد. كار هلال‌احمر هيچ‌وقت بازنشستگي ندارد. يك هلال‌احمري در هيچ شرايطي از كار و فعاليتش دست نمي‌كشد و هميشه در تلاش است كه براي جمعيت‌كاري را انجام دهد. بعضي از پيشكسوتان هلال‌احمري هنوز به شكل داوطلبانه فعاليت مي‌كنند و حتي رابطه استخدامي با هلال‌احمر ندارند.

موي سپيدمان اعتبار ماست

شايد نخستين فردي باشد كه در 60سالگي عضو هلال‌احمر شده است. اما مدت‌ها خط و ربط كارهايش دستگيري از نيازمند است. پهلوان «محمدمسعود مهدي‌نژاد» صاحب زورخانه‌اي است كه پيشكسوتان هلال‌احمر جدا از ورزش، آنجا را پاتوقي براي فعاليت بشردوستانه‌شان كرده‌اند. او با بيان اينكه آشنايي با فعاليت‌هاي جمعيت دريچه متفاوتي در زندگي‌اش گشوده است مي‌گويد: «به تازگي آقاي دادور كه يكي از دوستان پدرم است مرا با فعاليت‌هاي هلال‌احمر آشنا كرده. وقتي متوجه شدم اين مجموعه چه خدماتي را به مردم ارایه مي‌دهد با خودم گفتم‌اي كاش زودتر با اين جمعیت آشنا مي‌شدم. البته قبلاً در زورخانه‌مان براي نيازمندان گلريزان مي‌كرديم و كارهاي عام‌المنفعه زيادي انجام مي‌داديم. اما فعالیت‌های هلال‌احمر فعاليت‌هايی هدفمند است و تصمیم گرفته‌ایم با پيشكسوتان هلال‌احمر و ورزش باستاني دور هم جمع شويم و كارهايي براي از میان برداشتن محروميت‌ها انجام دهيم.» مهدی نژاد با بيان اينكه داوطلبان هلال‌احمر پهلوانان گمنامي هستند كه در سخت‌ترين شرايط براي كمك به آسيب‌ديدگان مي‌شتابند مي‌افزايد: «در روزگاري كه توجه افراد به يكديگر كم شده است جمعيت هلال‌احمر با همبستگي به ياري محرومان مي‌شتابد كه نكته بسيار ارزشمندي است. گاهي وقت‌ها جلوي جوانان داوطلب كه صادقانه براي مردم كار مي‌كنند كم مي‌آورم. چون‌كاري كه آنها انجام مي‌دهند از ته دل است. آنها جواني‌شان را در راهي قرار داده‌اند كه هم خير دنيا و هم آخرتشان را در پي دارد. مسلماً چنين كارهايي در زندگي‌شان تأثير مي‌گذارد. من با اين سن و سال از اين جوانان چيزهايي ياد مي‌گيرم كه در تمام عمرم ياد نگرفته‌ام. به همين دليل همپاي آنها به‌عنوان يك سرباز هلال‌احمر تلاش مي‌كنم. گاهي وقت‌ها افرادي به من مراجعه مي‌كنند كه از شدت فقر نمي‌توانند حتي يك نان بخرند. آن وقت است كه خيلي ناراحت مي‌شوم. درست است كه در جمع ما همه مويي سپيد كرده‌ايم و توان سابق را نداريم ولي هركدام آنقدر در بين مردم اعتبار داريم كه بتوانيم كمك‌هايي را جمع كنيم و توسط هلال‌احمر در اختيار نيازمندان و آسيب‌ديدگان بگذاريم.»


تعداد بازدید :  881