شماره ۱۴۶۸ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
مشهورترین پنیرهای دنیا را بشناسید (2)
دنیای خوشمزه، خوشمزه، خوشمزه

در بخش نخست این گزارش که دو هفته قبل منتشر شد تعدادی از مشهورترین پنیرهای دنیا را به شما معرفی کردیم و اینک در بخش دوم و پایانی، شما را با تعدادی دیگر از این کپک‌زده‌های لذیذ آشنا می‌کنیم.  
 پنیر راکفورت‌‌
خاستگاه: فرانسه. نوع شیر: گوسفند| توده‌های قارچی که در همه جای این پنیر به صورت رگه‌هایی به چشم می‌خورد، کلونی‌هایی از قارچ پنیسیلیوم راکفورت هستند. این پنیر، بافتی ترد و مرطوب دارد و طعم آن شیرین، معطر و تیز است. بهترین زمان مصرف این پنیر پاییز است. راکفورت یکی از انواع بی‌شمار پنیر بلوچیز است.
پنیر گودا
خاستگاه: هلند. نوع شیر: گاو | نوعی پنیر نیمه‌سخت تا سخت تهیه‌شده از شیر گاو است. پنیر گودا نیز مانند پنیر چدار، عطر و طعمی بسیار متنوع دارد که از نوع بسیار تند و تیز تا ملایم و خامه‌ای تا نوع ترد و شکننده متغیر است. پنیرهای بسیار کهنه گودا بافتی بسیار شکننده دارند.
پنیر کوتیجا
خاستگاه: مکزیک. نوع شیر: گاو | پنیرهای تازه‌ کوتیجا طعمی شور و ملایم مانند پنیر فتای تازه دارند. با کهنه شدن پنیر طعم آن قوی‌تر، تیزتر و بافت آن نیز خشک‌تر می‌شود. از این پنیر در تهیه تاکو، سالاد، سوپ، روی برنج، خوراک لوبیا وغیره استفاده می‌شود.
پنیر کممبر
خاستگاه: فرانسه. نوع شیر: گاو | پنیر کممبر از پنیرهایی با حجم تولید بالا در فرانسه محسوب می‌شود. البته برخی از پنیرهای کممبر هم به صورت محلی و دستی تولید شده و البته دارای نام تجاری خاص هستند. این پنیر، چرب و روغنی بوده و بافتی کش‌سانی و عطری ملایم دارد.
پنیر شِوغ
خاستگاه: فرانسه. نوع شیر: بز | واژه فرانسوی شِوغ به معنای بُز است و به هر پنیری اطلاق می‌شود که با شیر بز تهیه شود. پنیر تازه بز، مرطوب و روشن بوده و طعمی نسبتاً ترش مثل لیمو دارد و همچنین حالتی گچی در دهان ایجاد می‌کند. این پنیر گاهی با ترکیب سبزیجات، ادویه یا سیر عرضه می‌شود.
پنیر موتزارلا
خاستگاه: ایتالیا. نوع شیر: گاو | در تهیه این پنیر دلمه شیر به کمک آب داغ گرم شده و با دست ورز داده می‌شود تا زمانی که به توپک‌هایی مرطوب تبدیل شود. سپس این پنیرها یا به صورت تازه و یا بسته‌بندی‌شده در آب نمک عرضه می‌شود. این پنیر به دلیل داشتن طعم خامه‌ای لطیف بسیار محبوب است.
پنیر چدار
خاستگاه: انگلیس. نوع شیر: گاو | اکنون پنیر چدار تنها یک اسم نیست، بلکه چدارکردن نیز به فرایند پنیرسازی اشاره دارد که طی آن دلمه شیر گاو پخته شده و سپس به خرده‌های ریزِ پنیری آسیاب می‌شود. سپس این ذرات پنیر به هم فشرده شده و توده‌های بزرگ پنیر حاصل می‌شود. این توده‌ها را روی هم انباشته می‌کنند تا حداقل میزان رطوبت موجود نیز خشک شود.
پنیر امنتال
خاستگاه: سوییس. نوع شیر: گاو | مشهورترین پنیر سوییسی است با همان سوراخ‌های معروفش! سوراخ‌هایی که در این پنیر می‌بینید، حاصل حباب‌های گاز دی اکسید کربن هستند که توسط باکتری‌ها و با مصرف اسید لاکتیک توسط آن‌ها تولید می‌شوند. این پنیر شیرینی خاص و طعمی قوی دارد که با خوردن آن، پشت زبان می‌سوزد.


تعداد بازدید :  792