شماره ۱۴۶۸ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
دیدار با هم‌‌قطاران کوهسار

دکتر علی‌اصغر پیوندی پس از دیدار با امدادگران پایگاه گردنه مروارید و دلجویی از خانواده شهید کوهسار فاتحی در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: «در طول 10 ماه گذشته به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف، از پایگاه‌های امداد جاده‌ای بازدید کرده‌ام. گاهی برای سرکشی، گاهی سرزده، گاهی برای افتتاح و گاهی برای دیدار. این بار اما همه چیز متفاوت بود. بازدید از پایگاه امداد جاده‌ای گردنه مروارید در حد فاصل سنندج تا کامیاران دلیلی نداشت جز فقدان امدادگری که 15‌سال از عمرش را خالصانه برای کمک به مردم صرف کرد و چند هفته پیش ناجوانمردانه در آمبولانس هلال‌احمر اسیر گلوله مردان مسلح شد. در جمع همکاران و همیارانش یاد او را گرامی داشتیم و به خانواده داغدارش تسلیت گفتیم. تعرض به حریم نهادهای امدادی در همه جای دنیا گناهی نابخشودنی است. امیدوارم شاهد تکرار چنین وقایع تلخی نباشیم.»

عروج شهادت‌گونه‌اش نه‌تنها برای همه امدادگران و کارکنان خانواده هلال‌احمر بلکه برای قلب هر انسان آزاده‌ای که در  دلش شوق خدمت به مردم موج می‌زند، غم بزرگی بود. جوان امدادگری که هم مربی بود و هم امدادگر فداکار و البته کارکشته‌ای که حالا دیگر خاطره جوانمردی‌ها و دلسوزی‌هایش برای خدمت به مردم در خاطره‌ها زنده خواهد ماند. ساعت 1٠:3٠ شامگاه ٢٩ تیرماه بود که کوهسار فاتحی، نجاتگر پایگاه امدادونجات کامیاران در خودروی آمبولانس جمعیت هلال‌احمر درحال بازگشت به پایگاه امدادونجات گرده مروارید مورد حمله دو فرد ناشناس با اسلحه جنگی قرار گرفت و به ضرب گلوله به شهادت رسید. 15 روز پس از شهادت مظلومانه كوهسار فاتحي، دكتر علي‌اصغر پيوندي با حضور در پايگاه امدادونجات جاده‌اي گردنه مرواريد كامياران، همان پايگاهي كه كوهسار سال‌ها شانه‌به‌شانه ديگر امدادگران غيور كرد، عاشقانه به خدمت‌رساني مشغول بود، با هم‌قطاران آن امدادگر شهيد ديدار كرد. رئيس جمعيت هلال‌احمر در اين ديدار به تجميد از سال‌ها تلاش دلسوزانه كوهسار فاتحي پرداخت و او را الگويي براي ديگر امدادگران دانست: «شهيد فاتحي امدادگري بود كه ١٥‌سال در شهر، جاده و كوهستان بي‌منت به مردم خدمت‌رساني كرد و خبر شهادت مظلومانه‌اش بسيار متاثركننده است. آن‌هم با وجود اين‌كه حتي در ميادين جنگ ميان كشورها هم آرم صليب‌سرخ و هلال‌احمر براساس كنوانسيون‌هاي چهارگانه ژنو مصوب ١٩٤٩ مصونيت ايجاد مي كند.» دكتر پيوندي در ادامه اين ديدار ضمن ابراز همدردي با خانواده آن شهيد فداكار به پيگيري جمعيت هلال‌احمر براي شناسايي مسببان اين ترور مذبوحانه اشاره كرد و افزود: «همه ما قدردان زحمات و فداكاري‌هاي شهيد كوهسار فاتحي هستيم. كسي كه با علاقه‌مندي و رغبت بسيار براي كاهش آلام انسان‌ها و مردم كشورش تلاش مي‌كرده است. اميدواريم مسئولان امنيتي و نهادهاي مسئول بررسي موضوع را با جديت بيشتري دنبال كنند.» رئيس جمعيت هلال‌احمر در جمع امدادگران و همكاران شهيد فاتحي به لزوم قدرداني از امدادگران زحمت‌كشي كه در پايگاه‌هاي سراسر كشور به مردم خدمت‌رساني مي‌كنند، اشاره كرد: «ما در ٥٦٠پايگاه امدادونجات اقصي نقاط كشور، حدود ٦٠‌هزار امدادگر زبده و دلسوز و فداكار داريم كه همچون شهيد فاتحي شبانه‌روز براي خدمت‌رساني به مردم دغدغه دارند. اين اتفاق يادآوري مي‌كند كه بايد قدردان يكايك امدادگران زحمتكش جمعيت باشيم و براي تمام آنها كه به عشق خدمت به مردم لباس هلال‌احمر را به تن كرده‌اند، شرايطي را فراهم كنيم كه به آينده دلگرم باشند.»
خاطرات کوهسار را یادداشت کنیم
دكتر پيوندي پس از ديدار با امدادگران پايگاه گردنه مرواريد براي دلجويي از خانواده شهيد كوهسار فاتحي ساعتي میهمان خانه آن شهيد سرافراز بود و با برادران، همسر و فرزندان شهيد فاتحي ديدار كرد. رئيس جمعيت هلال‌احمر با اشاره به فداكاري‌ها و تلاش شبانه‌روزي شهيد كوهسار فاتحي براي خدمت‌رساني به مردم گفت: «تمام خانواده هلال‌احمر با شنيدن خبر شهادت كوهسار متاثر شده‌اند. امدادگر پرتلاش و فداكاري كه همه امدادگران و دوستانش از ادب، خلوص نيت و جوانمردي‌اش مي‌گويند. مسلما كسي كه با لباس امدادگري و هدف خدمت به مردم، به شهادت برسد نزد خداوند ارج و قرب بسياري خواهد داشت. خداوند به شما اعضاي خانواده‌اش صبر عنايت كند كه چنين شخصيت فداكار و دلسوزي را كه حقيقتا نزد همه محبوب بود، از دست داديد. ما را هم در غم خود شريك بدانيد.» دكتر پيوندي با بيان اين‌كه حفظ خاطره‌ها و سرگذشت فداكاري‌هاي كوهسار مي‌تواند الگويي عملي و ارزشمند از شوق به خدمت‌گذاري و ترويج نوع‌دوستي باشد، گفت: «شهيد فاتحي نه‌تنها يك امدادگر دلسوز و فداكار بلكه يك مربي كارآمد در بحث آموزش مباحث امدادي بود كه خاطره ازخودگذشتگي‌ها و جوانمردي‌هايش را از ديگر امدادگران و از شما اعضاي خانواده‌اش شنيديم. كسي كه بي‌مزد و منت خدمات عام‌المنفعه براي كمك به بيماران انجام مي‌داد. لازم است خاطراتش را در گوشه‌اي يادداشت كنيم تا چشم و چراغي براي همه ما باشد. قصد داريم آمبولانس كوهسار را هم به موزه هلال‌احمر منتقل كنيم تا ياد و خاطر كوهسار براي هميشه زنده بماند.»
برای مردم کار می‌کرد
برادر بزرگ كوهسار هنوز هم داغ دلش تازه است و غم سنگين از دست دادن برادر كوچكتر را مي‌شود از نگاه‌هاي خيره‌اش خواند. او با بيان اين‌كه كوهسار عاشق امدادگري بود و هنوز هم راهش ادامه دارد، گفت: «كوهسار عاشق خدمت به مردم بود. هميشه از اتفاقات پايگاه و كمك همكارانش به مردم مي‌گفت. غم از دست دادن او سخت است، اما دعا مي‌كنم همكارانش هميشه سالم و سلامت باشند و راهي كه كوهسار عاشقش بود را ادامه دهند.» همسر شهيد فاتحي اما خاطره‌هاي بسياري از مردمداري و خدمت‌رساني بي‌مزد و منت همسرش دارد. همسري كه او را الگوي پسر كوچكشان مي‌داند: «كوهسار براي مردم كار مي‌كرد. دوره‌هاي تخصصي هلال‌احمر و به‌ويژه دوره‌هاي بيمارستاني و درماني را گذرانده بود. بدون توقع و وقت و بي‌وقت براي رسيدگي به بيماراني كه در ميان همسايه‌ها مي‌شناختيم، مراجعه مي‌كرد و كارهاي اوليه درماني و پرستاري را بي‌منت برايشان انجام مي‌داد. وقتي خبر شهادتش آمد، همه همسايه‌ها و آشنايان يك سوال داشتند كه تنها سوال و خواسته من نيز هست. اين‌كه بدانم چرا بايد به چنين انسان فداكاري چنين بي‌رحمانه و ناجوانمردانه حمله شود.» دكتر پيوندي در پايان اين ديدار ضمن بيان اين نكته كه هلال‌احمر علت را از نهادهاي امنيتي مسئول پيگيري کرده و همواره كنار خانواده آن شهيد فداكار خواهد بود، به پاس سال‌ها خدمات صادقانه و تلاش بي‌وقفه شهيد كوهسار فاتحي براي فعاليت در طرح دادرس و آموزش به دانش‌آموزان مدارس كامياران به فرزند شهيد كوهسار فاتحي جام ويژه بشردوستي
 اهدا کرد.

 


تعداد بازدید :  869