شماره ۱۴۶۸ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
زنبیل

افزایش قیمت ۱۰ گروه خوراکی
مهر| خلاصه نتایج گزارش متوسط قیمت خُرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به پنجم مردادماه نشان می‌دهد  قیمت ۱۰ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و یک گروه کاهش داشته است. در هفته منتهی به پنجم مردادماه نرخ لبنیات ۰.۲درصد، تخم‌مرغ ۷.۶درصد، برنج ۰.۲درصد، میوه‌های تازه ۰.۳درصد، سبزی‌های تازه ۰.۹درصد، گوشت قرمز ۰.۱درصد،  گوشت مرغ ۵.۶درصد، قندوشکر ۰.۲درصد، چای ۰.۳‌درصد و روغن نباتی ۰.۷‌درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ حبوب ۰.۵‌درصد کاهش یافت. براین اساس قیمت خُرده‌فروشی لبنیات در هفته منتهی به پنجم مردادماه نسبت به هفته مشابه ‌سال قبل ۱۲.۵درصد، تخم‌مرغ ۳۳.۴درصد، برنج ۱۰.۱درصد، حبوب یک‌درصد، میوه‌های تازه ۶۱.۲درصد، سبزی‌های تازه ۲۰.۲درصد، گوشت قرمز ۲۵.۶درصد، گوشت مرغ ۶.۶درصد، قندوشکر ۱.۹درصد، چای ۱۹.۲‌درصد و روغن نباتی ۱۰.۵‌درصد رشد داشت.

تا هفته آینده موبایل نخرید
ایسنا| طی ماه‌های اخیر و با افزایش و نوسان نرخ ارز در بازار، قیمت کالاهای مختلف وارداتی نیز با افزایش روبه‌رو شد؛ به‌گونه‌ای که در این بازه زمانی شاهد افزایش قیمت بی‌رویه و کم‌سابقه‌ای در بازار تلفن‌همراه بوده‌ایم، البته با وجود انتشار لیست شرکت‌هایی که از دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشی موبایل استفاده کرده بودند و باید این کالا را با قیمت ارز دولتی در بازار عرضه می‌کردند، قیمت تلفن‌همراه کاهش پیدا نکرد و روزبه‌روز بیشتر شد. البته ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری و تلفن‌همراه می‌گوید: هم‌اکنون دیگر ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشی اختصاص پیدا نمی‌کند و بخشی از این نوسان قیمت به این دلیل است، به همین دلیل توصیه شده مردم فعلا گوشی تلفن‌همراه نخرند، چراکه در آینده نزدیک قیمت این کالا کاهش خواهد یافت. درحال حاضر حدود ۱۳۰‌هزار تلفن‌همراه که با ارز دولتی وارد شده و هم‌اکنون توقیف شده است، به‌ زودی رفع توقیف و در بازار با همان نرخ ارز دولتی عرضه می‌شود که همین موضوع سبب کاهش قیمت خواهد شد؛ بنابراین مردم بهتر است فعلا دست نگه دارند تا اوضاع بهتر شود.

افزایش غیرقانونی قیمت بستنی
ایسنا| در پی افزایش قیمت شیرخام و لبنیات، قیمت بستنی طی هفته‌های اخیر با افزایش ۲۰ تا ۳۰‌درصدی مواجه شد و کارخانه‌های تولیدکننده انواع بستنی با قیمت‌های جدید محصولات‌شان را روانه بازار و سوپرمارکت‌ها کردند، اما مشخص نیست که این افزایش قیمت با کدام مصوبه قانونی و برچه اساسی اعمال شده است. قیمت بستنی‌هایی که در گذشته ۵۰۰ و ۶۰۰ تومان بود، طی روزهای اخیر با قیمت ۱۰۰۰ تومانی در بازار عرضه شده و بستنی‌هایی که ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ قیمت داشتند، به ترتیب با نرخ ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ تومان عرضه شدند. همچنین افزایش قیمت برخی مدل‌های دیگر بستنی از ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان مشاهده می‌شود. بستنی‌های کیلویی نیز، از ۴۰۰۰ تومان به ۵۰۰۰ تومان تغییر قیمت داده و برخی بستنی‌های کیلویی ۸۰۰۰ تومانی نیز با قیمت ۱۰‌هزار تومان در بازار عرضه می‌شوند.

اختلاف ۲۰هزار تومانی نرخ گوشت از دامداری تا مغازه‌
مهر| احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور با بیان اینکه قیمت گوشت گوساله از درِ دامداری تا مراکز عرضه ۲۰هزار تومان تفاوت دارد، می‌گوید: «قیمت این نوع گوشت برای مصرف‌کننده نهایتا باید حدود ۴۳هزار تومان باشد. زمانی که گوساله کشتار می‌شود، قیمت آن به حدود ۳۰‌هزار تومان می‌رسد و باید نرخ آن برای مصرف‌کنندگان با  احتساب هزینه‌های جانبی نهایتا ۴۲ تا ۴۳هزار تومان باشد؛ اینکه درحال حاضر این نوع گوشت به قیمت بالای ۶۰هزار تومان به مردم عرضه می‌شود، دلیلش مشخص نیست.» رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور ادامه می‌دهد: «دستگاه‌های نظارتی باید نظارت و کنترل خود را در این زمینه افزایش دهند تا شاهد چنین تخلفاتی نباشیم، البته نزدیک‌بودن به عید قربان هم در افزایش قیمت گوشت تأثیر دارد.» مقدسی همچنین درباره ادامه خرید توافقی شیرخام از سوی دولت با وجود افزایش رسمی نرخ این کالا، اضافه کرد:  «خرید توافقی همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است، اگر شیرمازاد در بازار وجود داشته باشد، دولت همچنان خرید را ادامه خواهد داد .


تعداد بازدید :  233