شماره ۱۴۶۸ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
اول ایمنی،‌ دوم ایمنی و سوم ایمنی
چه کنیم که برق ما را نگیرد؟

شهروند| مگر به جایی برمی‌خورد که برای هر کاری، نخست به ایمنی آن توجه کنیم؟ بهتر است کمی به قضیه برق‌گرفتگی بیشتر توجه کنیم و آن را فقط برای آدم‌های توی فیلم‌ها و صفحات روزنامه ندانیم. در اینجا می‌خواهیم چند نکته را بیاوریم که خیلی ساده است اما گاهی به دلیل تنبلی و کم‌حوصلگی نادیده‌شان می‌گیریم و برق را مجبور می‌کنیم که جواب دندان‌شکنی به ما بدهد. اگر این موارد را بخوانید، متوجه سادگی‌شان می‌شوید.
هیچ وقت با دست خیس و پای برهنه به لوازم برقی دست نزنید. چون با خیس‌شدن بدن مقاومت الكتریكی آن هم كم می‌شود و عبور جریان الكتریكی شدیدتر و راحت‌تر انجام می‌شود. جریان برق همیشه از نزدیك‌ترین و ساده‌ترین راه به زمین منتقل می‌شود.
 هنگام عوض‌کردن لامپ، كلید، پریز یا تعمیر هر وسیله برقی نخست برق را از فیوز قطع كنید و بعد کارتان را ادامه دهید. دقت كنید که هنگام سیم‌كشی سیم فاز در مدار كلید برق قرار گرفته باشد تا با قطع برق از طریق كلید جریان فاز هم قطع شود. در غیر این صورت هر چند كه با بستن كلید برق و قطع‌شدن جریان نور امكان روشن‌شدن لامپ وجود ندارد اما تماس سیم فاز با بدن انسان و تكمیل مدار از طریق زمینی كه فرد روی آن ایستاده و نشسته و یا قرارگرفتن دست روی دستگاه یا دیوار برق او را می‌گیرد.
 به‌ طور كلی استفاده از لوازم برقی معمولی مثل سشوار و ماشین اصلاح در محیط‌هایی با درجه رطوبت بالا مثل حمام و توالت توصیه نمی‌شود. بهتر است موقع  ساختمان‌سازی هیچ انشعابی از برق روکار داخل این محیط‌ها کار گذاشته نشود و پریزی بیرون آن باشد که محیط نمناک ندارد. ضمنا در این محیط‌ها اصلا از بخاری‌ها یا اجاق‌های برقی معمولی استفاده نكنید.
 وقتی لامپ یا هر دستگاه برقی روشن است آن را تعمیر نکنید.
 هیچ وقت سیم برق را از زیر فرش یا موكت عبور ندهید؛ چون ممكن است در اثر رفت‌وآمد بیش از حد سیم آسیب ببیند و دیگر عایق نداشته نباشد.
 هنگام تمیزكردن دیوارها و لوازم برقی مواظب باشید كلیدها و پریزها خیس نشوند؛ چون آب رسانای خیلی خوبی برای برق است. در این صورت اول کلید اصلی كنتور را قطع کنید و بعد ازشست‌وشو و خشک‌کردن فیوز را وصل كنید.
 هنگام سوراخ‌كردن دیوار برای نصب ساعت یا تابلوها دقت کنید به مسیر سیم‌كشی برق صدمه نزنید.
 اگر پریزهای برق در ارتفاع پایینی از دیوار خانه‌تان قرار دارند، آنها را با درپوش‌های ایمنی ببندید.
 در صورتی كه در اطراف ساختمان شبكه برق عبور كرده، هنگام عوض یا تنظیم‌کردن آنتن تلویزیون در پشت بام یا بالكن مواظب باشید.
 سیم‌های وسایل برقی به‌خصوص آنهایی که زیاد جابه‌جا می‌شوند مثل اتو، پلوپز و رادیو را هر چند وقت یك بار بازرسی كنید که اگر خراب است، باید تعویض شوند.
 هیچ نوع اسباب‌بازی برای كودكان نباید با برق کار کند؛ مثل استفاده از آداپتورها که گاهی برای بچه‌های کم‌سن‌وسال خطرآفرین است.
 سعی کنید موقع كار با وسایل برقی تخته خشك یا صفحه لاستیكی ضخیم زیر پایتان باشد.
 پریزهای برق و تلفن را طوری انتخاب كنید كه از یكدیگر مشخص باشند تا دوشاخه وسایل برقی و تلفن را اشتباه به پریز نزنید.


تعداد بازدید :  399