شماره ۱۴۶۸ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
3 مجموعه ‌شعر پرفروش


شعر زندگی است؛ در امید و ناامیدی همراه و پناه ما ایرانیان می‌شود و به واژه‌هایش دل می‌بندیم. این روزها، مجموعه‌های شعر فروش خوبی ندارد و مردم معمولا با پیگیری صفحه شاعر مورد علاقه خود پیش می‌روند. با همه اینها اما نسخه کاغذی لطف دیگری دارد؛ اینکه مثلا با مداد کنار یک شعر علامتی بزنیم و دور سطری دیگر خط بکشیم! ما در ادامه سه کتاب شعر پرفروش را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند سلایق مختلف را جذب کند و راضی نگه دارد: «اسکارلت دهه شصت» اثر سجاد افشاریان؛ «سیب هوس» اثر امید صباغ‌نو و «دلهره‌ی مدام گریختن» اثر سابیر هاکا.

«اسکارلت دهه شصت»؛ سجاد افشاریان
مجموعه‌ای است شامل پنجاه و چهار شعر که به همت نشر چشمه به بازار کتاب عرضه شده و با اینکه نخستین مجموعه شعر افشاریان است به دلیل استقبال کم‌نظیر در فهرست پر‌فروش‌ترین‌های مجموعه کتاب‌های جهان تازه شعر قرار گرفته است. این کتاب 104 صفحه‌ای 10هزار تومان قیمت دارد. در این مجموعه می‌خوانیم: «فقط می‌خواهم معجزه‌ام/شادي چشم‌هايت باشد/من پيامبر لبخندم/ خدا كند كه با خدا به نتيجه برسيم.»

«سیب هوس»؛ امید صباغ‌نو
مجموعه شعر «سیب هوس» گزیده‌ای از غزل‌های صباغ‌نو است که در انتشارات نیماژ منتشر شده است. در این کتاب ۱۳ غزل چاپ نشده، در کنار ۷۲ غزل انتخابی از ۷ مجموعه غزل منتشرشده بین سال‌های ۸۸ تا ۹۶ قرار گرفته است. بخش زیادی از این غزل‌ها برای چاپ در این گزیده ویرایش و تغییر پیدا کرده‌ است. بیشتر غزل‌های این مجموعه عاشقانه‌ است، اما تعدادی از غزل‌های آیینی و اجتماعی هم در آن چاپ شده است. غزل «سیب هوس» با صدای امیر عظیمی منتشر شده است. امید صباغ‌نو تا به‌حال مجموعه‌های شعری مثل مجموعه غزل «می‌میرم اگر روی دلم پا بگذاری»، مجموعه غزل «تاریخ بی حضور تو یعنی دروغ محض!» و مجموعه غزل «خودزنی» را منتشر کرده است. این یکی از شعرهای امید صباغ‌نو در «سیب هوس» است:
به فکر معجزه‌ای تازه بودم و ناگاه
خدا گرفت به دست تو امتحان مرا!
نه تو خلیل خدایی، نه من چو اسماعیل
بگیر خنجر و در دم بگیر جان مرا!
چه روزگار غریبی‌ست، بعد رفتن تو
بغل گرفته غمی کهنه آسمان مرا
تو را به حرمت عشقت قسم، بیا برگرد
بیا و تلخ‌تر از این نکن دهان مرا…

«دلهره‌ی مدام گریختن»؛ سابیر هاکا
این مجموعه 7هزارتومان است و 64صفحه دارد: «از من نخواه كه دوستت نداشته باشم/عشق اگر بميرد/زندگي بال‌هايش را مي‌گشايد و/ مي‌پرد/چنان پرنده‌اي كه ناگهان بهراسد... .» در بخشی از مقدمه «دلهره‌ی مدام گریختن» با عنوان «زنده‌ام اما کمی دور از زندگی» آمده است: «از خودم می‌پرسم چه کسی هستم، آیا همانی هستم که می‌خواستم باشم؟ همه‌ دردهای گذشته را به یکباره در خود احساس می‌کنم. مرد میانسالی که احساس می‌کنم خیلی دیرتر از آن‌چه که در ذهنم است به دنیا آمده‌ام و همین کافی است که اعتراف کنم من به درد زندگی در اجتماع نمی‌خورم، احساسم می‌گوید بهتر است تا زمانی که قرار است بمیرم یا از این مصیبت رهایی پیدا کنم که بعید می‌دانم، تنها باشم... .» سابیر هاکا متولد اول خرداد 1365 است. او اصالتی کرمانشاهی دارد و ساکن تهران است. شمار زیادی از اشعار هاکا به زندگی کارگران می‌پردازد و عده‌ای نیز به همین دلیل او را شاعر کارگران نامیده‌اند.


تعداد بازدید :  388