شماره ۱۴۶۸ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
4 خانه تاریخی که باید دید

هفته پیش خانه تاریخی حاج‌حسین ملک در بازار بین‌الحرمین تهران پس از 22سال به ‌مدت یک هفته به روی گردشگران باز شد تا‌ ارزش‌های معماری و تاریخی این خانه قاجاری بار دیگر احیا شود. قرار است خانه‌ 147ساله حاج‌حسین ملک که خود سال1250 شمسی در آن متولد شد، با مرمت اصولی احیا شود. خانه حاج‌حسین ملک در اوایل به سلطنت رسیدن ناصرالدین‌شاه قاجار در محله بازار تهران بنا شد. این خانه بعدها و در عصر پهلوی دارای الحاقات شد. خانه ملک 2500مترمربع مساحت دارد و دارای دو بخش اندرونی در شرق و بیرونی در غرب بناست. در ابتدای دهه1340 خورشیدی بخش اندرونی خانه ملک تخریب و به‌جای آن ساختمان کتابخانه ملک در 3طبقه ساخته شد. شاه‌نشین عمارت قاجاری خانه ملک دارای یک اتاق است که به آن اتاق مخمل می‌گویند. این بازه یک هفته‌ای خیلی‌ها را مجاب کرد تا به دیدن خانه حاج‌حسین بروند و از زیبایی‌هایش لذت ببرند. اما در تهران خانه‌های تاریخی زیادی هست که می‌توانند شما را با معماری‌های سحرانگیزشان غافلگیر کنند. ما در ادامه از 4 خانه تاریخی در تهران گفته‌ایم که نباید فرصت دیدن آنها را از دست داد: 

عمارت مشیرالدوله
این عمارت از خانه‌های تاریخی تهران است که در خیابان منوچهری خیابان لاله‌زار نو، خیابان پیرنیا، شماره 9 قرار دارد. عمارت مشیرالدوله درواقع منزل مسکونی حسن پیرنیا ملقب به مشیرالدوله بوده که با یک شیوه تلفیقی از معماری ایرانی و فرنگی در دوران قاجاریه بنا شد. این عمارت در دو طبقه و یک زیرزمین بنا شده و دارای حیاط فراخی است. سفره‌خانه، چایخانه (شربت‌خانه)، کتابخانه قدیمی مرحوم مشیرالدوله، اتاق نشیمن مرحوم داوود پیرنیا، چند اتاق استراحت و یک انبار بزرگ، بخش‌های تشکیل‌دهنده این عمارت است.

عمارت باغ فردوس
 قدمت این بنا به دوران قاجار بازمی‌گردد. یکی از ویژگی‌های اصلی معماری عمارت باغ فردوس که به آن زیبایی فراوانی بخشیده، استفاده از تکنیک گچ‌بری است. در گچ‌بری جاهای مختلف این خانه از مهارت‌های گچ‌بران متعددی استفاده شده، به‌طوری که اختلاف سبک‌های گچ‌بری ناشی از افراد متفاوت در معماری این خانه معاصر به وضوح قابل مشاهده است. مساحت باغ 20‌هزار مترمربع و عمارت آن در سه طبقه و زیرزمین با زیربنای 1000 مترمربع بنا نهاده شده است. شیب زمین آن از شمال‌غربی به جنوب‌شرقی است.

عمارت مسعودیه
بنای تاریخی مسعودیه یکی دیگر از خانه‌های مشهور تهران است که در منطقه‌ بهارستان قرار دارد. این خانه در زمان قاجار بنا نهاده شده و  سال 77 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آنچنان که در تاریخ این خانه آمده، این بنا به دستور مسعود میرزا یکی از فرزندان ناصرالدین‌شاه ساخته شده و به همین دلیل به بنای مسعودیه مشهور شده است. مساحت این خانه 15600مترمربع است که از عمارت‌های مختلفی به نام عمارت دیوان‌خانه، عمارت سفره‌خانه، حیاط سیدجوادی، عمارت سیدجوادی، حیاط مشیری، عمارت مشیرالدوله و بخش‌های دیگر ساخته شده است.

خانه مقدم
موزه مقدم یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از زمان قاجار است که از نظر تاریخچه، معماری و اشیایی که در آن نگهداری می‌شوند، ارزش بسیار بالایی دارد. موزه مقدم دانشگاه تهران یا به عبارتی خانه مقدم ازجمله خانه‌های مجلل دوران قاجار، متعلق به یکی از درباریان آن دوران به نام محمدتقی‌خان احتساب‌الملک، است. احتساب‌الملک دارای دو پسر به نام‌های حسن و محسن بود که برای ادامه تحصیل به اروپا رفتند. برادر کوچکتر، محسن پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشت و به همراه همسر فرانسوی خود «سُلما» در خانه پدری ساکن شدند.


تعداد بازدید :  692