شماره ۱۴۶۸ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
بمب‌های پرنده بالای سر مادورو
رئیس‌جمهوری ونزوئلا روز گذشته از یک سوء‌قصد جان سالم به در برد

پهپاد‌های بمب‌گذاری‌شده روز گذشته با پرواز به سوی مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، قصد جانش را کرده بود. رئیس‌جمهوری ونزوئلا درحال سخنرانی در یک مراسم رژه نظامی بود، پهپادهای حامل مواد منفجره در نزدیکی محل برگزاری این مراسم منفجر شدند. خورخه رودریگز، وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا این رویداد را تلاش برای حمله به رئیس‌جمهوری این کشور قلمداد کرد و گفت که مادورو و سایر اعضای دولت در جریان این حمله آسیبی ندیده‌اند. به گفته این مقام ونزوئلایی، در پی انفجار این پهپادها، هفت سرباز زخمی شدند.
مادورو با فاصله کوتاهی بعد از این اتفاق با متهم‌کردن کلمبیا و راست‌های افراطی و به دست‌داشتن در سوءقصد ناکام علیه وی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست به وی در مبارزه با این گروه‌های تروریستی کمک کند! مادورو درخصوص این حادثه گفت، یک شیء پرنده در روبه‌روی او منفجر شده است. مادورو گفت: من فکر کردم که این ناشی از آتش‌بازی است و در عرض چندصدم ثانیه یک انفجار دوم در سمت راست من اتفاق افتاد. بعد از آن دیدید که مردم شروع به فرار کردند، چون موج انفجار را احساس کردند. او گفت: من تردیدی ندارم که همه چیز نشان‌دهنده دست‌داشتن راست‌های افراطی ونزوئلا در ائتلاف با راست‌های افراطی کلمبیاست و شخص خوزه مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا پشت این حمله بوده است. مادورو همچنین مدعی شد: نخستین نتایج تحقیقات نشان می‌دهند تعدادی از کسانی که برای انجام‌شدن این حمله پول پرداخت کرده‌اند، در فلوریدای آمریکا ساکن هستند و از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا خواست به دستگیری این عوامل کمک کند. او وعده داد که این حمله او را مصمم‌تر از قبل به منظور ادامه راه «بازیابی، رشد و موفقیت اقتصادی» خواهد کرد و این موجب «متحول‌شدن» اقتصاد ونزوئلا خواهد شد.
این درحالی است که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده؛ چند آتش‌نشان در محل این حادثه روایت دولت ونزوئلا را رد کرده‌اند. سه آتش‌نشان به آسوشیتدپرس بدون فاش‌کردن نامشان گفتند که انفجار در واقع ناشی از ترکیدن یک مخزن گاز در یک آپارتمان بوده است و دود این انفجار از پنجره یک ساختمان در محل این حادثه قابل مشاهده بود.
همچنین آنتونی دانکوئین، یک دستیار نظامی سابق دولت ونزوئلا نیز در مصاحبه‌ای این انفجار را ناشی از مخزن گاز دانسته و تأکید کرد که محل حضور رئیس‌جمهوری ونزوئلا از قبل از سخنرانی وی به‌عنوان یک منطقه پرواز ممنوع اعلام می‌شود و پهپادهایی که در نزدیکی تریبون سخنرانی وی مشاهده شدند، توسط مقام‌های دولت ونزوئلا هدایت می‌شدند. درعین حال یک جنبش مخفی موسوم به «سربازان فلانل» روز گذشته مسئولیت این سوءقصد را به عهده گرفته است. این گروه در توییتر خود نوشت: این عملیات از طریق به پرواز درآوردن دو پهپادی که در آنها ماده منفجره C4 کارگذاری شده بود، به سمت تریبون سخنرانی رئیس‌جمهوری ونزوئلا به اجرا درآمد، تک‌تیراندازهای گارد تشریفات این پهپادها را قبل از آنکه به هدف برسند، هدف گرفتند. درحال حاضر آنها آسیب‌پذیر هستند و هدف عملی نشد اما عملی‌شدن آن نیاز به زمان دارد. جنبش سربازان فلانل آن‌طور که گزارش شده، در ‌سال 2014 تأسیس شده و با اسکار پرز، یک مقام ارشد سابق پلیس ونزوئلا که در ماه ژوئن 2017 با بالگرد به ساختمان‌های دولتی در شهر کاراکس حمله کرد،‌ مرتبط است. ماه ژانویه گذشته گزارش شد که او به دست نیروهای امنیتی ونزوئلا کشته شده است. همچنین به دنبال اتهامی که مادورو به رئیس‌جمهوری کلمبیا وارد کرد، وزیر امور خارجه کلمبیا دست‌داشتن سانتوس در این سوءقصد را رد کرد.


تعداد بازدید :  119