شماره ۱۴۶۸ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
چه کسانی در استون‌هنج دفن شده‌اند؟

سی‌ان‌ان| استون‌هنج، به‌عنوان یکی از مشهورترین آثار تاریخی، با وجود قرن‌ها مطالعه، هنوز دارای اسرار بسیاری است. حالا برای نخستین‌بار در تحقیقی جدید، پرده از روی افرادی برداشته می‌شود که در استون‌هنج دفن شده‌اند. نتیجه این تحقیق، روز سه‌شنبه در مجله «ژورنال ساینتیفیک ریپورتز» منتشر شد.
اکثر تحقیقات قبلی حول این موضوع بود که استون‌هنج چرا و چگونه ساخته شده است؛ اما از این موضوع که چه کسانی آن را ساخته‌اند و چه کسانی در زیر آن دفن شده‌اند، صحبتی به میان نمی‌آمد.
اما مطالعه افرادی که در آن‌جا دفن شده‌اند، کار ساده‌ای نیست؛ به اضافه اینکه این مکان 3هزار‌سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده و در اوایل ساخت آن، آن‌جا به‌عنوان قبرستان استفاده می‌شد. خوشبختانه، «کریستوف اسنوک»، دارای مدرک پست‌ دکتری در دانشگاه ریج در بروکسل، باستان‌شناسی و مهندسی شیمی را با هم تلفیق کرده و باعث پیشرفت‌هایی در تجزیه و تحلیل موضوعات باستان‌شناسی شده است.
نتیجه تحقیقات او این بود که 40‌درصد مردمی که در استون‌هنج به خاک سپرده شده‌اند، احتمالا از غرب ولز آمده بودند و احتمالا به انتقال سنگ‌ها و ساخت استون‌هنج کمک می‌کرده‌اند. نتایج تجزیه و تحلیل استخوان‌ها نشان می‌دهد که آنها در 10‌سال آخر زندگی‌شان، در استون‌هنج و نواحی اطراف آن زندگی نکرده بودند و اصالتا اهل منطقه‌ای به نام «ویسکس» بوده‌اند. پروفسور اسنوک در ایمیلی نوشت: «نتایج کار ما، نخستین تحقیقی است که مستقیما روی منشأ افرادی که در استون‌هنج دفن شده‌اند، انجام شده است.» وقتی اسنوک درحال انجام تحقیقات خود در دانشکده باستان‌شناسی دانشگاه آکسفورد بود، متوجه شد که می‌توان از استخوان‌های سوزانده شده نیز اطلاعات حیاتی را استخراج کرد. او می‌گوید: «هدف تحقیق من این بود که چه اطلاعاتی را می‌توان از بقایای سوخته‌شده استخوان‌ها به دست آورد. من متوجه شدم که برخی اطلاعات جغرافیایی هنوز در داخل استخوان‌ها باقی مانده است و به این ترتیب می‌توانیم سراغ بقایای انسانی باقیمانده در استون‌هنج برویم و این تحقیقات هیجان‌انگیز را انجام دهیم.»
اسنوک و همکارانش از تکنیکی به اسم «آنالیز ایزوتوپ استرانتیوم» استفاده کردند. عنصر شیمیایی استرانتیوم یک فلز قلیایی است که 7برابر از کربن سنگین‌تر است. آنالیز این عنصر می‌تواند نشان دهد که یک‌نفر در طول یک‌دهه آخر زندگی خود چه نوع غذاهایی را خورده است. به این ترتیب، می‌توان تعیین کرد که آیا این غذاها، غذاهای معمول و غالب آن منطقه بوده است یا نه.


تعداد بازدید :  320