شماره ۱۴۶۸ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
پیگیری‌های «شهروند» درباره تبلیغات بدون مجوز نتیجه داد
فدراسیون از بانک آینده شکایت می‌کند

شهروند| این روزها که مردم به واسطه سریال‌ها و برنامه‌های جدید و متنوع موجود بیشتر از قبل تلویزیون می‌بینند، سوژه‌ها و نکات زیادی به ذهن هر بیننده‌ای می‌رسد که هرکدام می‌تواند یک جنجال بزرگ به پا کند! گاهی ممکن است سکانس‌های عجیب یک سریال بهانه‌ای برای انتقاد شود و گاهی هم پخش یک تیزر تبلیغاتی می‌تواند بلوایی بزرگ به پا کند، درست مثل کاری که بانک آینده با تیم‌ملی فوتبال انجام داده و صدای اعتراض فدراسیون‌نشینان را بلند کرده است.
سوءاستفاده از تیم‌ملی فوتبال
به واسطه حضور تیم‌ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی و توجه تمام مردم ایران به عملکرد شاگردان کارلوس کی‌روش در این رقابت‌ها البته در ماه‌های اخیر تا دلتان بخواهد از برند تیم‌ملی و این میزان توجه از سوی شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی سوءاستفاده شده است. به‌طور مثال، طرح مشابه لباس آدیداس تیم‌ملی را در بازار آزاد بدون داشتن مجوز فدراسیون فوتبال تولید و پخش کردند و پولی هنگفت به جیب زدند و به این ترتیب پروژه فروش لباس‌های اروجینال آدیداس به مردم با شکستی دو‌میلیون یورویی در ساده‌ترین حالت همراه شد. بسیاری از کافه‌ها و سینما‌ها نیز با استفاده از موقعیت حضور ایران در جام‌جهانی اقدام به پخش مسابقات فوتبال با درآمدی قابل توجه کردند و یک ریال هم به فدراسیون نرسید.
ماجرای تیزرهای بانک‌ آینده
در تازه‌ترین اتفاق در رابطه با این موضوع اما چند وقتی می‌شود که بانک آینده در تبلیغات تلویزیونی خود که از شبکه‌های مختلف صداوسیما هم پخش می‌شود‌، برای جذب سرمایه‌گذار و دعوت‌کردن مردم به اعتماد به این بانک،‌ از تصاویر بازیکنان تیم‌ملی و مسابقات ایران در جام‌جهانی 2018 روسیه استفاده می‌کند که این اتفاق بدون اطلاع مدیران فدراسیون فوتبال صورت گرفته و عملا استفاده ابزاری از تیم‌ملی برای جذب مشتری است و طبق قوانین باید این اتفاق با مجوز فدراسیون و پرداخت پول اتفاق می‌افتاد. جالب اینجاست که چندماه قبل از حضور تیم‌ملی در جام‌جهانی هم مدیران فدراسیون فوتبال در اطلاعیه‌ای رسمی که در سایت این مجموعه هم منتشر شد، به تمامی شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی اعلام کرده‌ بودند؛ هرگونه استفاده تبلیغاتی از برند فدراسیون فوتبال و تیم‌ملی قبل و بعد از جام‌جهانی بدون داشتن مجوز از این مجموعه تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. فدراسیون فوتبال در این اطلاعیه رسمی حتی اعلام کرده بود؛ اگر رسانه‌ها اقدام به پوشش این تبلیغات غیرقانونی داشته باشند باید در دادگاه جوابگوی این کار خود باشند.
واکنش فدراسیون
حالا هم با پیگیری‌های روزنامه شهروند مشخص شد که بانک آینده بدون گرفتن مجوز از فدراسیون فوتبال اقدام به استفاده از تصاویر تیم‌ملی در تیزرهای تبلیغاتی خود داشته است. سیدامیرمهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با «شهروند» از هرگونه مکاتبه از سوی بانک آینده با فدراسیون برای استفاده تبلیغاتی از تیم‌ملی اظهار بی‌اطلاعی و تأکید کرد این موضوع را پیگیری خواهند کرد. صفی‌الله فغان‌پور مسئول حقوقی فدراسیون نیز در صحبت کوتاهی که با روزنامه شهروند داشت، گفت: «ما از شما می‌شنویم که بانک آینده برای تیزرهای تبلیغاتی خود از تیم‌ملی استفاده کرده است. هیچ مجوزی از سوی فدراسیون فوتبال به این بانک برای چنین کاری صادر نشده است. ما از همین حالا نامه‌نگاری و مکاتبات لازم در رابطه با این پرونده را دنبال می‌کنیم و اگر شرکت فناپ اسپانسر فدراسیون فوتبال و تیم‌ملی چنین مجوزی به بانک آینده نداشته باشد که احتمالا هم نداده است،‌ از این بانک به مراجع قضائی شکایت خواهیم کرد و آنها باید به فدراسیون فوتبال خسارت پرداخت کنند.»


تعداد بازدید :  1140