شماره ۱۴۶۸ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
کمی بیشتر درباره هواپیماهای کوتاه‌برد ایتالیایی- فرانسوی
ATR خطر یا نجات؟!

شهروند| پنج فروند هواپیمای ATR دیگر در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. حالا در مجموع 13 فروند هواپیما از 20 فروند هواپیمای ATR قراردادمان را تحویل گرفته‌ایم و تحویل 7 فروند باقیمانده در‌هاله‌ای از ابهام است. گرچه تحویل ATRها از نظر مدیران صنعت هوایی اتفاق مهمی است، اما خاطره سقوط هواپیمای یاسوج نگاه بسیاری از مردم را به هواپیماهای ایتالیایی-فرانسوی تغییر داد.
چیزی بیشتر از 90‌درصد فرودگاه‌های ایران غیراقتصادی است و حدود 70 تا 80‌درصد پروازهای کشور تنها در 14 فرودگاه اتفاق می‌افتد. نبود هواپیماهای کوتاه‌برد و مناسب فرودگاه‌های کوچک باعث شده هزینه‌های سنگین ایجاد فرودگاه در شهرستان‌ها به هرز برود. بنا به گفته رحمت‌اله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کوچک، یک رفتار معمول و پیش‌پاافتاده صنعت هوایی جهان در ایران از 50‌سال پیش وجود ندارد و آن انتخاب هواپیماهای مناسب با اقلیم ایران و شرایط فرودگاه‌های کشور است. همین موضوع موجب شده ایران در سال‌های گذشته تا توانسته هواپیماهای بزرگ و پهن‌پیکری خریداری کند که برای فرودگاه‌های کوچک و پرواز به شهرستان‌ها مناسب نیست و چون فرودگاه یکی از زیرساخت‌های توسعه مناطق کوچک است، این فرودگاه‌ها در شهرهای کوچک ناکارآمد شده است. حالا هواپیماهای ATR  که جزو بهترین هواپیماهای زیر 100 نفر جهان است، در جریان اجرای برجام مورد توجه قرار گرفت و قرارداد خرید 20 فروند آن به امضا رسید. گرچه بسیاری از ایرلاین‌های کشور توان مالی خرید این هواپیماها را نداشتند، اما دولت با تسهیلاتی که از صندوق توسعه ملی در اختیار ایرلاین‌ها گذاشت، تلاش کرد این ضعف صنعت هوایی را تا حدی برطرف کند. با این حال ATR کهنه 25 ساله و سقوط آن در ذهن ایرانی‌ها خاطره بدی به جا گذاشت. فارغ از علل سانحه هوایی یاسوج باید گفت ATR‌ها جزو بهترین و پیشرفته‌ترین هواپیماهای کوتاه‌برد جهان هستند و درست در شرایطی که می‌رفت تا صنعت هوایی ایران یک اتفاق تاریخی را تجربه کند، تحریم‌ها دوباره برگشت و ایرانی‌ها نتوانستند به حد کافی ناوگان هوایی‌شان را نوسازی کنند. گرچه فرزانه شرفبافی، مدیرعامل هواپیمایی هما می‌گوید همین پنج فروند هواپیمایی که در شرایط برگشت تحریم‌ها تحویل گرفته‌اند با رایزنی گسترده سفرای ایران، ایتالیا و فرانسه به مهرآباد رسیده است. او معتقد است شاید هنوز هم بشود با فرانسوی‌ها مذاکره کرد که به برجام پایبند بوده و بقیه ATR‌ها را تحویل بگیرند. علاوه بر این عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی هم خبر داد که 5‌میلیون یورو قطعه هواپیما به کشور وارد کرده‌اند تا در شرایط تحریم بتوانند بخشی از مشکلات صنعت هوایی را رفع کنند و این نهایت تلاشی است که می‌شد برای صنعت هوایی نیمه‌جان ایران در همان فرصت کوتاه رفع تحریم‌های آمریکا انجام داد.


تعداد بازدید :  259