شماره ۱۴۶۹ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ مرداد
صفحه را ببند
بزرگترین جزایر جهان کدامند؟
خشکی‌های تاریخ‌ساز

تعریف ساده «جزیره» این است: تکه‌ای از خشکی که گرداگرد آن را آب فرا گرفته باشد. اما خب، به این سادگی‌ها هم نیست! در این مطلب قصد داریم بزرگترین جزایر جهان را به شما معرفی کنیم. جزایری که برخی‌شان را در قامت کشورهایی تاریخ ساز و صاحب تمدن می‌شناسیم.
 گرین ‌لند
بزرگترین جزیره جهان بین دو اقیانوس منجمد شمالی و اطلس قرار گرفته است. به لحاظ فرهنگی و سیاسی این جزیره متعلق به دانمارک و نروژ است. از مساحت
2 میلیون و 175 هزار کیلومترمربعی این جزیره، سه چهارم آن با یخ پوشیده شده است. گرین لند با جمعیت برابر ۵۶۴۸۰ نفر، به عنوان کم‌جمعیت‌ترین منطقه دنیا معرفی شده است.
 گینه نو
این جزیره در قدیم با نام ایریان شناخته می‌شد. جزیره‌ای با مساحت 768 هزار کیلومتر مربع که شامل اندونزی و پاپوآ گینه نو می‌شود. شکل این جزیره شبیه به یک پرنده است، از این رو دو جناح آن را با نام‌های سر پرنده و دم پرنده هم می‌شناسند. جمعیت این منطقه در سال ۲۰۱۴، یازده میلیون نفر اعلام شده است.
 بورنئو
بورنئو بین آب‌های جنوب شرقی آسیا و اندونزی واقع شده است. مساحت بورنئو 743 هزار کیلومتر مربع است که ۷۳ درصد آن در بخش اندونزیایی، ۲۶ درصد در بخش مالزیایی و یک درصد هم در بخش بورونئی تقسیم‌بندی می‌شود.
 ماداگاسکار
جمهوری ماداگاسکار کشوری در اقیانوس هند است که با مساحتی برابر 587 هزار کیلومترمربع چهارمین جزیره بزرگ دنیا به شمار می‌رود. ۹۰ درصد از حیواناتی که در این جزیره زندگی می‌کنند در هیچ کجای دیگر دنیا دیده نمی‌شوند.
 بافین
بافین با مساحتی برابر 507 هزار کیلومترمربع بزرگترین جزیره کانادا و بخشی از استان نوناووت است. نام بافین به خاطر نام ویلیام بافین سیاح انگلیسی انتخاب شده است. بافین به غیر از چند منطقه کوچک ساحلی از جمله ایکالویت در امتداد خلیج فروبیشر، جزیره‌ای غیر مسکونی به شمار می‌رود.
 سوماترا
سوماترا با 470 هزار کیلومتر مربع مساحت، بزرگترین جزیره‌ای است که به طور کامل در اندونزی قرار گرفته است. ستون فقرات این جزیره کوه‌های بوکیت باریسان هستند که تعدادی کوه آتشفشان فعال هم دارند.
 هونشو
هونشو بزرگترین و پرجمعیت‌ترین جزیره ژاپن است. مساحت هونشو 227 هزار کیلومتر مربع است و در سرشماری سال ۲۰۰۵ جمعیت آن ۱۰۳ میلیون نفر اعلام شد. هونشو از طریق تونل و پل به سه جزیره اصلی دیگر متصل می‌شود.
 ویکتوریا
جزیره ویکتوریا در مجمع‌الجزایر قطبی کانادا واقع شده و مساحت آن برابر 217 هزار کیلومترمربع است. این جزیره نام خود را از نام ملکه ویکتوریا گرفته است.
 بریتانیا
بریتانیا بزرگترین جزیره قاره اروپاست که در بخش شمالی اقیانوس اطلس واقع شده است. مساحت این جزیره 244 هزار کیلومترمربع است و جمعیتی برابر با 62 میلیون نفر دارد.
 الزمیر
جزیره الزمیر بخشی از استان نوناووت کانادا است و در فهرست بزرگترین‌های جهان با مساحتی برابر 196 هزار کیلومترمربع رتبه دهم را دارد. الزمیر پوشیده از کوه است و از این نظر یک جزیره کوهستانی محسوب می‌شود.


تعداد بازدید :  310