شرکت چینی علیبابا در جدیدترین ابتکار خود، گام دیگری بهسوی تحول سرویسهای خدماتی و گسترش علم رباتیک و هوش مصنوعی در تجارت برداشته است. این شرکت برای افزایش کارایی و کاهش هزینههای مربوط به کارگران، رباتهایی به اندازه مایکرویو را جایگزین پیشخدمتهای انسان کرده است که روی یک ریل، در اطراف رستوران میچرخند. در این رستورانها رباتی کوچک جلوی میز مشتری میآید و ضمن خوشامدگویی، ابراز امیدواری میکند که مشتری از غذا لذت ببرد.
کائو هایتو ، مدیر تولید علیبابا و مخترع مفهوم این طرح گفت: در شانگهای، دستمزد هر پیشخدمت 1500 دلار در ماه است و به دو شیفت کاری نیاز داریم که به معنای پرداخت دو برابر این مبلغ است اما با این طرح رباتیک، نیازی به پیشخدمت یا دو شیفت کاری نخواهیم داشت. هایتو افزود: افتتاح رستوران رباتیک به کاهش قیمت غذا نیز کمک میکند. در حال حاضر، قیمت یک غذای معمولی حدود 300 تا 400 یوان است، اما این هزینه در رستوران رباتیک به 100 یوان کاهش مییابد.
این رستورانهای رباتیک به فروشگاههای زنجیرهای شرکت علیبابا موسوم به هما مرتبطند. در این فروشگاههای نیمهخودکار همه سرویسها الکترونیکی است و کاربر هزینه خریدهای خود را از طریق اپلیکیشن پرداخت میکند و کالاهای خریداریشده به خانه خریدار ارسال میشود. در حال حاضر علیبابا 57 فروشگاه در 13 شهر چین دارد که قرار است نهایتا همه آنها به رستوران رباتیک مجهز شوند. با طرح رستورانهای رباتیک در چین و ادغام هوش مصنوعی و تجارت، بهزودی شاهد گسترش جایگزینی ربات بهجای پیشخدمتها خواهیم بود.