شماره ۱۴۶۹ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ مرداد
صفحه را ببند
آیا با ریزش قیمت خودرو، زمان خرید فرا رسیده است؟
خودرو گران‌تر نمی‌شود

شهروند| قیمت خودرو هم ریخت. حالا با رونمایی از بسته ارزی دولت نه تنها بازار طلا و ارز از تب و تاب افتاد که قیمت  برخی از خودروهای داخلی تا 2 میلیون تومان ارزان شده است، اما آیا زمان خریدن خودرو فرا رسیده است یا دوباره دست نگه داریم؟ کارشناسان خودرو در این‌باره می‌گویند به‌طور دقیق نمی‌توان گفت قیمت خودرو کاهشی می‌شود یا افزایشی، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که قیمت‌ها بیشتر از این بالا نمی‌رود، زیرا بازار در حال حاضر خودرو را با قیمت ارز آزاد می‌فروشد و بازار راکد شده است. بنابراین به نظر نمی‌رسد قیمت‌ها بیشتر از این افزایش داشته باشد.
 خودرو به قیمت 4 ماه پیش برنمی‌گردد
با  رونمایی از بسته ارزی دولتی، قیمت سکه و دلار رو به کاهش رفت به‌طوری که قیمت سکه به زیر 3.5 میلیون تومان و قیمت دلار به کانال 9 هزار تومان رسید. این موضوع در حالی اتفاق افتاد که بورس روندی متفاوت داشت و رشد عجیب و غریبی را تجربه کرد. در بازار خودرو هم قیمت برخی از خودروها تا 2 میلیون تومان ارزان شد.
فربد زاوه، کارشناس خودرو درباره پیش‌بینی‌اش از بازار خودرو به «شهروند» می‌گوید: هنوز فهرست کالاهای مشمول ارز دولتی به‌درستی مشخص نیست و از دیشب تا به حال کاغذ جزو کالاهای اساسی محسوب شده  است و احتمال دارد که قطعات خودرو هم جزو کالاهای اساسی
 قرار بگیرد.
او ادامه می‌دهد: اگر دولت همان‌طور که در نرخ ارز ملاک را عرضه و تقاضا گرفته است، چنین اقدامی را برای خودرو انجام دهد، قیمت مصرف‌کننده تعدیل منفی می‌شود و از طرف دیگر تعدیل کارخانه مثبت می‌شود. این موضوع باعث از بین رفتن حاشیه بازار و انگیزه دلالان می‌شود. این کارشناس بازار خودرو با اشاره به طی سیر صعودی قیمت خودرو در ماه‌های اخیر در این زمینه یادآور شد: اگر همچون بازار ارز، قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش پیدا کند و قیمت خودرو در کارخانه بالا رود، تفاوت قیمت بازار آزاد و کارخانه کم می‌شود و انگیزه دلالی از بین می‌رود. این موضوع می‌تواند به کاهش قیمت خودرو منجر شود، اما اینکه گمان کنیم قیمت خودرو به 4 ماه گذشته بازمی‌گردد، امری بعید است.
توقف معاملات خودروهای خارجی
وضعیت خرید و فروش خودروی خارجی در بازار بدتر از داخلی‌هاست و خبرها حاکی از آن است که معامله خودروی خارجی متوقف شده است.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ و فروشندگان خودرو، گفت: اگرچه واردات خودرو به کشور متوقف شده، اما تقاضا برای خرید خودروی خارجی به دلیل گرانی تقریبا به صفر رسیده است. او در مورد تقاضا برای خودروهای خارجی در بازار به فارس گفت: بعد از اینکه نهادهای نظارتی، بازرسی‌ها را تشدید کردند، قیمت خودروهای خارجی نسبت به یک ماه گذشته کاهش یافت. رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو اظهار کرد: به عنوان مثال، قیمت خودروی سانتافه حدود یک ماه پیش به  600 میلیون تومان رسیده بود، اما با کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر قیمت این خودرو اکنون به حدود 480 تا 500 میلیون تومان کاهش یافته است. حال آنکه قیمت خودرو سانتافه سال گذشته حدود 220 میلیون تومان بود.
زاوه با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در این زمینه بر این باور است: «نه تنها خرید و فروش خودروهای خارجی بلکه خودروهای داخلی هم متوقف شده است، زیرا جهش‌های قیمت خودرو خیلی فراتر از قیمت مصرف‌کننده است، به‌عبارتی مصرف‌کننده سانتافه که سال گذشته برای خرید خودرو 230 میلیون تومان هزینه می‌کرد اکنون باید 600میلیون تومان هزینه کند، حال شما بگویید در یک سال افراد چه سودی کرده‌اند که بتوانند این مابه‌التفاوت قیمت را پرداخت کنند.»
احتمال فسخ قراردادهای پیش‌فروش
روی دیگر بازار خودرو وضعیت خودروهای پیش‌فروش‌شده‌ای است که هنوز وارد نشده است. کوروش مرشدسلوک، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به ایسنا گفت: در صورتی که مسئولان ذیربط اجازه واردات حدود ۲۰ هزار دستگاه خودروی پیش‌فروش‌شده را ندهند، شرکت‌های واردکننده خودرو مجبور به فسخ قراردادهای خود با مشتریان خواهند بود.
او  در پاسخ به اینکه برخی از مشتریان خودروهای وارداتی عنوان می‌کنند که با وجود امضای قرارداد و پرداخت وجه، خودروی فروخته‌شده به آنها تحویل داده نشده است و به همین دلیل مشتریان ناراضی و دچار سردرگمی هستند و شرکت‌های فروشنده نیز پاسخ درستی به آنها نمی‌دهند! اظهار کرد: مشکل این است که واردات خودرو به یکباره ممنوع شد و به همین دلیل شرکت‌ها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.
وی با بیان اینکه در زمان آزاد بودن واردات خودرو، حدود ۲۰ هزار دستگاه خودرو به مشتریان پیش‌فروش شده است، خاطرنشان کرد: تقریبا معادل همین تعداد نیز ثبت سفارش برای واردات خودرو صورت گرفته بود تا واردات انجام و تعهدات تحویل شود، اما به یکباره با ممنوعیت واردات خودرو مواجه شدیم. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: این انجمن در حال مذاکره با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع این مشکل است. در حال حاضر حدود ۲۰ هزار دستگاه تعهد عقب‌افتاده و همچنین حدود ۲۰ هزار دستگاه ثبت سفارش واردات خودرو داریم که موفق به واردات و تحویل آن نشده‌ایم.


تعداد بازدید :  257